Page 1 of 1

Senking av miata

Posted: 14 Apr 2005, 17:05
by Redman
Hadde bilen min på EU-kontroll i dag, og der ble det bemerket at jeg ikke hadde TUV-godkjenning på senkesettet mitt. Er det noen på forumet her som har noe slikt de kan maile meg en kopi av? Det haster noe inni hel....

Dersom noen har, og gidder å ta seg brydderiet så send det til :

kjetil.rosjordet@c2i.net

Posted: 14 Apr 2005, 19:33
by Mazdafreaks
kodvaag har papirer på eibach sine fjører, vis det er disse du har..

Posted: 15 Apr 2005, 23:12
by Redman
Etter at jeg omsider fikk tak i papirer, takk til t_huseby, så fikk jeg en rar beskjed av verkstedet:

Dersom bilen skal være lovlig senket, må dette godkjennes av biltilsynet. Noe som igjen innebærer at det skal stå i vognkortet.

Noen som kan bekrefte, avkrefte om dette er riktig. Jeg vet at min bil har hatt dette senkesettet montert i flere år, hvilket tilsier at den har vært igjennom fler EU-kontroller med dette sette på.
Det har da aldri vært noen forespørsler/diskusjoner da.

Skjønner ikke helt greia her. Dette må jo bety problemer for mange.

Posted: 15 Apr 2005, 23:15
by steffen
Det er desverre sant. Skal stå trykkelig i vognkortet at bilen er senket. Det betyr at du må komme deg til nærmeste vegstasjon, få bilen på bukk og la noen oljeaper sjekke at ting er i orden. Deretter må du få printet ut et nytt vognkort. Dette vil desverre koste deg noen hundrelapper.

Edit: det holder altså ikke med TÜF-papirer ved EU-godkjenninger.

Grunnen til at det må stå i vognkortet er at hvis du skulle bli stoppet, så kan du vise at den lovlig senket. Var hvertfall slik jeg forstod det da jeg spurte hos Vegvesenet.

Posted: 16 Apr 2005, 00:11
by Mazdafreaks
Du må også ha en hjulkontroll seddel å vise frem til biltilsynet,

Posted: 17 Apr 2005, 16:07
by Precious
Mazdafreaks wrote:Du må også ha en hjulkontroll seddel å vise frem til biltilsynet,
Må man dette? eller er det noen biltilsyn som er snillere enn andre? For jeg trengte ikke når jeg senka golfen jeg hadde og godkjente dette hos biltilsynet.

Når det gjelder EU-kontroll, så trenger man ikke tilbake dit, de bare sier til biltilsynet at denne er godkjent når han har godkjent senkingen på biltilsynet.

Posted: 17 Apr 2005, 16:08
by steffen
Mazdafreaks wrote:Du må også ha en hjulkontroll seddel å vise frem til biltilsynet,
Og ofte stille inn lyktene etter senkning, da de kan lyse feil.

Posted: 17 Apr 2005, 17:59
by t_huseby
Dersom kontrolløren har krysset av for forevisning traffikstasjon pga senkefjærer SKAL bilen bort til et biltilsyn for godkjenning. Da har ikke verkstedet lov eller mulighet til å godkjenne bilen ved en etterkontroll. (blir som at et verksted kan godkjenne turbo montering og skive nytt vognkort det)

MEN har han krysset av for fjærer så er det en annen sak.

Posted: 19 Apr 2005, 22:31
by classicturbo
viste bilen min for 14 dager siden men dette da hos en kompis,har jamex senkesett men har ikke papirer på det + at jeg har turbo å sota ruter gikk rett igjennom gitt 8O :mrgreen:
spørs om det samme hadde skjedd hos biltilsynet :cry: :mrgreen:

Posted: 19 Apr 2005, 23:19
by steffen
classicturbo wrote:viste bilen min for 14 dager siden men dette da hos en kompis,har jamex senkesett men har ikke papirer på det + at jeg har turbo å sota ruter gikk rett igjennom gitt 8O :mrgreen:
spørs om det samme hadde skjedd hos biltilsynet :cry: :mrgreen:
One lucky bastard :D

Posted: 20 Apr 2005, 12:04
by Vidar
Viste min på NAF, gikk rett igjennom med senkesett og røde blinklys bak..

Importert som flyttegods mente han...

Posted: 20 Apr 2005, 17:44
by steffen
Vidar wrote:Viste min på NAF, gikk rett igjennom med senkesett og røde blinklys bak..

Importert som flyttegods mente han...
Så bra. Hva om du skulle bli stoppa mens du er ute å kjører? Holder det å argumentere for at bilen er "importert" med røde blinklys?

Sorry for offtopicing.

Posted: 20 Apr 2005, 18:25
by HansBRG98
steffen wrote:
Vidar wrote:Viste min på NAF, gikk rett igjennom med senkesett og røde blinklys bak..

Importert som flyttegods mente han...
Så bra. Hva om du skulle bli stoppa mens du er ute å kjører? Holder det å argumentere for at bilen er "importert" med røde blinklys?

Sorry for offtopicing.
Godkjent er godkjent :mrgreen:

Posted: 20 Apr 2005, 18:29
by EspenAndre
HansBRG98 wrote: Godkjent er godkjent :mrgreen:
Ikke om Statens Vegvesen stopper deg og tar en kontroll... da må det stå i vognkortet, hvis ikke du treffer på en med godt humør da kanskje...

Posted: 20 Apr 2005, 20:51
by steffen
EspenSort92 wrote:
HansBRG98 wrote: Godkjent er godkjent :mrgreen:
Ikke om Statens Vegvesen stopper deg og tar en kontroll... da må det stå i vognkortet, hvis ikke du treffer på en med godt humør da kanskje...
Det jeg tenkte på. Desverre er det mange som er vanskelig innstilt i "statens vegvesen" :(