Bilregnskap fra 1970 - 2005
Posted: 21 Apr 2005, 19:36
Satt og leste i nyeste utgaven av Teknisk Ukeblad når jeg kom over denne artikkenlen/leserinnlegg skrevet av Steinar Moe fra Track & Road AS. Personlig synes jeg den traff spikeren på hodet, så dette er en artikkel jeg virkelig liker. Håper bare noen lengre opp i systemet leser denne.
Bilregnskap fra 1970 - 2005
Dersom politikerne hadde hatt samme krav til forvalting av statens nettoinntekter på bilparken fra 1970 som til oljefondet, hadde «bilfondets» nåverdi vært 2700 milliarder med 10 % rente.
Fra 1970 til 2005 er det drept 13.702 mennesker på vegene og skadet tilsvarende Oslos befolkning. Drepte tilsvarer en flystyrt hver 20. dag gjennom perioden på 35 år eller 721 togulykker som på Åsta.
Politikernes dilemma med å benytte billistene som skatteobjekt er når vi ser biltrafikken i HMS-perspektiv. Utenlandske forskere hevder at halvparten av trafikkulykkene kunne vært unngått med delt trafikk på hovedveier med tett trafikk. 6850 norske liv kunne da vært reddet om politikerne hadde investert pengene i et sikrere vegnett i stedet for overskuddsmaksimering.
I 2004 ble det drept 37 mennesker på arbeidsplassene i Norge, men billistene er ikke nevnt. Politikerne er premissgiver for bilistenes arbeidsplass og har lovbestemt at det ikke er noe galt med arbeidsmiljøet og alle feil tilhører bilistene! Er det 13.702 selvmord på vegnettet?
Et effektivt motorvegnett på 2000 km kan nå 90 % av Norges befolkning. Våre rød/grønne forskere hevder at slike veger bare fører til mer bilkjøring og høyere fart da bilen allerede har 90 % av persontrafikkarbeidet! De nekter for miljøgevinster ved å redusere dagens reisetid på hovedveger med 50 %, at fraktkostnader blir sterkt redusert for næringslivet og derav bedre konkurransekraft. I USA gir en dollar investert i motorveg seks dollar tilbake i skatter fra et mer effektivt næringsliv.
I statsbudsjettet for 2005 kan vi lese at billistene betaler like mye i nye trygge veier som staten gjennom bompenger og 51,25 milliarder kr i bilavgifter i tillegg!
Hvor lenge skal vi bilister finne oss i å opprettholde verdens dyreste byråkrati med eget blod og ubotelige sorger?
Steinar Moe
Daglig leder i Track & Road AS
http://www.tu.no/nyheter/leserinnlegg/article34433.ece
Bilregnskap fra 1970 - 2005
Dersom politikerne hadde hatt samme krav til forvalting av statens nettoinntekter på bilparken fra 1970 som til oljefondet, hadde «bilfondets» nåverdi vært 2700 milliarder med 10 % rente.
Fra 1970 til 2005 er det drept 13.702 mennesker på vegene og skadet tilsvarende Oslos befolkning. Drepte tilsvarer en flystyrt hver 20. dag gjennom perioden på 35 år eller 721 togulykker som på Åsta.
Politikernes dilemma med å benytte billistene som skatteobjekt er når vi ser biltrafikken i HMS-perspektiv. Utenlandske forskere hevder at halvparten av trafikkulykkene kunne vært unngått med delt trafikk på hovedveier med tett trafikk. 6850 norske liv kunne da vært reddet om politikerne hadde investert pengene i et sikrere vegnett i stedet for overskuddsmaksimering.
I 2004 ble det drept 37 mennesker på arbeidsplassene i Norge, men billistene er ikke nevnt. Politikerne er premissgiver for bilistenes arbeidsplass og har lovbestemt at det ikke er noe galt med arbeidsmiljøet og alle feil tilhører bilistene! Er det 13.702 selvmord på vegnettet?
Et effektivt motorvegnett på 2000 km kan nå 90 % av Norges befolkning. Våre rød/grønne forskere hevder at slike veger bare fører til mer bilkjøring og høyere fart da bilen allerede har 90 % av persontrafikkarbeidet! De nekter for miljøgevinster ved å redusere dagens reisetid på hovedveger med 50 %, at fraktkostnader blir sterkt redusert for næringslivet og derav bedre konkurransekraft. I USA gir en dollar investert i motorveg seks dollar tilbake i skatter fra et mer effektivt næringsliv.
I statsbudsjettet for 2005 kan vi lese at billistene betaler like mye i nye trygge veier som staten gjennom bompenger og 51,25 milliarder kr i bilavgifter i tillegg!
Hvor lenge skal vi bilister finne oss i å opprettholde verdens dyreste byråkrati med eget blod og ubotelige sorger?
Steinar Moe
Daglig leder i Track & Road AS
http://www.tu.no/nyheter/leserinnlegg/article34433.ece