BSP Low Profile og EU godkjenning...ops

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

BSP Low Profile og EU godkjenning...ops

Post by Karstein313 »

Trenger egentlig bare et sted å lufte litt, men tenkte å si hei samtidig...

Hei, jeg er den (fortiden ikke så veldig stolte) eier av Rød 91' Miata, brukt importert fra USA, og den kom med low profiles fra BSP, (de det ikke går ann å få tak
i pærer til, og med fjernlys som blinker tilbake til sjåføren)...

Dagens lille historie startet med en liten annmerkning fra EU-godkjennings verkstedet at reflektorene i lysene måtte byttes. Jeg tenkte at da kan jeg like
gjerne bestille BSP's low-profie upgrade kit, et lite sett med 4 nye lykter, og masse arbeid, men viktigst standard H3 55W pærer (lurt tenkte jeg), dollar kursen og prisen på $150 (kjempe lurt tenkte jeg).
Etter ....(lang og kjedelig fortelling om venting på dhl, manglende deler, misforståelser... som tilslutt førte til at jeg fikk alt og kunne begynne jobben i påsken klippet er bort av humanitære grunner)

Så viser det seg at det nye settet ikke innholder 2 fjærnlys og 2 nærlys, (som jeg trodde(og som jeg nå tror igjen)) skulle være i settet, men 4 identiske lys alle med samme glass og 55W pære...Jaja tenkte jeg, og regnet med at det sikkert er noe smart som gjør at 2 av lampene magisk blir nærlys når det slås på, og at de 2 andre ...tryll tryll... blir fjernlys når de slås på...

Her tar jeg en liten skrive pause, slik at dere kan slutte å le av hvor dum
jeg er, og gjøre dere klar til "Hva var det jeg sa" når jeg nå skal fortelle
hva verkstedet sa når jeg kom med 2 lamper som lyste 55W når jeg
skrudde på nærlys, og 4 lamper som lyste når jeg skrudde på fjernly...
og ikke antydning til den obligatoriske "nærlys-trekant-mønsteret" noe sted.

Så der fikk jeg den, hvis det er noe som lurer på hvordan de nye lyktene
ser ut så er de egentlig ganske kul, og kan bivånes her:

http://www.miata.net/garage/bsplow/

(for å gjøre det litt morsomere, så knakk jeg også plast hetten på løfte armen fra motoren
til lykte huset, (156 kr hos mazda) og gjorde mange andre hundre feil,
og url'en over som beskriver i detalj hvordan lysene skal monters,
fant jeg ikke før etter på (hadde spart meg timer med finning-ut-av)

Ja, også hadde jeg alt for høye CO2 og O2 verdier til at den kunne godkjennes. Så hvis det er noen som vet hvordan man får ned CO2 og O2
eksos verdier, evt. vet hvor barna til de i BSP går på skole, så si gjerne i fra.

Ellers så er det jo en fin dag å kjøre uten tak,
Karstein :-)
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Velkommen!

Lysene har jeg ingen formening om men co verdiene kan kan vel oftes spores tilbake til en dårlig lambda sonde (eller ledning til denne)


Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du kan kjøpe deg hella 90mm innsatser, de skal ha asymentrisk lys.

For høy COx kan også skyldes at motoren (katalysatoren) er kald.
Eller at luftfiltret er tett. Evt Lamda sonden.

Link til lampene :
http://www.rallylights.com/hella/90mm_modules.asp
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan også lønne seg å levere bilen inn til NAF eller biltilsynet (de er nok mere firkanta enn NAF)

Jeg lever hverfall ikke inn bilen min til Eu kontroll til et sted som kan tjene penger på feilene de finner..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg bruker NAF til PKK... godt nøgd med det!

Men kjøpte du denne bilen ferdig registrert i norge eller importerte du selv? (jeg ville gått tilbake til forrige eier med problemet, om mulig)

er jo litt rart at den ikke har godkjente lys hvis det allerede var skilter på den vel...?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg tar alltid eu kontroll på et eller annet lokalt lite verksted jeg. raske, hyggelige og når de får beskjed på forhånd om at jeg fikser alt på bilen uansett hva det er på egenhånd så gidder de ikke å gi meg en liste med falske feil.. fungert bra så langt. dessuten så hender det de ser litt mellom fingrene med småting som feks FM senkesett, og store bremser. :D
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

HF-mx5T wrote:dessuten så hender det de ser litt mellom fingrene med småting som feks FM senkesett, og store bremser. :D
men hva med turboen ? :wink:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

HansT: godkjent godsakene dine? Smørte du bare på med 1000-lappene? :P
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

steffen wrote:HansT: godkjent godsakene dine? Smørte du bare på med 1000-lappene? :P
Puhh... nei, dessverre ikke godkjent. Har EU kontroll til høsten så vi får se hva jeg gjør. Har 2 alternativ;

1. Montere ut kompressoren, ta EU kontroll med original motor, og så inn igjen. Hey... jeg får ihvertfall erfaring med kompressorinstallasjoner på den måten.. :mrgreen:

