Motorbygging, long nose vs short nose

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Brukeravatar
Stianb
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 5
Registrert: 16 jan 2007, 01:00
Medlemsnummer: 1666
Status: Offline

Motorbygging, long nose vs short nose

Legg inn av Stianb »

Hei.

På tampen av fjoråret kjøpte jeg en miata med rådebank.

Har skrudd ut motor og åpnet opp.
Stempel 4 har gjort såpass skade at veiv ikke kan brukes om igjen - og råde var også skadet.

Har fått tak i en dele motor - men denne var såklart short nose, har ikke delt denne enda men regner med at veiv og et stempel kan brukes.

Så over til veien videre - bygge om gammel motor til short nose? Den blir jo plukket ned så da bør det vel være greit å få festet kile/reimhjul på en skikkelig måte? Må i såfall bytte over veiv og oljepumpe + reimhjul

Ville såklart hatt tak i long nose veiv men det viste seg å være vanskelig - prøvd autolink, Andreas fast, og kjøp/salg gruppen på Facebook.

Noen som har noen tips? Har også planer om litt pustehjelp etter hvert om dette har noen betydning :roll:

GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 733
Registrert: 05 jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Sted: Sandnes
Status: Offline

Re: Motorbygging, long nose vs short nose

Legg inn av GTX-Lars »

Veiva frå ein std 1,6 soch er vel lik?:

For eksempel denne 94-modellen: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/ma ... 509-86383/
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT

Brukeravatar
Stianb
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 5
Registrert: 16 jan 2007, 01:00
Medlemsnummer: 1666
Status: Offline

Re: Motorbygging, long nose vs short nose

Legg inn av Stianb »

GTX-Lars skrev:
22 jan 2020, 13:26
Veiva frå ein std 1,6 soch er vel lik?:

For eksempel denne 94-modellen: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/ma ... 509-86383/
Har sendt forespørsel - dette er en liten kjøretur unna så da kan jeg ta med gamle veiva til sammenligning - takk for tipset!

GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 733
Registrert: 05 jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Sted: Sandnes
Status: Offline

Re: Motorbygging, long nose vs short nose

Legg inn av GTX-Lars »

Så bra! Du må gi rapport etterpå. Kan vera nyttig for mange dette :)

Eg trur det berre er forskjell I kompresjon på desse bunndelane, men er usikker på om den har underspyling. Komprsjon i NA6 er 10,0:1, mens B6 soch 16v har 9,2:1. Til referanse har 1,6 GTX (turbo) 9,4:1.
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT

Brukeravatar
Stianb
0 RPM
0 RPM
Innlegg: 5
Registrert: 16 jan 2007, 01:00
Medlemsnummer: 1666
Status: Offline

Re: Motorbygging, long nose vs short nose

Legg inn av Stianb »

Da fikk jeg endelig tak i veiv fra 323 b6 motor. Kan bekrefte at den er lik.

Den motoren som står i bilen jeg kjøpte har nok blitt åpnet før. Stempler er blant annet ikke laget for underspyling, og feste mellom stempel og råde er ikke likt. Så jeg mistenker at de tidligere har byttet stempler til noen fra 323 motor.

Fikk heldigvis tak i komplette stempler med råde fra autolink. Veiv er inne til polering og lager er bestilt 8)

GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 733
Registrert: 05 jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Sted: Sandnes
Status: Offline

Re: Motorbygging, long nose vs short nose

Legg inn av GTX-Lars »

Bra det ordna seg med veiv då :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT

Svar