Page 1 of 2
EU kontroll + Turbo
Posted: 07 Apr 2005, 00:33
by Stian
Tar oppigjen denne tråden, da den forige utviklet seg til å bli en diskusjon om senkefjærer:
Er det noen der ute som har hatt bilen på EU-kontroll med turbo som ikke er godkjent?
Har lite lyst å demontere alt før kontrollen så jeg skulle aller helst fått bilen min godkjent, men siden den er bruktimportert i 2003 blir det over 20.000kr i avgifter!!! Skulle like å se logikken i at importerte biler skal bli rammet slik - de er jo tollet inn slik at de skal tilsvare en norsk bil ved kjøp. Burde jo gått på bilens alder istedet. Husker Siv Jensen hadde et innlegg i NAF for en tid tilbake der hun innså idiotien og ville endre dette, men det blir vel med praten som alltid med de politikerene...
Posted: 07 Apr 2005, 09:45
by Merlot95
Ja

Posted: 07 Apr 2005, 11:55
by arildh
Jeg har tenkt litt på dette også. Blir vel til at jeg gjør det hos noen jeg "kjenner".
Lurer også litt på hva det skulle være på EU-kontroll som gjør at en ettermontert turbo ikke skulle gå igjennom.
Jeg tviler på at de har et punkt som heter: "Har bilen ettermontert turbo/kompressor ?"
Hvis noen har noen detaljer rundt sjekkpunkter/rutiner som verksted er pålagt å følge i forbindelse med kontroll så del gjerne med resten.
Posted: 07 Apr 2005, 12:01
by arildh
Hehe, slikt ligger selvsagt på nettet:
http://www.vegvesen.no/1069341116347/ve ... 16353.html
Se i vedleggene for selve kontrollpunktene.
EDIT:
Etter å ha raskt sett igjennom sjekkpunktene kan jeg ikke se noe spes punkt hvor en ettermontert turbo skulle føre til prikkbelastninger.
Det måtte i så fall være punktene for avgass for de som kjører uten katalysator eller støy pga. uorginalt anlegg.
Noen andre som har synspunkter ?
Posted: 07 Apr 2005, 12:23
by Dalton
Måler de støy mere? Snakket med en bil mekaniker som jeg kjenner og sa jeg var litt nervøs med tanke på det som står på min bil i en eu kontroll. Han sa at de bare hørte etter, og at han hadde aldri vært med på at noen hadde fått merknad på at det var for høy lyd.....
Posted: 07 Apr 2005, 13:28
by EspenAndre
Jeg har hørt at de i utgangspunktet ikke skal se etter slikt, men om de ser at her er det noe som ikke stemmer, og det ser uprofft ut så kicker de.
Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
Posted: 07 Apr 2005, 14:18
by AJF
EspenSort92 wrote:
Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
Ved sist EU godkjenning fikk jeg anmerkning pga senkesett hos NAF og måtte til Biltilsynet for å få det godkjent og bilen EU godkjent. Hadde ikke vært like gøy og få den anmerkningen pga kompressor....
Posted: 07 Apr 2005, 14:29
by EspenAndre
AJF wrote:EspenSort92 wrote:
Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
Ved sist EU godkjenning fikk jeg anmerkning pga senkesett hos NAF og måtte til Biltilsynet for å få det godkjent og bilen EU godkjent. Hadde ikke vært like gøy og få den anmerkningen pga kompressor....
niks... var akkurat det jeg tenkte på, men mange verksteder har nok ikke et så nært forhold til biltilsynet som NAF... (jeg ville ikke gamblet på det uansett)
Posted: 07 Apr 2005, 15:05
by arildh
Det er egne punkter som går spesielt på sjekking av felger dekk opp i mot vognkort.
Slik jeg kan se er det ingen sjekkpunkter som går direkte på modifikasjoner av motor eller motoreffekt.
Det eneste som kan stikke kjepper i hjula må være punktet:
9. Forevisning for trafikkstasjon
Når det oppdages forhold som gjør at kjøretøyet må inn til
trafikkstasjon for vurdering, ny godkjenning, påtegning i
vognkort mv. skal det gis påtegning på kontrollseddelens
punkt 9.
Hvis "oppdages forhold" strekker seg til ting som ikke inngår i PKK blir det noe annet.
Det er vel egentlig ikke værre enn å ringe litt rundt å spørre. Verkstedene får vel ikke noe mer betalt om de finner en turbo eller ikke.
Hvis man har dokumenteasjonen for PKK går det jo å stille et par kritiske spørsmål.
Posted: 07 Apr 2005, 15:20
by EspenAndre
Er vel lurt å ringe de mindre verkstedene i så fall, de større har sikkert retningslinjer på det meste (utenom på hvordan servicen skal være)
Posted: 07 Apr 2005, 17:59
by Stian
Dette høres positivt ut - nå ble jeg litt lettet
Hvor var det dere dro Marte & Arne? Antar av smileyen at dere gikk gjennom uten anmerkninger...
Stian
Posted: 07 Apr 2005, 18:03
by EspenAndre
Stian wrote:Dette høres positivt ut - nå ble jeg litt lettet
Hvor var det dere dro Marte & Arne? Antar av smileyen at dere gikk gjennom uten anmerkninger...
Stian
Bare som et tips... ikke skriv det så alle kan se.... skriv en PM eller noe!

Posted: 07 Apr 2005, 19:00
by t_huseby
Hvis kontrolløren er ærlig så skal nok komp/turbo, samt senkefjærer, lyktebøyle (ku fanger), lite skilt, heising (pick up), og generelle ting som kanskje verkstede evt er usikre på anmerkes og forevises for trafikkstasjon.
Slike ting skal jo egentlig være notert i vognkortet, men tror det er mange som ignorerer ting som senket bil, uorginalt ratt, og til og med turbo'n.... (kanskje)

Posted: 07 Apr 2005, 19:46
by Silverboy
jeg fikk ikke godkjent bilen pga for høy lyd.. men det var med FM turbo eksos uten turbo og uten katt da.. og det bråkte no helt inni granskauen.. Men da kom HF å reddet meg med litt mer stillegående saker
Problemet til verkstedene er jo at turbo er ett slikt punkt som jeg ihvertfall mener skal vises biltilsyn.. drastisk endring.. og overser de dette, og du får inkalling til etterkontroll, eventuelt blir stoppet i tekninsk, så risikerer de å miste lisensen sin.. derfor er det nok en fordel å godsnakke litt først.. og gi de klar beskjed om at du selfølgelig "monterer turbokitet etter godkjenning"..

Gjerne lar bilen stå en ukes tid, det kan også hjelpe

Posted: 07 Apr 2005, 20:26
by Stian
Hehe. Har liggende FM Turbo Dual eksos som jeg tenker skal få vente med montering til etter EU-kontroll. Støy er iallefall ingen problem nå...
Jepp - som nevnt skulle jeg gjerne vist bilen for Biltilsynet hadde det ikke vært for det sinnsyke regelverket vi må slite med... Forbaskede byråkrater!