Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by 2re »

GunnarG wrote: 21 Jun 2020, 13:43 Det begynner å nærme seg tur, og vi gleder oss!
Regner med at det blir noe av felles avreise fra Olavsgaard 930 på torsdag? Vi møter i alle fall opp der med to biler og håper at så mange som mulig kommer dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det blir samling på Olavsgaard ja.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Happy4Ever
0 RPM
0 RPM
Posts: 31
Joined: 02 Jun 2017, 14:43
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Happy4Ever »

Vi overnatter på Olavsgaard, og er med på felles kjøring 😊👍 Gleder oss masse til tur 😎🌞
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Melding til alle som skal avgårde på sommerturen:

Post by 2re »

Ta gjerne med dere enkelte reservedeler for ting som kan tenkes å ryke på egen eller andres biler på verst tenkelig tidspunkt, nemlig på tur. Ref: Murphy´s Law. Fortell gjerne hva dere evt tar med, så har vi kanskje et snev av oversikt!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Atenza »

Knallvær i Trøndelag for tida, og Øyna forventer mye besøk på lørdag. For at vi ikke skal måtte vente alt for lenge på servering får vi tilbud om "nystekt rundstykke fra Marens bakeri med en fantastisk god kyllingsalat og mineralvann til 135 kr."

De som absolutt ikke ønsker dette, gi meg et hint.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
GunnarG
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 25 May 2017, 22:15
Location: Moss
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by GunnarG »

Takk for supert arrangert sommertur! Fine veier, godt ledet kjøring, bra hoteller, mye flott natur å se, og mange hyggelige deltagere! Kulturelle innslag også, moro å lære litt. Vi hadde det veldig bra, og gleder oss allerede til neste år!


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author GunnarG for the post:
MX-Jon
2013 MX-5 1,8 Crystal White PRHT
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Atenza »

Sagt det før, men en god ting mister ikke troverdighet om den gjentas: Takk til Gunnar og alle andre som var med og gjorde Sommerturen 2020 til en - i mine øyne - gedigen suksess. Blide folk overalt, lekre biler i alle årganger, tidenes turvær, noen småkule veier og generelt super stemning. Herlig å se da Endre og Trym og flere uoppfordret stakk all sin MX-5-kunnskap opp i motorrommet til Wenche som mista lysa på bilen, og ble der ganske lenge! Ja, vi mista noen på noen etapper, men har det noensinne IKKE skjedd? Godt at folk i det minste søkte sammen og etter hvert fant fram, enten til kolonnen eller hotellet. Meg bekjent er det ingen ensomme MX-5-er som suser rundt med magnetskilt verken i Markabygda, rundkjøringene i Steinkjer eller på Lorviklandet i dag. Jeg tror kanskje jeg skal til Verrabotn en tur etter hvert, noen som blir med? 😉

Men alt kan forbedres. Så for min del ønsker jeg å etterlate denne tråden med noen små erfaringer til framtidige arrangører:

- Gruppe-sms-ene med relevant info om de neste postene på programmet tror jeg ble godt mottatt. I ettertid ser jeg at de gjerne kunne ha inkludert link til aktuell kjørerute. For noen svinger mot sør, selv om de fem minutter tidligere har fått klar instruks om å svinge mot nord. Nord, ja. Ikke sør. Nord.
- Walkie-talkiene lå i bagasjerommet til Vebjørn. Det hadde vel ikke gjort noe om de ble tatt opp, fordelt og slått på, så hadde ledebilen fått raskere beskjed om søringer som svingte feil.
- Noe annet enn bilprat (Gangstad/Stiklestad/Øyna) lot til å funke for de fleste.
- A la carte fungerer ikke når vi er så mange (les: Pick-up café). Kjør én rett til alle (les: Øyna).
- Ledebilen må vente med å gi på til den er godt ute av soner med redusert hastighet. Hastighetsøkningen til ledebilen (min) og trekkspilleffekten, sammen med kjøregleden til bilene bakover i kolonnen, gjorde at vi mista noen her og der, pluss at noen følte de måtte bryte fartsgrenser for å henge på. Ikke bra.
- Vi kunne vært tøffere med å blokkere veger/rundkjøringer. Folk godtar det, sjø. De med blålys eller balltre slipper vi forbi uansett ...

