Takk for livet mitt
Posted: 27 Mar 2005, 22:26
Jeg vil takke senkesettet og de ekstra brede vinterdekkene for at jeg og datteren min på 2,5 år lever.
Skulle til Evje, mot all påsketrafikken som kommer hjem fra fjellet.
Jeg kjører nordover i 85km/t med cruisecontrol innkoblet. Lang slak nedoverbakke og slak oversiktlig venstresving. Møter en kø på ca 20 biler. Plutselig skjærer en hvit ford sierra over og tar 50% av vårt kjørefelt. På min høyre side har jeg betongfender. Kaster bilen ut til høyre, og går klar av sierraen med 1,5 hårsbredd. (Lukket øynene da jeg trodde jeg skulle få speilet i ansiktet) Går akkurat klar, men da er kursen rett i betongfenderen, så jeg kaster bilen til venstre. Mange biler bak denne idioten, men han som var bak så hva som skjedde da sierraen kom over i møtende kjørefelt, og bremset ned og la seg ut til høyre. Heldigvis. Vel, så jeg vrir bilen vekk fra fenderen igjen, unngår å treffe denne, men pluselig ligger jeg sidelengs i 75 km/t på tørr asfalt, med venstre bakskjerm retning møtende trafikk, og 4 låste hjul. Hadde jeg hatt abs hadde jeg ikke greid å unngå denne ulykken, da jeg ikke kunne fått bilen til å fortsette å skli samme retning uten å regulere. Bilen tar heldigvis grep igjen, intens ratting, og jeg er tilbake på rett kurs i ca 40km/t nå. Sierraen fortsetter, men bilen bak stoppet. Jeg bare rullet videre, helt sjokkert.
10 minutt etter kommer det melding fra Steffen: "Fått av taket nå, klar for et drag? Se om din bil går bedre?"
Jeg har ikke svart han enda.
Jeg har vært med på flere 1500kroners biler og taket de, osv... ikke bilredd akkurat.
Når jeg lukker øynene ser jeg fronten på en hvit 84-87 sierra og tårene kommer. I dag har jeg opplevd det verste i mine 11 år på veien. Hadde vondt i brystet (av sjokket) to timer etter hendelsen.
Tror ikke jeg sover noe i natt.
Hadde jeg kjørt Mercedes personbilen vår, hadde jeg neppe rukket å svinge unna så fort.
Hadde jeg kjørt ML'en, hadde jeg, hvis jeg rakk å svinge unna, kantret på kontraen, og rullet sidelengs inn i møtende trafikk.
Bilens kjøreegenskaper, og at jeg har lekt rallyfører mange ganger, reddet livene våre.
Jeg skal ikke ha 14" alikevel. Det er for ustabilt ved sånne hendelser.
15" dekkene som henger dødsbra, syntes jeg, skled lett som bare det. Sekundene virker som minutter i sånne øyeblikk.
Jeg har aldri vært så redd i mitt liv.
Rakk å tenke på å tute men husket såvidt at ikke det virket, men hadde jeg tutet eller blinket så hadde jeg ikke rukket den intense rattingen som reddet oss.
NÅ SKAL JEG FIKSE SIGNALHORN MED SVÆRT KRAFTIG LYDSTYRKE, FLASH TO PASS, OG SÅNN AT ALLE 4 LOW-PRO LYKTENE LYSER NÅR JEG DRAR I LYSHORNET. Kan kanskje være nok til å vekke den neste som vi ikke klarer å svinge unna.
f*** SÅ DUM JEG VAR SOM KJØRTE UTEN SIGNALHORN I ORDEN.
Takk for at vi fikk leve i dag.
Ikke en skramme på annet enn psyken min.
Ta vare på dere selv der ute.
Skulle til Evje, mot all påsketrafikken som kommer hjem fra fjellet.
Jeg kjører nordover i 85km/t med cruisecontrol innkoblet. Lang slak nedoverbakke og slak oversiktlig venstresving. Møter en kø på ca 20 biler. Plutselig skjærer en hvit ford sierra over og tar 50% av vårt kjørefelt. På min høyre side har jeg betongfender. Kaster bilen ut til høyre, og går klar av sierraen med 1,5 hårsbredd. (Lukket øynene da jeg trodde jeg skulle få speilet i ansiktet) Går akkurat klar, men da er kursen rett i betongfenderen, så jeg kaster bilen til venstre. Mange biler bak denne idioten, men han som var bak så hva som skjedde da sierraen kom over i møtende kjørefelt, og bremset ned og la seg ut til høyre. Heldigvis. Vel, så jeg vrir bilen vekk fra fenderen igjen, unngår å treffe denne, men pluselig ligger jeg sidelengs i 75 km/t på tørr asfalt, med venstre bakskjerm retning møtende trafikk, og 4 låste hjul. Hadde jeg hatt abs hadde jeg ikke greid å unngå denne ulykken, da jeg ikke kunne fått bilen til å fortsette å skli samme retning uten å regulere. Bilen tar heldigvis grep igjen, intens ratting, og jeg er tilbake på rett kurs i ca 40km/t nå. Sierraen fortsetter, men bilen bak stoppet. Jeg bare rullet videre, helt sjokkert.
10 minutt etter kommer det melding fra Steffen: "Fått av taket nå, klar for et drag? Se om din bil går bedre?"
Jeg har ikke svart han enda.
Jeg har vært med på flere 1500kroners biler og taket de, osv... ikke bilredd akkurat.
Når jeg lukker øynene ser jeg fronten på en hvit 84-87 sierra og tårene kommer. I dag har jeg opplevd det verste i mine 11 år på veien. Hadde vondt i brystet (av sjokket) to timer etter hendelsen.
Tror ikke jeg sover noe i natt.
Hadde jeg kjørt Mercedes personbilen vår, hadde jeg neppe rukket å svinge unna så fort.
Hadde jeg kjørt ML'en, hadde jeg, hvis jeg rakk å svinge unna, kantret på kontraen, og rullet sidelengs inn i møtende trafikk.
Bilens kjøreegenskaper, og at jeg har lekt rallyfører mange ganger, reddet livene våre.
Jeg skal ikke ha 14" alikevel. Det er for ustabilt ved sånne hendelser.
15" dekkene som henger dødsbra, syntes jeg, skled lett som bare det. Sekundene virker som minutter i sånne øyeblikk.
Jeg har aldri vært så redd i mitt liv.

Rakk å tenke på å tute men husket såvidt at ikke det virket, men hadde jeg tutet eller blinket så hadde jeg ikke rukket den intense rattingen som reddet oss.
NÅ SKAL JEG FIKSE SIGNALHORN MED SVÆRT KRAFTIG LYDSTYRKE, FLASH TO PASS, OG SÅNN AT ALLE 4 LOW-PRO LYKTENE LYSER NÅR JEG DRAR I LYSHORNET. Kan kanskje være nok til å vekke den neste som vi ikke klarer å svinge unna.
f*** SÅ DUM JEG VAR SOM KJØRTE UTEN SIGNALHORN I ORDEN.

Takk for at vi fikk leve i dag.
Ikke en skramme på annet enn psyken min.
Ta vare på dere selv der ute.