Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hold deg langt unna nr. 2. Den krever alt for mye plass og tar dårlig.
Sist brukte jeg en skrutrekker som jeg kjørte igjennom filteret. Det skulle jo skiftes så... Fungerte utmerket.
arildh wrote:Hold deg langt unna nr. 2. Den krever alt for mye plass og tar dårlig.
Sist brukte jeg en skrutrekker som jeg kjørte igjennom filteret. Det skulle jo skiftes så... Fungerte utmerket.
hehe ikke dum den, men for meg virker det som nr 1 er bra...?
skrutrekker virker fint det.. hvis det ikke går for hånd. kommer fint til fra undersiden uten å ta av staget også... eller fint og fint, men det går ihvertfall.. tror det blir like mye om ikke mer knot å montere filterverktøy
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Håndmakt har fungert greit for meg de 3 årene jeg har hatt mx-5. Et tips kan evt være og ta på deg en arbeidshanske med gummigrep, den beskytter også mot eventuell varm olje som det alltid kommer litt av når filtret skrus av.
Jeg bruker og legge meg ned på siden av bilen og føle meg frem til filteret fra baksiden av høyre fremhjul, da får du også bra grep på filteret.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
EspenSort92 wrote:AJF: så du løfter ikke bilen opp?
Går det greit å drenere oljen på denne måten da?
jeg skal sette på dreneringsventil, pleier dere å bruke moment på denne?
Jeg har noen slike oppkjøringsramper fra Biltema som jeg såvidt kjører bilen litt opp på, slik at jeg kommer til med skralle på dreneringspluggen og får spilloljefatet under bilen.
Jeg har aldri brukt moment oå dreneringspluggen. Det kan derimot være lurt og bytte kobberskiven på denne ved oljeskift.
Jeg har aldri brukt noe annet enn håndmakt til å skru ut oljefilteret. Byttet 2 ganger i året siste 5 år, og har aldri hatt problemer med å få det av. Bruker også gummihansker som beskytter mot varmen og øker friksjonen. Stikker hånden ovenfra og ned i mellom insugsmanifold og innerskjerm, og har også bilen på bukker eller rampe for dreneringen.
Hvis oljefilteret ikke går av med håndmakt anbefaler jeg nr 1 (merk at ikke alle typer av nr 1 passer til mx-5-filteret).
Anbefaling for bensinfilteret: Betal noen for å gjøre det . Jeg har aldri fulgt mitt eget råd her, men jeg har lært følgende:
De idiotiske plastfesteskruene til bensinfilterdekselet har en tendens til å ikke ta i gjengene. Det kan hjelpe å presse gjengene mot skruen med et skrujern e. l.
For å fjerne trykket fra bensinsystemet kan du starte bilen og ta ut releet til bensinpumpa.
Bruk to små c-klammer til å klemme igjen bensrørene på hver side av filteret.
Ikke ha på deg finkærne
Last edited by alr on 23 Jun 2005, 08:57, edited 1 time in total.
Jeg kunne utfordret hvem som helst til å skifte filteret med håndmakt første gang jeg skiftet... Kanskje Superman eller Jan Teigen hadde klart det.
Tidligere eier hadde enten latt det stå og gro fast i lenger tid eller brukt noe sinnsykt verktøy for å skru det skikkelig fast.
Når har jeg byttet 2 ganger i året (for hånd) og da er det ikke noe problem lenger.
.
EspenSort92 wrote:Kjekt at det kan gjøres så enkelt
Da blir dette gjort i morgen, så er det ny olje og filter til banekjøring
Tips til bensinfilteret da?
bensinfilter er lett å skifte hvis du har lange armer. jeg jekket bare opp bilen og satt den på bukker. det er viktig at du anskaffer deg slangeklemmer. jeg skaffet mine på biltema. ca50 kroner stykket mener jeg å huske. du trenger to stykker. ellers blir det mye bensinsøl.
den oljefilterklemma (type 1) kjøpte jeg også på biltema men den passer ikke filteret til mx5 dessverre. Jeg har forøvrig sett en modifisert utgave med påsveisete muttere på de tre svingarmene. Det funker visst utrolig bra. Kantene på mutterene presser seg da inn i metallet i oljefilteret så man får jerngrep. Jeg bytter mitt med rå håndkraft selvsagt
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35