stereo

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

stereo

Post by morten-99 »

Hei :?:
trenger å oppgradere anlegget i mx-5`en(NB). lurer da på følgende. sikkert enkle spørsmål for de som har peilingg, men har ikke bygget anlegg i bil før.
har en spiller med linjeutgang og vurderer å kjøpe forsterker til denne. hvor får jeg mest for pengene?
hvilke høytalere bør jeg velge? har lyst å beholde dem i de originale hullene. der er det en diskant oppe i døren og mellomtone/bass nede.
får jeg plass til 8" i døren, eller er det bare plass til 6"/6,5"?
bør jeg legge forsterkeren i bagasjerommet, eller er det mulig å få plass til den andre steder?
hvor bør jeg eventuelt legge kablene for å unngå annen elektrisk støy på linjen?
er det enkelt å få dette montert?
hvor kan jeg evt få gjordt det til en rimelig penge?

har ett budsjett på ca 8-10 lapper

håper noen kan hjelpe meg :
User avatar
Z3killer
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 01 Nov 2003, 01:00
Location: Larvik/Kongsberg
Status: Offline

Post by Z3killer »

8-10 lapper burde holde til et greit effekt anlegg.
Da har du all den lyden du trenger!! He He :lol:
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: stereo

Post by Vidar »

Hva med Lotus(seas) SE6000 Kit (Lotus CW17E001 Bassmellomtone+CT25AF001 Diskant+filter+++)
Og en dynabel BF 1702 forsterker ??
Pris :
Høyt kit : 7700,-
Forsterker : 2198,-
Sum : 9898,-

Men en regel er god å ha, sørg for å ha bedre anlegg i stua enn i bilen...
marve wrote:Hei :?:
trenger å oppgradere anlegget i mx-5`en(NB). lurer da på følgende. sikkert enkle spørsmål for de som har peilingg, men har ikke bygget anlegg i bil før.
har en spiller med linjeutgang og vurderer å kjøpe forsterker til denne. hvor får jeg mest for pengene?
hvilke høytalere bør jeg velge? har lyst å beholde dem i de originale hullene. der er det en diskant oppe i døren og mellomtone/bass nede.
får jeg plass til 8" i døren, eller er det bare plass til 6"/6,5"?
bør jeg legge forsterkeren i bagasjerommet, eller er det mulig å få plass til den andre steder?
hvor bør jeg eventuelt legge kablene for å unngå annen elektrisk støy på linjen?
er det enkelt å få dette montert?
hvor kan jeg evt få gjordt det til en rimelig penge?

har ett budsjett på ca 8-10 lapper

håper noen kan hjelpe meg :
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
JohnO
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by JohnO »

Jeg satte inn stereo i vår, og kjøpte litt forskjellig.
*frontsett fra JBL (1200kr)
*forsterker fra JBL (2000kr)
*2 stk 8" bassere fra Rockford Fosgate (1200kr)
*Clarion CD spiller (gammel toppmodell)

For ca 6000 fikk jeg et ganske bra et som høres på laaaang avstand..
Monterte basserene bak nakkestøtten, og 6 1/2" i dørene og 2 diskanter på dashbordet inntil vinduet.
Forsterkeren la jeg nedi "hullet" i bagasjerommet og la en sponplate over som jeg trekte om og satte i et plexiglass. Har og et lys nedi der som jeg kobla til en bryter fremme.
Kablene la jeg fra spilleren og mellom setene, så bak høyre seterygg og inn bak setet mot batteriet. Har ikke problemer med støy.
Her er en link til hvordan det ble til slutt, og en til hvordan du kan skjære ut hull i "hatthylla" om du velger å sette inn bassere der.

http://home.no.net/fetil/p7/stereo.html

http://home.no.net/fetil/p5/gallery/index.html

Billigste er å gjøre dette selv, skal du få noen til å gjøre det for deg, så tar de fort flere hundringser i timen (f.eks Bilradiospesialisten) Og kjøper du anlegg der, så klarer de fort å overbevise deg om at et anlegg under 10 lapper ikke er noe særlig...

