MX-5 som veteranbil

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

MX-5 som veteranbil

Post by arkilex »

Min -91 MX-5 fyller 30 år til neste år og er da vel veteran. Den er en 100% original BRG med beige skinninteriør og sjøstjernefelger, med unntak av påsatt bagasjerack og gassfjær i stedenfor de originale torsjonsfjærene (som jeg har) fordi torsjonsfjærene ikke makter å holde lokket åpent med rack på. . Brukes kun i sommersesongen, da ganske lite. Avskiltes rutinemessig fra oktober til april. Brukes absolutt ikke som hverdagsbil. Har noen medlemmer erfaring med hvorvidt MX-5 kan klassifiseres som veteranbil? Hadde vært flott å slippe EU-kontroll oftere enn hvert 5. år.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: MX-5 som veteranbil

Post by MX-Jon »

Bare en liten begrepsavklaring, det du vil klassifisere bilen som er ikke veteranbil men "bevaringsverdig kjøretøy med bruksbegrensning".
Det gjør du enkelt hos biltilsynet. Da sjekker de identiteten på bilen bl.a og du får dette ført inn i vognkortet:

«Bevaringsverdig kjøretøy: Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig»
«Må bare benyttes
- Ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk»

Så lenge bilen er tilnærmet original og identiteten er korrekt har ikke de noen andre krav. Og hvis de begrensningene er ok er det vel bare tut og kjør. Hvis mulig så er det sikkert ikke noe ulempe å gjøre det rett etter EU kontroll, da er jo også sjansen enda mindre for at de bryr seg om noe teknisk.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: MX-5 som veteranbil

Post by arkilex »

Takk for informativt svar!
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: MX-5 som veteranbil

Post by helly »

Hva er egentlige fordelen / ulempene med å får den klassifisert som bevaringsverdig kjøretøy med bruksbegrensning?
Hvor mange km kan man kjøre i året f.eks?
Er forsikringen rimligere?

Min MX5 NA har stått vinterlagret siden september / oktober i fjor og den har fortsatt ikke kjørt en meter... Litt bortkastet og betale full pris på forsikringen og ta PKK hvert 2. år.
1990 1.6
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: MX-5 som veteranbil

Post by Oddi395 »

Hei
Jeg har meldt meg inn i AMCAR og har Veteranbilforsikring gjennom IF. Betaler ca. kr. 900 pr. år. Sparte ca kr. 6000 på fen forsikringen jeg hadde tidligere :-)
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
Post Reply