2. Ta sjangsen på at dette ikke blir "kicket" på. Er ikke helt 100 % sikker, men mener at det er et ganske striks skjema som må følges ved EU kontroll, og at en kompressor under panseret ikke har en egen rubrikk i skjemaet.. :mrgreen: :mrgreen: Det var derfor jeg lurte på hva HF opplevde med sin turbo...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg hadde alt solgt kittet når jeg hadde min på eu kontroll, så det har jeg ingen formening om, men ellers var alle mods på bilen.. blir værre neste gang :)
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Er det noen her som har hatt bilen gjennom EU kontroll uten godkjent turbo/kompressor? Eller driver alle å demonterer hele røklet før kontrollen?
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by Karstein313 »

Hei,

Takk for svar, her er litt bakgrunns info.
Jeg kjøpte miataen i juni 2004, av det jeg tror var eier #2 i norge, bilen ble importert fra USA i 98 "as is", dvs slik som dette:
http://www.minebilder.no/show_album.php?aid=451525

Dessverre nevnte forige eier at den så vidt klarte utslipps kravene ved forrige EU, før hun dro til Irland...
(Høres mye skumlere ut nå, enn i fjor sommer når jeg stod og trippet etter å få nøklene)

Skal forsøke det enkle først: Nytt luftfilter, nye plugger, tennings-rens på bensintanken, og ekstra varm motor...

Brukte kvelden i går til å lese om O2-sensor (lamda) og
er fryktelig redd for at den må byttes, hvordan man får tilgang til den uten å demontere bilen fra motoren og bakover, eller leie mekkaniker-hagenisser, vet jeg ikke enda.

Så for lyktene, første mangellappen var pga reflektorene, så når jeg gikk tilbake til garasjen i går,
så jeg at de gamle nærlysene hadde riktig nærlys glass, og er av samme dimensjon.
Dvs da blir det et lite hack med lim, silicon og bytte av glass på de nye lyktene. Burde gå bra :-)

Karstein :-)
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

eu-kontroll

Post by midget77 »

Nye tennpluggkabler kan også hjelpe. Min '90 miata fusket en del ved halv-varm motor, og siden jeg hadde gammel termostat var den lenge halv-varm. Nye pluggkabler fjernet fuskingen (jeg har ikke fått ut fingeren til å skifte plyggene ennå) og termostaten gjorde at den ble varm med en gang.

Blå NGK (elns) kabler kostet ca 440 kr fra mghagen.no. Termostat med pakninger kostet ca 250 kr på Mazda.

Den nye termostaten så ikke ut som den jeg tok ut av bilen. Den gamle hadde to termostater, den nye har bare en.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Karstein313 wrote:Brukte kvelden i går til å lese om O2-sensor (lamda) og er fryktelig redd for at den må byttes, hvordan man får tilgang til den uten å demontere bilen fra motoren og bakover, eller leie mekkaniker-hagenisser, vet jeg ikke enda.
Forholdsvis enkelt å skifte O2-sensoren. For å nå ned til den må du fjerne luftfilterboks (hvis du har original), og gjerne også varmeskjoldet på grenrøret.

En annen ting er at du normalt skal ha fått blinkende CEL (Check engine light) lys i dashbordet hvis du har feil på O2-sensoren.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by Karstein313 »

HansT wrote: En annen ting er at du normalt skal ha fått blinkende CEL (Check engine light) lys i dashbordet hvis du har feil på O2-sensoren.
Det var det jeg håpet og trodde også, og siden bilen i utgangspunktet går
som en klokke (brummer kanskje litt mer en forventet av en 1.6l klokken men det er bare tøft ;-) ), har bare "forventet" kraft tap på lave turtall når motoren er kald (dvs 5 første minuttene så drar den ikke så bra på 1500-2500 rpm) etter at temperaturnålen står opp, går motoren så fint som bare det. Jeg hadde liksom regnet med at hvis noe var ødelagt så ville det blinket et sted, eller jeg ville merket det på oppførselen til motoren, liksom ?

En annen ting som jeg lurer på (kan hende jeg er helt ut å kjører med teorien min, men så lenge taket er nede er det jo bra?) har lest noen steder at ved å stille tenningen fra 10 til 14 grader så vil man forskyve tennings tidpunktet slik at man får mer kraft på mellomregisteret, men vil det ikke da være en liten fare for å forebrenningen ikke blir helt ferdig eller optimal, slik at det slipper for mye luft (og CO) gjennom motoren, eller???
hvordan sjekker man foresten hvor mange grader tennigen er stilt til?

Verkstedsmannen nevnte også at det kunne være lekk et sted mellom motor-eksos, at den trakk inn luft, det marerittet med å sjekke alle slanger og ledninger håper jeg at jeg slipper.

BTW: Verkstedet er AKS i Drammen, veldig hyggelige og pålitelige folk,
og de kom med forslag til hva jeg selv kunne gjøre for å fikse EU-kravene, (ikke bare: "det er sikkert lurkum-lurkum-sensoren, dette kan bli dyrt)

Jeg sitter litt igjen og frykter at det er selve katalysatoren som har gitt seg, men håper i det lengste (lyden av fingre som krysses)

Karstein :-)
Post Reply