Spm angående mx-5/miata mk1

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Noen som har noen anelse om hvor mye det koster å kjøpe en LSD eller Torsen til å sette i en -91?

Blir spennende å kjøre når det blir skikkelig glatt med åpen diff på bakhjulene. Er vant til å kjøre firehjulstrekker med torsen og elektronisk diffbrems. :)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

billigste utveien er vel å kjøpe den fra en vraka mx-5/delebil, men finnes kanskje ikke så mange av dem.

hm.. nå kom det enda to ord inn på banen. Åpen og "lukket" diff?
Iværstefall prisen på ny lsd og torsen diff?

Takk Magnus for beskrivelsen av en diff, men hva utgjør at diffen har brems? de fleste differ er vel elektroniske?
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

En differensial er en innretning for å kunne ha forskjellig hastighet på hjulene, som for eksempel er veldig praktisk når du svinger, men litt mindre heldig hvis det ene hjulet står på asfalt og det andre på vått gress.
I det siste tilfellet ville det hjulet uten grep spinne, og det ville ikke bli overført noe kraft til det hjulet med grep. Dette er med en åpen differensial, som er mest vanlig. Og den er mekanisk. Den består av en haug med tannhjul og noen akslinger. Se http://www.howstuffworks.com/

En diffbrems kan fungere på flere måter. En måte er å putte inn en fjær med en clutch i hver ende mellom akslingene til hjulene slik at hvis det ene hjulet har bestemt seg for å gå fortere rundt enn det andre må det først overvinne friksjonen fra clutchene. Det kalles en Limited Slip Differential.

En Torsen differensial er jeg ikke helt sikker på det mekaniske bak, men den "skjønner" at det ene hjulet begynner å miste grep, og overfører kraft til det hjulet som har grep. Denne diffen er helt mekanisk og inneholder ingen fjærer eller clutcher.

"De fleste differ er vel elektroniske": Nei, det er de ikke... (Så vidt jeg vet)

Det elektroniske diffbremsesystemet jeg nevnte er det i Audi Quattro. Her brukes bilens bremser til å bremse de hjulene som evt måtte begynne å spinne.

Nå er jeg litt ute på tynn is, for jeg har aldri tatt fra hverandre eller byttet differensialen på en bil, men dere får bare rette på meg hvis jeg bommer værre. :)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅKEEYYYYYYYYYYYY!!!

Jeg er helfrelst :o :o :o :o :o :o :o

En stooooooor takk til oddbjørn aka classicturbo :)
Et veldig fint eksemplar som blir tatt godt vare på og bilen virka direkte og fin i styringa. Med et vanlig sett senkefjærer bare så virka bilen meget stiv og god. Orginal setene i 1600motors utgaven var kjempe gode å sitte i og jeg følte at bilen passet til meg :D

Bilen var jo ikke org, så kanskje dumt å teste en turbo utgave først for å så bli skuffet av en org. mx-5/miata. Men Jeg Har Lyst På Denna BILEN!

Konklusjon:
Mazda MX-5/Miata
Årsmodell: Sen 1991 ell. nyere
Motorvolum: 1600 ell. 1800
- Pris. 60 til 100tusen :D
- El.vinduer
- "Softtop"
- Servicehefte (gjerne nylig service).

Ikke helt sikker på diff/diff.brems/torsen diff .... men tar det ikke så tungt tror jeg. Det kan komme under oppgraderings lista.

Stay tuned! ;)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Et spm. til angående bilen:

Jeg skjønner at det er produsert flest med 1600 motorer, men den finnes jo også i 1800 motor. Hva er forskjellen?
(annet en hk)

Hvor mange hk har 1800 motoren i de forskjellige åra?

Kan det dras flere hk ut av en 1800 motor med turbo/kompressor? Tenker på om den er sterkere bygd.

Jeg "tror" jeg har kun har sett mx-5/miata med turbo som har 1600motor.
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Precious wrote:Er ikke regelen som sagt tidligere at tåkelys/kurvelys som er ekstramontert kan brukes sammen med parklys når det er lyst ute? Og må automatisk slukkes når kjørelys og fultlys settes på?
Tror du blander begrepene her. Hvis du skal koble grøftelysene som KJØRELYS (tennes automatisk når motoren går) må de slukke så snart du rører lysbryteren. Bilfabrikantene har forskjellig praksis på hvordan grøftelys fungerer, etter boka skal grøftelys ved ettermontering egentlig kobles slik at de slukker ved bruk av nærlys, men hvem kan vel krangle på om grøftelysene dine er originale eller ettermonterte?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Mener å huske at 1.8 L har 138 Hk.
Turbo/komp er lettest å få tak i til 1.6L 115 Hk motoren.
Precious wrote:Et spm. til angående bilen:
Jeg skjønner at det er produsert flest med 1600 motorer, men den finnes jo også i 1800 motor. Hva er forskjellen?
(annet en hk)
Hvor mange hk har 1800 motoren i de forskjellige åra?
Kan det dras flere hk ut av en 1800 motor med turbo/kompressor? Tenker på om den er sterkere bygd.
Jeg "tror" jeg har kun har sett mx-5/miata med turbo som har 1600motor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Mener å huske at 1.8 L har 138 Hk.
Turbo/komp er lettest å få tak i til 1.6L 115 Hk motoren.
1989-1993, 1.6 l = 116HK
1994-1995, 1.8 l = 128HK
1996-1997, 1.8 l = 133HK
1998 ble den 140HK

Finnes også europeiske 1.6 l. fra 1994-1997 med 90HK, og fra 1998 med 110HK.
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

når det gjelder 1800 motoren vet jeg at jackson racing har kompressor til NB modellen, men er usikker på om de har laget det til NA modellen.

AST performanve i bergen kan sikkert hjelpe deg med dette

www.astperformance.com
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

marve wrote:når det gjelder 1800 motoren vet jeg at jackson racing har kompressor til NB modellen, men er usikker på om de har laget det til NA modellen.
Jackson Racing og bl.a. BRPerformance leverer kompressorkits basert på en Sebring/Eaton kompressor til alle MX5/Miata fra 1989 til 2003. Det eneste jeg ikke er 100% sikker på er om de leverer til 1.6 90HK utgaven. Selv har jeg nå plukket isammen et kit til min 1.6l 116HK Miata, med utgangspunkt i et Jackson Racing 1,8L 1998- kompressor kit. Selve kompressoren er den samme, men det er noen av de andre komponentene i kit'et jeg måtte kjøpe fra Moss direkte. Forøvrig ikke noe problem, da Moss har delenummer for alt i hvert kit, og selger dette seperat om nødvendig.

Det siste nå er imidlertid at de er begynt å selge det de kaller "MonsterSupercharger" til 99- og nyere. (98 i Europa). Dette er en Eaton M62 kompressor som er noe større enn tidligere utgaver. Denne kan også bli levert som en såkallet "Coldside" utgave av BRPerformance. Det innebærer at hele kompressoren blir plassert direkte på inntaksmanifoilen.
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

Med andre ord ikke noe lur idè å kjøpe mx-5 med diff.brems?
Eller har du hvert vanvittig uheldig?
har nok bare vært vanvittig uheldig.. mazda hadde ikke hørt om noen som hadde røket diffen så mange ganger.. velvel. fått på en sterkere nå,håpe den holder lenger enn ett halvår vaffal :)
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
Post Reply