Page 1 of 3

Trenger hjelp fra eksperter til kjøp av Miata!

Posted: 13 Jun 2005, 22:47
by ljunggr1
Hei!

Er ute etter å kjøpe en miata og kom over en nå. Har ikke så mye peiling på disse enda, så håpet noen her kunne hjelpe meg med å finne ut om den er noe å satse på :)

90 modell Mazda Miata 1,6 importert fra USA. Bilen har rullet 105 000, med dokumentert servicehefte. Av utstyr kan jeg nevne ac, cruisecontrol, airbag på førerside, alu felg v/s.. (Mulig standard dette på Miata?)

En del slitedeler byttet i det siste..

Han skal ha 69' for bilen inkl årsavgift.

Godt kjøp??

Posted: 13 Jun 2005, 23:04
by EspenAndre
Ut fra infoen du skriver høres prisen bra ut i mine ører, hvis den er i god stand, utstyret du nevner er ikke uvanlig på miata nei, men ikke alle har det!

god stand er relativt, men jeg mener GOD stand

Re: Trenger hjelp fra eksperter til kjøp av Miata!

Posted: 13 Jun 2005, 23:28
by HansT
ljunggr1 wrote:90 modell Mazda Miata 1,6 importert fra USA. Bilen har rullet 105 000, med dokumentert servicehefte.
Jeg regner med du er klar over det måles i miles i USA, og at 105000 miles er 169000 km, noe som i og for seg ikke er unormalt mye for en 15 år gammel bil. Det er bare litt over 10000 i året.

En annen ting du bør være klar over er en litt problematisk "barnesykdom" de første utgavene av MX5/Miata'ene hadde på 90 modellen, og frem til midten av 91. Mange kan muligens bagatellisere problemene, men jeg vet om 3-4 stk bare her i Norge som har hatt det de siste årene med dyre reperasjoner som et resultat. DERFOR, skulle noen av mine venner kjøpe en MX5/Miata nå hadde jeg bedd de unngå 90 modeller og halve 91 modellene.

Mer om dette finner du her:

http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

Posted: 13 Jun 2005, 23:46
by EspenAndre
Well, there you have it, the small bolt. You have two choices. You can ignore the situation completely. Just drive the car. It will probably never give you any trouble.
Det er seff. best å være sikker, å bytte den hvis det ikke allerede er gjort :)

Posted: 14 Jun 2005, 00:30
by HansT
EspenSort92 wrote:
Well, there you have it, the small bolt. You have two choices. You can ignore the situation completely. Just drive the car. It will probably never give you any trouble.
Si det til Redman her som fikk problemet (finner svaret på side 2 her):

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 30&start=0

eller til Nikkern her som fikk problemet:

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... light=veiv

eller til Kjetil L. her i Stavanger som fikk samme problemet for noen år siden...

Dette er tross alt bare noen av de som har nevnt dette i forumet. Hvor mange som har levert bilen til Mazda og fått regningen vet ingen.....

Som tidligere nevnt. Hvis valget står mellom å kjøpe seg en 15 år gammel bil (90 modell) eller en 14 år gammel bil (sen 91 modell) så HVORFOR i det hele tatt ta sjangsen...? Jeg anbefaler ihvertfall ikke MINE venner til det..

Posted: 14 Jun 2005, 01:04
by EspenAndre
HansT wrote: Som tidligere nevnt. Hvis valget står mellom å kjøpe seg en 15 år gammel bil (90 modell) eller en 14 år gammel bil (sen 91 modell) så HVORFOR i det hele tatt ta sjangsen...? Jeg anbefaler ihvertfall ikke MINE venner til det..
Hvis det er den 15 år gamle bilen han har lyst på og det kun er dette problemet som trekker ned,
så er det godt mulig han blir fornøyd siden det går an å eliminere problemet likevel!

Posted: 14 Jun 2005, 01:22
by Pacmania
jeg satt akkurat en 90 motor i min bil.. ingen fara :) låsepinnen min sitter med locktite nå også.. :)

men enkelte ganger raser det jo.. det gjorde min andre motor som har den "bra" veiva.. altså 91+ motor..

Posted: 14 Jun 2005, 09:36
by Classic
Litt prissammenligning for den fremtidige Miataeier:

Jeg ga 69 000 for bilen min, nå i februar. Det er en svensksolgt 1991 modell med 109000 km på klokken og hardtopp. Bra stand, temmelig original og pen bil. Uten a/c, eksploderende ratt, elvinduer, cruisekontroll eller annet dill dall. ;-) Ikke helt strøken i lakken og litt antydning til rust i kanalene.

