Page 1 of 1

MX-5 som veteranbil

Posted: 11 Jun 2020, 16:00
by arkilex
Min -91 MX-5 fyller 30 år til neste år og er da vel veteran. Den er en 100% original BRG med beige skinninteriør og sjøstjernefelger, med unntak av påsatt bagasjerack og gassfjær i stedenfor de originale torsjonsfjærene (som jeg har) fordi torsjonsfjærene ikke makter å holde lokket åpent med rack på. . Brukes kun i sommersesongen, da ganske lite. Avskiltes rutinemessig fra oktober til april. Brukes absolutt ikke som hverdagsbil. Har noen medlemmer erfaring med hvorvidt MX-5 kan klassifiseres som veteranbil? Hadde vært flott å slippe EU-kontroll oftere enn hvert 5. år.

Re: MX-5 som veteranbil

Posted: 11 Jun 2020, 16:22
by MX-Jon
Bare en liten begrepsavklaring, det du vil klassifisere bilen som er ikke veteranbil men "bevaringsverdig kjøretøy med bruksbegrensning".
Det gjør du enkelt hos biltilsynet. Da sjekker de identiteten på bilen bl.a og du får dette ført inn i vognkortet:

«Bevaringsverdig kjøretøy: Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig»
«Må bare benyttes
- Ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk»

Så lenge bilen er tilnærmet original og identiteten er korrekt har ikke de noen andre krav. Og hvis de begrensningene er ok er det vel bare tut og kjør. Hvis mulig så er det sikkert ikke noe ulempe å gjøre det rett etter EU kontroll, da er jo også sjansen enda mindre for at de bryr seg om noe teknisk.

Re: MX-5 som veteranbil

Posted: 12 Jun 2020, 12:59
by arkilex
Takk for informativt svar!

Re: MX-5 som veteranbil

Posted: 03 Aug 2022, 11:16
by helly
Hva er egentlige fordelen / ulempene med å får den klassifisert som bevaringsverdig kjøretøy med bruksbegrensning?
Hvor mange km kan man kjøre i året f.eks?
Er forsikringen rimligere?

Min MX5 NA har stått vinterlagret siden september / oktober i fjor og den har fortsatt ikke kjørt en meter... Litt bortkastet og betale full pris på forsikringen og ta PKK hvert 2. år.