Noen som har andre innspill?

Eivind
These users thanked the author Atenza for the post (total 3):
MX-JonAndersTrym N1290
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Engum
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 21 May 2019, 23:01
Medlemsnummer: 1667
Location: Larvik
Status: Offline

Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Engum »

Atenza wrote:Sagt det før, men en god ting mister ikke troverdighet om den gjentas: Takk til Gunnar og alle andre som var med og gjorde Sommerturen 2020 til en - i mine øyne - gedigen suksess. Blide folk overalt, lekre biler i alle årganger, tidenes turvær, noen småkule veier og generelt super stemning. Herlig å se da Endre og Trym og flere uoppfordret stakk all sin MX-5-kunnskap opp i motorrommet til Wenche som mista lysa på bilen, og ble der ganske lenge! Ja, vi mista noen på noen etapper, men har det noensinne IKKE skjedd? Godt at folk i det minste søkte sammen og etter hvert fant fram, enten til kolonnen eller hotellet. Meg bekjent er det ingen ensomme MX-5-er som suser rundt med magnetskilt verken i Markabygda, rundkjøringene i Steinkjer eller på Lorviklandet i dag. Jeg tror kanskje jeg skal til Verrabotn en tur etter hvert, noen som blir med? Image

Men alt kan forbedres. Så for min del ønsker jeg å etterlate denne tråden med noen små erfaringer til framtidige arrangører:

- Gruppe-sms-ene med relevant info om de neste postene på programmet tror jeg ble godt mottatt. I ettertid ser jeg at de gjerne kunne ha inkludert link til aktuell kjørerute. For noen svinger mot sør, selv om de fem minutter tidligere har fått klar instruks om å svinge mot nord. Nord, ja. Ikke sør. Nord.
- Walkie-talkiene lå i bagasjerommet til Vebjørn. Det hadde vel ikke gjort noe om de ble tatt opp, fordelt og slått på, så hadde ledebilen fått raskere beskjed om søringer som svingte feil.
- Noe annet enn bilprat (Gangstad/Stiklestad/Øyna) lot til å funke for de fleste.
- A la carte fungerer ikke når vi er så mange (les: Pick-up café). Kjør én rett til alle (les: Øyna).
- Ledebilen må vente med å gi på til den er godt ute av soner med redusert hastighet. Hastighetsøkningen til ledebilen (min) og trekkspilleffekten, sammen med kjøregleden til bilene bakover i kolonnen, gjorde at vi mista noen her og der, pluss at noen følte de måtte bryte fartsgrenser for å henge på. Ikke bra.
- Vi kunne vært tøffere med å blokkere veger/rundkjøringer. Folk godtar det, sjø. De med blålys eller balltre slipper vi forbi uansett ...

Noen som har andre innspill?

Eivind
Engum har fortsatt ikke landa helt etter sommerturen, opplevelser som nydelig vær, flotte kjekke mennesker, supre veier og ikke minst to flotte verter som har brukt mye av sin fritid på akkurat oss for at vi skal få denne uforglemmelige turen. Hatten av for Eivind & Inger Lise nok en gang ImageImage

Godt oppsummert av sommerturen og god beskrivelse av søringer som som svingte sørover, ikke på grund av hjemlengsel men pga litt stress når retningssansen ble borte.

Det er klart at alt utenom været kan forbedres men alt i alt er det bare små bagateller, ting som kan forbedres bør nedtegnes i retningslinjer for slike arrangement slik at det blir enklere for alle. Enig i dine kloke innspill om kolonnekjøring. Ved avkjøring fra store veier fek. E6 kan i tillegg leder-bilen sakke ned i god tid slik at andre biler velger å kjøre forbi og at vi samles på denne måten før avfart.

Jeg går rundt og gleder meg til neste tur, kan ikke vente Image
1 år til neste gang jeg skal få lov til å kjøre sammen med så mange flotte MXèr venner.

På tampen kan jeg opplyse at jeg jobber med BilXtra og klubbrabatter, dette er ikke helt ferdig men det ser ut til at vi kan få en klubbrabatt på BilXtra sin netthandel og mulighet til å handle i deres butikker,det vil da bli differensiert rabatter hvor vi da kan få best rabatt i nettbutikk.

