Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Atenza »

Jeg skjønner hva folk sier, og føler til en viss grad et visst ansvar for at det ble sånn, men fint om innspillene blir såpass generelle at de har relevans neste år 😎.

Så får de som egentlig har mest lyst til å kjøre alene, eventuelt først, kanskje heller legge seg helt sist og ha ruta klar på Google maps når de plutselig er alene 🙂.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

Atenza wrote:Jeg skjønner hva folk sier, og føler til en viss grad et visst ansvar for at det ble sånn, men fint om innspillene blir såpass generelle at de har relevans neste år Image.

Så får de som egentlig har mest lyst til å kjøre alene, eventuelt først, kanskje heller legge seg helt sist og ha ruta klar på Google maps når de plutselig er alene Image.
Greit det, men det er faktisk så enkelt som det ble gjort på turen rundt Voss; ha en eller to i speilet hele tiden. Blokkere kryss. Nå var det et par røde veiarbeidslys som også delte kolonnen, og det blir det kjøring av for å nå igjen de fremste.

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk

-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by 2re »

torbra wrote: 04 Jul 2020, 19:39 Atenza tar opp mange fornuftige ting, og jeg vil gjerne komme litt mer inn på kolonnekjøringen. Den var til tider etter min mening uforsvarlig, og langt over det som er intensjonen med å kjøre cab, nemlig å nyte turen.
På strekningen ned fra stoppen ved Riasten og ned til Stuggudal slo trekkspilleffekten inn for fullt, og siden jeg var blandt de siste i køen merktes det godt. Da farten passerte 100 kmt nedover på den bratte og smale vegen uten gul midtstripe,og køen forsvant, slakket jeg opp. Da gikk det ikke lang tid før jeg fikk lederen i klubben opp på støtfangeren, han hadde kjørt forbi biler for å komme opp å jage meg. Det samme har også skjedd før, på tur for et par år tilbake. Det er egentlig ikke noe å bry seg om, men nå var forskjellen den at han kom bort til meg under ispausen på Stuggudal og irettesatte meg i alles påhør. Det var ikke akseptabelt å slippe kolonnen, og hvis jeg ikke tørte å kjøre, fikk jeg heller kjøre bakerst. Jeg påpekte jo at det var mer enn fort nok, vi møtte jo syklister , bla en på sitsykkel i en skarp sving.
Det at mannen mister fatningen slik er ikke noe trivelig, og jeg kommer til å forlange at han blir å plassere som nummer fem i køen på fremtidige turer. Og det var ikke noe trivelig å rase inn i 60-sonene i åtti.
På Jektvollen på kvelden var det også flere som kommenterte måten det ble kjørt på. Jeg skal overveie om det gir noe glede å være medlem lenger, vil jeg kjøre gris kan jeg gjøre det her. Så fikk jeg oppleve det også , at jeg fikk kjeft for å kjøre for sakte!
Men ellers var det bra! Tor Bråten
Ganske kort etter pausen på Riasten hvor nettopp lange luker på hundre meter uten grunn var tema begynte det å strømme inn meldinger om nettopp dette. Jeg ble da oppfordret til å forsere og se nærmere på dette. Det var ikke særlig vanskelig eller risikofylt å finne fram til luka og årsaken til den. Det vi gjør da er å legge oss bak og signalisere at man skal forsøke å tette luka.

Da vi kom til Stuggudal snakket vi rolig sammen om det å ikke skape luker. Det var ingen irettesettelse i alles påhør. Du får det til å høres ut som alle mistet isen i bakken fordi du ble æresskjelt. Det var vel knapt noen som fikk med seg at vi pratet om noe som helst. Jeg noterte imidlertid at du ikke reagerte positivt på det jeg sa (kommer i avsnittet under her) og forsøkte å få meg sint ved å lire av deg et slagord jeg ikke skal gjengi her.

Det vi sier er at man må unngå å lage store luker hvis det ikke er noen spesiell grunn til det. Du mente at vi andre grisekjørte. Da mener vi, både for din og fellesskapets beste, at en løsning kan være at man legger seg helt bakerst og kjører i sitt eget tempo. Det er en helt ærlig og grei sak om man mener kolonna kjører i et tempo man ikke selv er komfortabel med. Vi ønsker ikke at noen skal føle seg presset til å kjøre over egen evne. Det vil fort kunne bli farlig. Leder av kolonna bestemmer farten, og skal ikke ligge over fartsgrensen, heller litt under. Og det gjelder å utvise litt skjønn. Avhengig av hvor flinke folk er til følge vil det allikevel oppstå noen luker her og der, som helst skal kjøres inn når det er forsvarlig. Da får vi fort trekkspill-effekten, og i korte perioder vil noen ligge over fartsgrensa for å kjøre inn. Vi kan sikkert bli bedre, men alle prøver så godt vi kan for flertallet, og målet må hele tiden være å gjennomføre på en mest mulig sikker måte til glede for de fleste.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

