Page 1 of 1
noen som vet?
Posted: 31 Mar 2005, 19:47
by edw
Hi Edward,
We can provide you with the oil feed and return solution that we use in our kits, and if you know what the fittings are in and out of your turbo, we possibly would have adapters to make it fit. Since Greddy has supplied a couple different turbos with that kit, we don't have a single solution.
Skjønner egentlig ikke helt hva han spør etter? Hva er svaret han vil ha?
Posted: 31 Mar 2005, 20:07
by EspenAndre
monterings-detaljer/metode for inn/ut av turboen din...
ta bilder og send de... lettest

Posted: 31 Mar 2005, 20:22
by edw
ja, men det blir jo vanskelig å få intrykk av gjenger osv
Posted: 31 Mar 2005, 20:28
by t_huseby
Brutter har laget ny olje retur (slik som på FMII kitet) fra sin greddy turbo. Han kjøpte en slange tilkobling slik som brukt i FM kitet fra TESS, slange, og slangeklemmer. Han demonterte tilkoblingen under turbo'n, kuttet av røret, flyttet det ca 90grader, og sveiset det på.
Å borre hull og gjenge opp i bunnpanna var ikke no problem heller.
Når det gjelder olje tilførsel så bruker han fortsatt den som greddy bruker, men det kan nok hende at TESS kan skaffe/lage en slange med riktige tilkoblinger som passer på v. side på blokka. (samme som FM)
Regner med at det var dette du lurte på, og håper at svaret mitt hjalp litt.

Posted: 31 Mar 2005, 21:06
by edw
ja det var dette jeg lurte på, men vet ikke hva jeg skal kjøpe.. hva slags gjenger osv...
flyttet 90grader? så det "røret" fra turboen peker mot nesen av bilen?
Posted: 31 Mar 2005, 21:41
by t_huseby
Ja, den peker mot nesen av bilen. Jeg syns egentlig han flyttet den litt mye. Den blir stående en del nærmere eksosmanifolden, men med litt skjerming så går det fint. Ved å flytte vinkelen på olje utløpet vil det bli mindre bøy på slangen ned til bunn panna.
Hør med TESS om hva slags gjenger det er på en sånn tilkobling som du trenger, og så kjøper/låner du en slik gjenge tapp til å gjenge opp i bunnpanna. Sleng på litt gjenge teip, og skru den inn så sitter den der.
Her har du et bilde av den tilkoblingen du trenger. (tok bilde av monterings manualen til FM)
Var en tur innom
www.tess.no og kikket i nettbutikken. De har stort utvalg av slike "slangekuplinger i messing" med mange forskjellige gjenge dimensjoner. Men det går visst i tommer da.
Posted: 31 Mar 2005, 23:01
by edw
takker for kjempe bra hjelp! tenkte egentlig litt på hva de gjengene heter som sitter på den "blindpluggen" på h.s av motor når man står forran bilen. der man henter olje... henter nå fra andre siden av motoren, en løsning jeg ikke syns er helt estetisk..... (oljeslange på tvers over motorrommet) men gjengene på h.s (der det er vanlig å hente olje i fra) er grovere... bare lurer på hva slags gjenger det er?
finner jeg ut det, så kan jeg jo kanskje prøve å få tak i en overgang... grove han-gjenger og fine hungjenger....) men det hadde hvert greit å vite akuratt hvor stor og hvordan gjenger det er på den pluggen...
kanskje noen har en sånn plugg jeg kan låne med meg til tess?
Posted: 31 Mar 2005, 23:26
by Silverboy
kan du ikke ta med deg blindpluggen (mutteren som sitter der orginalt) inn da? eller har jeg misforstått deg helt??
hvis det er mutteren/bolten på høyre side (rett over oljepinnen, sammen med en annen mutter/minibolt) du undres på å låne, (som jeg ikke skjønner helt hvorfor fordi du kan vel bruke din egen) så har jeg en liggende.. ring meg på 908 80 757 i morgen isåfall.. Ligger i ski
Posted: 31 Mar 2005, 23:37
by Silverboy
BTW: oljeutløpet ut fra turboen skal ha så loddrett fall som overhode mulig.. ett utløp som peker noen som helst retning rett under turboen høres ut som fy fy..
Posted: 01 Apr 2005, 00:33
by edw
skjønner godt at du stusser, men jeg har ikke bilen min nå, den er til sparkling/retting div småbulker osv + hellakering, og så vil jeg ha alle delene klare til jeg får tilbake bilen, slik at det bare er og smelle delene mine rett på...
du snakket om riktig blindplugg...
Posted: 01 Apr 2005, 09:28
by arildh
Tess Alnabru hadde ikke uttaket med de gjengene når jeg var der i fjor sommer.
Det endte med at jeg bestilte hele driten fra FM, og det var ikke noe upris heller.
Jeg ville sendt han et par bilder av turboen din, både av oljeinngangen og oljeutløpet.
Hvis du kjøper oljeretur fra FM får du med både gjengetapp og borr.
Posted: 01 Apr 2005, 15:31
by edw
Hi Edward,
You would need to determine what fittings you have on your turbo. For
example, is the oil feed inlet a 1/8" npt, a banjo fitting, a -4an fitting,
etc.? Is the oil drain line 5/8", 3/4"? Is the oil drain fitting thread a
3/8" npt, a 1/2" npt, etc.?
dette vet jeg jo virkelig ikke..... hadde jeg hatt et skyvelær kunne jeg jo funnet det ut, men det har jeg ikke....
arildh-hva skal jeg spørre etter hos fm da? hva spurte du etter? vet jo ikke hva alle delene heter jeg
Silverboy-da trenger jeg jo ikke blindpluggen likevel, hvis de ikke har det på tess uansett liksom, men tusen takk for tilbudet.
Posted: 01 Apr 2005, 16:02
by arildh
Well, jeg satset på at T28 og min T25 hadde samme type gjenger og bestilte bare standard "oil feed line with fittings". Det passet og jeg ble fornøyd.
Det de ikke kunne oppdrive på Tess var den overgangen fra blokka til den stålomspunnede oljeslangen. Lurer på om det var Metriske gjenger til rørgjenger eller noe i den dur.
Det er godt mulig de har resten. Tenker da på banjokobling på turboen.
Om ikke kan de sikkert fortelle deg hva du trenger om du tar med turboen til de (Tess).
Posted: 01 Apr 2005, 16:51
by edw
jess takk skal du ha! akuratt dette jeg ville vite!
forresten..... noen som vet om tilkoplingen er lik på td04-mitsu turboen?