Ønsker dere alle en fantastisk god sommer ImageImageImage


Sent from my iPad using Tapatalk
These users thanked the author Engum for the post (total 3):
AtenzaAndersTrym N1290
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

Atenza tar opp mange fornuftige ting, og jeg vil gjerne komme litt mer inn på kolonnekjøringen. Den var til tider etter min mening uforsvarlig, og langt over det som er intensjonen med å kjøre cab, nemlig å nyte turen.
På strekningen ned fra stoppen ved Riasten og ned til Stuggudal slo trekkspilleffekten inn for fullt, og siden jeg var blandt de siste i køen merktes det godt. Da farten passerte 100 kmt nedover på den bratte og smale vegen uten gul midtstripe,og køen forsvant, slakket jeg opp. Da gikk det ikke lang tid før jeg fikk lederen i klubben opp på støtfangeren, han hadde kjørt forbi biler for å komme opp å jage meg. Det samme har også skjedd før, på tur for et par år tilbake. Det er egentlig ikke noe å bry seg om, men nå var forskjellen den at han kom bort til meg under ispausen på Stuggudal og irettesatte meg i alles påhør. Det var ikke akseptabelt å slippe kolonnen, og hvis jeg ikke tørte å kjøre, fikk jeg heller kjøre bakerst. Jeg påpekte jo at det var mer enn fort nok, vi møtte jo syklister , bla en på sitsykkel i en skarp sving.
Det at mannen mister fatningen slik er ikke noe trivelig, og jeg kommer til å forlange at han blir å plassere som nummer fem i køen på fremtidige turer. Og det var ikke noe trivelig å rase inn i 60-sonene i åtti.
På Jektvollen på kvelden var det også flere som kommenterte måten det ble kjørt på. Jeg skal overveie om det gir noe glede å være medlem lenger, vil jeg kjøre gris kan jeg gjøre det her. Så fikk jeg oppleve det også , at jeg fikk kjeft for å kjøre for sakte!
Men ellers var det bra! Tor Bråten
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Hauk »

torbra wrote: 04 Jul 2020, 19:39 [snip]
Jeg hadde deg bak meg ved flere anledninger, og min opplevelse av det hele er at du ikke klarte å følge på og holde jevn luke uansett hvor fort køen gikk. Være seg i 50-sona eller mer. Det ble luker på flere hundre meter - og da har du trekkspilleffekten med en gang. Om det er fordi du driver på med andre ting når du kjører eller sitter i andre tanker vet jeg ikke. De aller fleste klarte å holde jevne luker.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

Hauk wrote: 04 Jul 2020, 20:38
torbra wrote: 04 Jul 2020, 19:39 [snip]
Jeg hadde deg bak meg ved flere anledninger, og min opplevelse av det hele er at du ikke klarte å følge på og holde jevn luke uansett hvor fort køen gikk. Være seg i 50-sona eller mer. Det ble luker på flere hundre meter - og da har du trekkspilleffekten med en gang. Om det er fordi du driver på med andre ting når du kjører eller sitter i andre tanker vet jeg ikke. De aller fleste klarte å holde jevne luker.
Det du påstår her er tull, og det vet du nok sjøl.Det var vel ikke mer enn tre-fire etapper, så at du lå foran meg i flere av de det er det liten sjanse for! Du har jo den eneste blå bilen, og jeg kan ikke huske du lå foran meg. Nei, dere får kjøre som folk. Og skal det ikke være en bil i speilet hele tiden?
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Hauk »

torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00 Det du påstår her er tull, og det vet du nok sjøl.
Lol.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00Det var vel ikke mer enn tre-fire etapper, så at du lå foran meg i flere av de det er det liten sjanse for!
F.eks Husker du den stoppen der du pælma isen du ikke klarte å spise ut på veien? Det var i hvert fall en av dem.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00Du har jo den eneste blå bilen,
Feil.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00og jeg kan ikke huske du lå foran meg.
...neiveldaså.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00Og skal det ikke være en bil i speilet hele tiden?
Jo, hvorfor tror du det irriterte meg over at du ikke klarte å tette luka/kjøre i kolonne?
These users thanked the author Hauk for the post:
Atenza
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
GunnarG
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 25 May 2017, 22:15
Location: Moss
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by GunnarG »