Synes å ha lest at Dagfinn Høybråten og Krf ga 60000 for sin gule sommerbil.

Så 69000 er vel ingen upris for en fin, velutstyrt 1990 Miata. USA biler bør være rustfrie, hvis de kommer fra en "tørr" stat.

Den omdiskuterete bolten var forresten sikftet på min bil (tidlig 91'modell). Det ligger bilder på miata.net av "small" og "big" bolt, sllik at du raskt kan titte ned i motoren og se om den er modifsert.

Posted: 14 Jun 2005, 12:42
by ljunggr1
Okey, så hvor mye koster dette? Noe jeg måtte trengt fagfolk til for å skifte?

Posted: 14 Jun 2005, 18:36
by supercharged
Classic wrote: Den omdiskuterete bolten var forresten sikftet på min bil (tidlig 91'modell). Det ligger bilder på miata.net av "small" og "big" bolt, sllik at du raskt kan titte ned i motoren og se om den er modifsert.
tror du at du kunne lagt ut linken til bildet? er så mye på miata.net at det er litt vanskelig å finne uten å vite hvor det ligger :roll:

er ikke helt sikker på om min er fra begynnelsen eller slutten av 1991 så hadde vært greit å sjekket bolten

Posted: 14 Jun 2005, 18:40
by supercharged
lå jo link til det jeg så etter lengre opp på siden :oops:

bare jeg som var litt blind :lol:

Posted: 14 Jun 2005, 18:58
by toroh
Classic wrote:Litt prissammenligning for den fremtidige Miataeier:

Jeg ga 69 000 for bilen min, nå i februar. Det er en svensksolgt 1991 modell med 109000 km på klokken og hardtopp. Bra stand, temmelig original og pen bil. Uten a/c, eksploderende ratt, elvinduer, cruisekontroll eller annet dill dall. ;-) Ikke helt strøken i lakken og litt antydning til rust i kanalene.

Synes å ha lest at Dagfinn Høybråten og Krf ga 60000 for sin gule sommerbil.

Så 69000 er vel ingen upris for en fin, velutstyrt 1990 Miata. USA biler bør være rustfrie, hvis de kommer fra en "tørr" stat.

Den omdiskuterete bolten var forresten sikftet på min bil (tidlig 91'modell). Det ligger bilder på miata.net av "small" og "big" bolt, sllik at du raskt kan titte ned i motoren og se om den er modifsert.
Har du noen mulighet for å ta et bilde av den bolten som er montert i din bil?

Posted: 14 Jun 2005, 19:24
by steffen
Det er jo bare å telle sporene/"hullene" i veiva:

Er det fire, som på dette bildet, er det den "dårlige":
Image

Har den åtte, er det den som er "bra":
Image
Edit: Selve bolten ser lik ut på begge bildene. Men det er sporene som forteller om det er den nye eller gamle typen.

Dette var noe jeg spesefikt sjekket før jeg kjøpte min MX-5 hvertfall.

Posted: 14 Jun 2005, 19:25
by Pacmania
Classic wrote:Litt prissammenligning for den fremtidige Miataeier:

Jeg ga 69 000 for bilen min, nå i februar. Det er en svensksolgt 1991 modell med 109000 km på klokken og hardtopp. Bra stand, temmelig original og pen bil. Uten a/c, eksploderende ratt, elvinduer, cruisekontroll eller annet dill dall. ;-) Ikke helt strøken i lakken og litt antydning til rust i kanalene.

Synes å ha lest at Dagfinn Høybråten og Krf ga 60000 for sin gule sommerbil.

Så 69000 er vel ingen upris for en fin, velutstyrt 1990 Miata. USA biler bør være rustfrie, hvis de kommer fra en "tørr" stat.

Den omdiskuterete bolten var forresten sikftet på min bil (tidlig 91'modell). Det ligger bilder på miata.net av "small" og "big" bolt, sllik at du raskt kan titte ned i motoren og se om den er modifsert.
da må din motor ha bytta veiv.. fordi jeg kan ikke finne noe måte på hvordan disse går om hverandre.. jeg har 2 forskjellige motorer hjemme.. og disse delene går IKKE om hverandre...

Posted: 14 Jun 2005, 21:19
by Mazdafreaks
Jepps disse går ikkje over hverandre, bolten er ikkje lik, man ser at stoppskiven på den gode bolten er mye breiere enn den gamle,,