Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by arkilex »

Ved PKK våren 2019 ble jeg advart om de berømmelige oljedråper fra motoren på verkstedgulvet, men de lot det passere. Ved PKK 2017 fikk jeg toerfeil pga helt klar oljelekkasje, og da ble fremre simmerring byttet. Fordi motoren har Loctite-fix er det en stor jobb å få av drevet på veivakselen, verkstedet brukte varme, satte avtager i spenn over natta men endte opp med å bruke vinkelsliper på drevet. Nå merker jeg at det er oljesvetting i underkant av det fremre kamreimsdekselet og ser med gru frem til en ny runde ved PKK 2021. Min dyktige faste mekaniker har sluttet, han utførte Loctitefiksen (som har funket helt bra) og var den som byttet simmerring sist. Denne jobben liker jeg ikke å overlate til hvem som helst. Er det sannsynlig at simmerringen har sviktet bare etter 3 år? Har noen erfaring med dette? Eller kan det være noe annet? Og er det noen som har tips om PKK-kontrollører i området rundt Asker/Drammen/Oslo etc som ikke jager oljesvetting på 30 år gamle biler men har et pragmatisk syn på fenomenet? Og tips om et seriøst verksted med yrkesstolthet som eventuelt kan få jobben?
These users thanked the author arkilex for the post:
Stalfa
Swede
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 31 Mar 2012, 12:32
Medlemsnummer: 1003
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by Swede »

:) Jag har samma problem, men till gårdagens PPK vasket jeg grundeligt motoren. Dette virket. Brukte kanske 2h på dette.
..men si den lykke som er långvarig..
De kunne ikke måle avgaser på grunn av att turtalet var for höyt, og det må det vare for annars går ikke bilen med det store dyserne...så nå må jeg ha tak i originale dyser...tips mottages vennligen!
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97


Do, or do not. There is no try.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by Trym N1290 »

Byttet han kun på veiv? Du har to simringer til bak der, en på hver kam også. :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by arkilex »

Skal ta en titt på fakturaen. Motoren var ihverfall tett etter reparasjon i 2017.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by obi-one »

På grensen til topic, men som et lite tilleggsbidrag på oljedrypp, så har jeg akkurat renset "pusteventilen" på differensialen på min 1996 NA. Den var tett, og førte til oljedrypp fra fremre simmerring på differensialen, som sikkert også ville ha ført til feil på PKK.
Har bestilt ny pusteventil, den koster bare 57,- hos Mazda, så dette er et tips for folk som har oljesvett differensial.

Så gjenstår det å se om bytte av pusteventilen på diff stopper oljedrypp fra differensialen totalt. Her må det prøvekjøres. Masse. 8)
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by Lloyd »

Oljedrypp er svært ofte også o-ring til CAS.

Men er det konstantert at det kommer fra nesen, så er selvklart dette mindre sannsynlig.
Og 3 år, er zimmerringen av god kvalitet, så nei, det er altfor tidlig.
Men er det en liten skade på veiva etter demontering av reimhjulet for eks, så blir den fort ødelagt.
Men 3 år var derigjen litt lang tid etter visst det var tilfelle.

Men som Trym tipset, det kan vel så godt være zimmerringene til kammene som nå er synderne.
Det renner ned og ut samme plass i tilfelle.

Er det i bakkant, er det garantert o-ring til CAS.

Swede:
Du vet godt hvor det er masse orginale dyser visst du trenger! 8)
Bare et lite stykke å hente. Eventuelt sende?
These users thanked the author Lloyd for the post:
EndreL
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by arkilex »

Takk for nyttig info! Det er helt tørt i bakkant, så jeg kommer ikke til å bytte o-ringen til CAS selv om jeg har en ny liggende. Og før simmerringen foran ble byttet, så dryppet det så man nesten kunne se det. Etterpå var det helt tørt. Så jeg tipper det er simmerringene til kammene, og får jeg anmerkning på PKK så bytter jeg disse og ser om det hjelper. Er for øvrig nesten ikke drypp i det hele tatt nå, men siden det ble kommentert på PKK sist (uten formell anmerkning) så har jeg blitt litt paranoid.
User avatar
JIN91BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 79
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 24
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Oljedrypp på PKK - NA 1,6 1991

Post by JIN91BRG »

Det skal ikke lekke olje til ytre miljø. På min gamle volvo 850 stripset jeg fast 2 isbokser under bilen for å fange opp dråpene, og vipps gikk den glatt igjennom EU kontrollen :-)
Løser ikke problemet med lekk motor, men artig som nødløsning!
EU ble faktisk gjennomført på merkeverksted...
These users thanked the author JIN91BRG for the post:
helly
JIN 91'BRG
Post Reply