Hei, jeg er den (fortiden ikke så veldig stolte) eier av Rød 91' Miata, brukt importert fra USA, og den kom med low profiles fra BSP, (de det ikke går ann å få tak
i pærer til, og med fjernlys som blinker tilbake til sjåføren)...
Dagens lille historie startet med en liten annmerkning fra EU-godkjennings verkstedet at reflektorene i lysene måtte byttes. Jeg tenkte at da kan jeg like
gjerne bestille BSP's low-profie upgrade kit, et lite sett med 4 nye lykter, og masse arbeid, men viktigst standard H3 55W pærer (lurt tenkte jeg), dollar kursen og prisen på $150 (kjempe lurt tenkte jeg).
Etter ....(lang og kjedelig fortelling om venting på dhl, manglende deler, misforståelser... som tilslutt førte til at jeg fikk alt og kunne begynne jobben i påsken klippet er bort av humanitære grunner)
Så viser det seg at det nye settet ikke innholder 2 fjærnlys og 2 nærlys, (som jeg trodde(og som jeg nå tror igjen)) skulle være i settet, men 4 identiske lys alle med samme glass og 55W pære...Jaja tenkte jeg, og regnet med at det sikkert er noe smart som gjør at 2 av lampene magisk blir nærlys når det slås på, og at de 2 andre ...tryll tryll... blir fjernlys når de slås på...
Her tar jeg en liten skrive pause, slik at dere kan slutte å le av hvor dum
jeg er, og gjøre dere klar til "Hva var det jeg sa" når jeg nå skal fortelle
hva verkstedet sa når jeg kom med 2 lamper som lyste 55W når jeg
skrudde på nærlys, og 4 lamper som lyste når jeg skrudde på fjernly...
og ikke antydning til den obligatoriske "nærlys-trekant-mønsteret" noe sted.
Så der fikk jeg den, hvis det er noe som lurer på hvordan de nye lyktene
ser ut så er de egentlig ganske kul, og kan bivånes her:
http://www.miata.net/garage/bsplow/
(for å gjøre det litt morsomere, så knakk jeg også plast hetten på løfte armen fra motoren
til lykte huset, (156 kr hos mazda) og gjorde mange andre hundre feil,
og url'en over som beskriver i detalj hvordan lysene skal monters,
fant jeg ikke før etter på (hadde spart meg timer med finning-ut-av)
Ja, også hadde jeg alt for høye CO2 og O2 verdier til at den kunne godkjennes. Så hvis det er noen som vet hvordan man får ned CO2 og O2
eksos verdier, evt. vet hvor barna til de i BSP går på skole, så si gjerne i fra.
Ellers så er det jo en fin dag å kjøre uten tak,
Karstein