Da vi kjørte første etappe fra Røros var det flere som ikke fulgte kolonnen skikkelig og det var ikke fordi det ble kjørt fortere enn fartsgrensen. Jeg kjørte et par biler bak en som ikke klarte å følge opp selv når det ble kjørt i 60 i 80 sone, og det ødela jo hele gleden ved å kjøre i kolonne. Særlig fordi bilen bak heller ikke fulgte på, så da ble vi tre biler alene selv om vi egentlig var midt i en kolonne på 41 biler. Klubbleder tok tak i problemet og da ble det bra etterpå.
Det er greit nok hvis noen vil kjøre sakte og f eks nyte naturen for det var jo mye vakkert å se på. Men når man skal være med på et arrangement må man gjøre som flertallet i gruppen ønsker for å ikke ødelegge for de andre.
Jeg synes at det burde være akseptabelt å kjøre bakerst dersom man ønsker lavere hastighet enn flertallet. Det er ble jo lagt inn mange stopp, og etter hvert ble det også korte oppsamlinger etter kryss slik at alle kom med.
Min konklusjon er at kjøringen ble bra ledet. Det ble morsom kjøring etter den første etappen, og det var ikke på noe vis uforsvarlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author GunnarG for the post:
Atenza
2013 MX-5 1,8 Crystal White PRHT
Mike
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 165
Joined: 26 Oct 2012, 00:27
Medlemsnummer: 1056
Location: Hafrsfjord
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Mike »

Turen var velykket og for min del gikk den over all forventninger. igjen, en stor takk til Eivind.
Vi har forbedrings potensial når det gjelder kjøring men det er ikke lett med 50 biler og minst
like mangen meninger.
Dette skal vi få til.
Vil og takke ALLE som var med og gjorde turen for oss så ekstra gøy.
These users thanked the author Mike for the post:
Atenza
1990 US Miata 1.6L Gul
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

GunnarG wrote:Da vi kjørte første etappe fra Røros var det flere som ikke fulgte kolonnen skikkelig og det var ikke fordi det ble kjørt fortere enn fartsgrensen. Jeg kjørte et par biler bak en som ikke klarte å følge opp selv når det ble kjørt i 60 i 80 sone, og det ødela jo hele gleden ved å kjøre i kolonne. Særlig fordi bilen bak heller ikke fulgte på, så da ble vi tre biler alene selv om vi egentlig var midt i en kolonne på 41 biler. Klubbleder tok tak i problemet og da ble det bra etterpå.
Det er greit nok hvis noen vil kjøre sakte og f eks nyte naturen for det var jo mye vakkert å se på. Men når man skal være med på et arrangement må man gjøre som flertallet i gruppen ønsker for å ikke ødelegge for de andre.
Jeg synes at det burde være akseptabelt å kjøre bakerst dersom man ønsker lavere hastighet enn flertallet. Det er ble jo lagt inn mange stopp, og etter hvert ble det også korte oppsamlinger etter kryss slik at alle kom med.
Min konklusjon er at kjøringen ble bra ledet. Det ble morsom kjøring etter den første etappen, og det var ikke på noe vis uforsvarlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikke no greit å bli frakjørt når du ligger i 100+ som jeg gjorde ned fra Riasten. Da lettet jeg på gassen. Men du hadde nok en annen opplevelse hvis du lå lenger fremme.


Sent fra min Mi A2 via Tapatalk


Last edited by torbra on 05 Jul 2020, 01:01, edited 1 time in total.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

Hauk wrote:
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00 Det du påstår her er tull, og det vet du nok sjøl.
Lol.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00Det var vel ikke mer enn tre-fire etapper, så at du lå foran meg i flere av de det er det liten sjanse for!
F.eks Husker du den stoppen der du pælma isen du ikke klarte å spise ut på veien? Det var i hvert fall en av dem.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00Du har jo den eneste blå bilen,
Feil.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00og jeg kan ikke huske du lå foran meg.
...neiveldaså.
torbra wrote: 04 Jul 2020, 21:00Og skal det ikke være en bil i speilet hele tiden?
Jo, hvorfor tror du det irriterte meg over at du ikke klarte å tette luka/kjøre i kolonne?
På tide å legge seg nå.

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk

-91 BRG-SE, Schneller Heinz
Post Reply