Nå 2re, hvis du vil vite grunnen til de lange lukene opp til første stopp, kan jeg gjenta at ved to anledninger ble kolonnen delt av at vi bakerste fikk rødt lys ved veiarbeide. Og ingen ventet på oss.
Nå har jeg ikke nevnt is med et ord, det var det en annen som gjorde, og hva det har med saken å gjøre at jeg kastet resten av isen min fordi den ikke var god må du spørre han om.
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk. Og jeg tror ikke folk rakk å sende mld til deg, dette skjedde så kjapt at dette satte du i gang selv.
Så , kjære leder, egentlig så vet du nok hva kolonnekjøring dreier seg om, det er ikke det å holde følge med bilen foran som gjelder, snarere å ta med bilen du har bak deg. Luker skal ikke kjøres inn når det ikke er forsvarlig. Det har vi fått til på turer før, og jeg tror ingen i kolonnen ,inklusive meg, ikke klarer å holde plassen ved normal kjøring. Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Engum
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 21 May 2019, 23:01
Medlemsnummer: 1667
Location: Larvik
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Engum »

Nå tror jeg at vi bør legge denne ballen død.
De som føler at de har noe uoppgjort bør ta dette privat da dette legger en negativ opplevelse til selve turen.
Dette var en meget bra tur, selv om det finnes forbedringspotensial. DT gjør det alltid.
Har selv arrangert VM i H-båt (Seiling) hvor tilbakemeldingene var det var det beste arrangementet.
Vi fant ved evaluering at vi også hadde forbedringspotensial.

Med ønske om en fin dag til dere alle.
Knut Engum
Om noen ønsker å sende meg en melding gjør gjerne det på FB, Messenger


Sent from my iPad using Tapatalk
These users thanked the author Engum for the post:
Atenza
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Atenza »

torbra wrote: 05 Jul 2020, 10:13
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk.
(...)

Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
Nå synes jeg faktisk du kan holde kjeft sjøl, torbra. "Rasepolitikk" har ingenting i en bilklubb å gjøre.

Jeg prøvde å få i gang en konstruktiv runde med erfaringer etter Sommerturen, ikke åpne opp for personangrep. Vi er enige om at ledebil bør ta det rolig før og etter soner med lavere fartsgrense. Tilbakemeldingene her tyder på at folk både foran og bak deg oppfattet kjøringa di som ufornuftig.

Det eneste rødlyset jeg så i forbindelse med veiarbeid var ved Aursunden, og der venta vi sikkert 10 minutter, og fikk beskjed fra bakenden om at alle var forbi før vi fortsatte.

For øvrig er jeg enig med Engumen 😎.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by torbra »

Atenza wrote: 05 Jul 2020, 11:00
torbra wrote: 05 Jul 2020, 10:13
"Slagordet" kan jeg gjenta, jeg sa at du må huske på at også white lives matter, det mener jeg fortsatt og hvis du blir sint for det viser det helst hvor du står politisk.
(...)

Så innrøm det, og slutt med bortforklaringer når det ikke lykkes få til.
Nå synes jeg faktisk du kan holde kjeft sjøl, torbra. "Rasepolitikk" har ingenting i en bilklubb å gjøre.

Jeg prøvde å få i gang en konstruktiv runde med erfaringer etter Sommerturen, ikke åpne opp for personangrep. Vi er enige om at ledebil bør ta det rolig før og etter soner med lavere fartsgrense. Tilbakemeldingene her tyder på at folk både foran og bak deg oppfattet kjøringa di som ufornuftig.

Det eneste rødlyset jeg så i forbindelse med veiarbeid var ved Aursunden, og der venta vi sikkert 10 minutter, og fikk beskjed fra bakenden om at alle var forbi før vi fortsatte.

For øvrig er jeg enig med Engumen 😎.
Oppfatter du dette som rasistisk, har du et problem. Lær dere kolonnekjøring, og innrøm at dere bomma.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Trym N1290 »

Takk for en flott sommertur, jeg har vært innom Trondheim ved to anledninger tidligere men kun for å hente noe og ikke fått vært i området på samme måten som dette. Det satt jeg og min kone veldig pris på, mye flott å se og kun godt selskap under oppholdet. Flott opplegg og mye historie, syntes ikke kolonnekjøringen var noe annerledes i år en tidligere og hadde det veldig morro.

Igjen mange takk og fortsatt god sommer

Mvh Helene og Trym

Og stor takk til Olav-T som reddet kapsen vi mistet i farten :lol: :cab:
These users thanked the author Trym N1290 for the post (total 3):
AtenzaEndreLStalfa
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Stalfa »

Trym N1290 wrote: 05 Jul 2020, 11:56 Takk for en flott sommertur, jeg har vært innom Trondheim ved to anledninger tidligere men kun for å hente noe og ikke fått vært i området på samme måten som dette.
Det er nord for Trondheim at landet vårt virkelig er vakkert.
Jeg stemmer for at nest års sommertur blir nord for Trondheim.
These users thanked the author Stalfa for the post (total 2):
Atenzawebizz
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Pimpallika
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 139
Joined: 01 May 2014, 08:28
Medlemsnummer: 1142
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Pimpallika »

Takk for en super sommertur alle sammen.
Arrangementet gikk knirkefritt og var flott gjennomført på alle måter. God informasjon hele veien, flotte hoteller, fine veier, masse kule biler og fantastiske mennesker. Hyggelig å treffe gamle og nye fjes. Og så heldige med været har vi vel aldri vært på en sommertur.

Vi storkoste oss og tar med oss mange gode minner.

Mvh

Anne Kari og Lars
These users thanked the author Pimpallika for the post (total 2):
StalfaAnders
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Sommerturen 2020 - invitasjon og påmelding

Post by Atenza »

"In my experience, there's no such thing as luck."

8)
These users thanked the author Atenza for the post (total 3):
webizzStalfaAnders
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Post Reply