Vel, lykke til!
X-96BRG :(
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Selv har jeg Sony 3-veis X-plod høyt i dørene, og focal 2-veis i nakkestøttene, En JVC MP3/CD spiller og en phoenix gold forsterker. Har liggende et par JBL T595 Decade som jeg har planer om å plassere i hattehylla en gang..
JohnO wrote:Jeg satte inn stereo i vår, og kjøpte litt forskjellig.
*frontsett fra JBL (1200kr)
*forsterker fra JBL (2000kr)
*2 stk 8" bassere fra Rockford Fosgate (1200kr)
*Clarion CD spiller (gammel toppmodell)

For ca 6000 fikk jeg et ganske bra et som høres på laaaang avstand..
Monterte basserene bak nakkestøtten, og 6 1/2" i dørene og 2 diskanter på dashbordet inntil vinduet.
Forsterkeren la jeg nedi "hullet" i bagasjerommet og la en sponplate over som jeg trekte om og satte i et plexiglass. Har og et lys nedi der som jeg kobla til en bryter fremme.
Kablene la jeg fra spilleren og mellom setene, så bak høyre seterygg og inn bak setet mot batteriet. Har ikke problemer med støy.
Her er en link til hvordan det ble til slutt, og en til hvordan du kan skjære ut hull i "hatthylla" om du velger å sette inn bassere der.

http://home.no.net/fetil/p7/stereo.html

http://home.no.net/fetil/p5/gallery/index.html

Billigste er å gjøre dette selv, skal du få noen til å gjøre det for deg, så tar de fort flere hundringser i timen (f.eks Bilradiospesialisten) Og kjøper du anlegg der, så klarer de fort å overbevise deg om at et anlegg under 10 lapper ikke er noe særlig...

Vel, lykke til!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Vidar wrote:focal 2-veis i nakkestøttene
Finnes det små utbyttehøyttalere til å skifte de små i nakkestøttene?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ikke som passer 100%. Jeg brukte 10 cm høyt.
kodvaag wrote:
Vidar wrote:focal 2-veis i nakkestøttene
Finnes det små utbyttehøyttalere til å skifte de små i nakkestøttene?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Får vente til jeg får montert stereo for å høre om de originale duger en stund da...
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

det er ikke lagt opp for system med høytalere i nakkestøtten for NB modellen min. er det mulig å få det til? må jeg da bare skifte nakkestøtten? passer de fra NA modellene? er det noe særlig poeng med de høytalerne når det monteres et OK frontsett?
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

til den som nevnte noe om anlegg i stua, så har det en HEEEELt annen verdi.
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Nakkestøttene i NA er integrert i setet, så bytte av kun nakkestøtte blir vrient. For egen regning synes jeg lyden ble bedre med lyd i nakkestøttene, men om man har et bra frontsett (hvilket jeg ikke har) holder sikkert det.
User avatar
JohnO
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by JohnO »

Det viktigste er å ha et orntlig frontsett! Jeg har supplert med et par subber i "hatthylla" for å få litt mer bass. Blir da en litt mer helhetlig lyd. Likte ikke lydene med subbene i bagasjen.
X-96BRG :(
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

JohnO wrote:Det viktigste er å ha et orntlig frontsett! Jeg har supplert med et par subber i "hatthylla" for å få litt mer bass. Blir da en litt mer helhetlig lyd. Likte ikke lydene med subbene i bagasjen.
det dunker vel like for de som ikke sitter i bilen om bassern(e) ligger i bagasjen?! :D

Men åssen er egentlig mx-5/miata å bygge anlegg i? Jeg har aldri tenkt på dette med å bygge anlegg i en cab tidligere. Blir det no bra lyd eller føles det som anlegget altid er for lite?
User avatar
JohnO
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by JohnO »

Når subbene (etter min erfaring) ligger i bagasjerommet, så høres det ut som bassen kommer alt for langt unna, langt bakfra liksom + at jeg fikk støy fra bagasjelokk, skilt og div. Lyden hørtes mer av andre utnefor bilen, enn for meg som satt inni. Det er vel for deg selv du bygger anlegg?

Syntes det var lett å legge inn høyttalere i dørene, bare til å ta av trekket, og bytte ut de originale 6 1/2". La nye kabler fra høyttalerene og bak til forsterkeren igjennom den (pølsa) som var mellom døra og bilen. Ingen problem.
Kablene la jeg videre mellom setene, under askebeger og oppbevaringsrom. Bare løsna de 5 skruene.

Blir ikke det samme som å bygge anlegg i f.eks Golf, men er godt fornøyd med lyden. :) Har bare bygt ett i cab, så dette er min lille erfaring..
X-96BRG :(
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Pokker, jeg har ruller rundt i et anlegg med golf nå.
Post Reply