Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.
Moderator: Styremedlemmer
fatlaces
4200 RPM
Posts: 436 Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status:
Offline
Post
by fatlaces » 28 Jun 2005, 23:43
ca akkurat kommet hjem fra bilferie til amsterdam, så tenkte jeg kunne legge ut to filmer fra turen, en fra tyskland og en fra køben.
I Tyskland. Ikke så mye mer å hente da man når 190.
http://stein.dinserver.net/gfx/vrooom.mpg
Hvordan få på tak i Køben
http://stein.dinserver.net/gfx/cabtastic.mpg
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
EspenAndre
Moderator
Posts: 5120 Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status:
Offline
Post
by EspenAndre » 29 Jun 2005, 06:43
artig
motoren var temmelig heit så det ut som...
det er jo sånn jeg tar på tak i norge også
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Stian
4200 RPM
Posts: 462 Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status:
Offline
Post
by Stian » 29 Jun 2005, 09:04
Huff, den motoren så fryktelig varm ut ja! Jeg fikk min akkurat opp i 200 på Autobahn med lyktene nede, og ca.190 med låvedørene på vidt gap
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
fatlaces
4200 RPM
Posts: 436 Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status:
Offline
Post
by fatlaces » 29 Jun 2005, 09:29
hehe ja ble litt varmt. tror ikke 190 blir min "cruisefart" heretter, men gøy å ha gjort det
forøvrig så ble bilen utrolig "nervøs" i høye hastigheter, men det er visst normalt med den originale fronten har jeg hørt.
litt mindre trafikk så kanskje jeg kunne fått den opp i 200, men da hadde vel motoren smelta
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
HF-mx5T
Status:
Offline
Post
by HF-mx5T » 29 Jun 2005, 11:30
er ikke no problem å nå 200kmt med mx5en da. trenger ikke lange strekka heller om man har turbo
fatlaces
4200 RPM
Posts: 436 Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status:
Offline
Post
by fatlaces » 29 Jun 2005, 11:40
hehe, turbo ja. hvor fort går den egentlig da ?
tanken om turbo har blitt tenkt, for å si det sånn
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
HF-mx5T
Status:
Offline
Post
by HF-mx5T » 29 Jun 2005, 13:09
de blir jo begrenset av giringa da. rett over 200kmt er det vel slutt om jeg ikke husker feil, men drar hele veien dit..
HansT
7200 RPM
Posts: 1316 Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status:
Offline
Post
by HansT » 29 Jun 2005, 13:56
HF-mx5T wrote: de blir jo begrenset av giringa da. rett over 200kmt er det vel slutt om jeg ikke husker feil, men drar hele veien dit..
Noe av det jeg også fikk "bakoversveis" av og ble veeeeldig overrasket over på min etter kompressorinstallasjon var draget FRA 100 km/t og oppover. Hadde jo regnet med den ble raskere til 100, men ikke at den skulle fortsette på den måten den gjør. Jeg når også 200 km/t ENKELT og raskt. Bilen øker bare turtallet jevnt, raskt og kontant opp til giringa tar slutt.... Har imidlertid også merket meg at bilen er betraktlig raskere over 100 når jeg kjører med hardtop.... Regner med luftmotstanden er lavere med hardtop.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
fatlaces
4200 RPM
Posts: 436 Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status:
Offline
Post
by fatlaces » 29 Jun 2005, 13:58
er kompressor og turbo samme greie ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
arildh
7200 RPM
Posts: 3355 Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status:
Offline
Post
by arildh » 29 Jun 2005, 14:24
fatlaces wrote: er kompressor og turbo samme greie ?
Det er nesten det samme:
Turbo ser slik ut:
mens kompressor ser slik ut
fatlaces
4200 RPM
Posts: 436 Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status:
Offline
Post
by fatlaces » 29 Jun 2005, 14:54
hehe okei, da ble jeg litt klokere på bil
en bilmekaniker jeg snakket med sa det var høl i hue å sette turbo på en så gammel motor. er det noe i det ? blir det veldig mye belastning ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
HF-mx5T
Status:
Offline
Post
by HF-mx5T » 29 Jun 2005, 15:43
får sjekke med bilmekanikeren hvor mye erfaring han har med å turbokonvertere biler da vettu:P selv har jeg ikke hatt no problemer..
EspenAndre
Moderator
Posts: 5120 Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status:
Offline
Post
by EspenAndre » 29 Jun 2005, 16:03
fatlaces wrote: hehe ja ble litt varmt. tror ikke 190 blir min "cruisefart" heretter, men gøy å ha gjort det
forøvrig så ble bilen utrolig "nervøs" i høye hastigheter, men det er visst normalt med den originale fronten har jeg hørt.
litt mindre trafikk så kanskje jeg kunne fått den opp i 200, men da hadde vel motoren smelta
jeg har testet min flere ganger i høy hastighet på autobahn.. ikke særlig nervøs synes jeg...
jeg kom opp i 200 på speedometeret med CAI... (speedoen er temmelig nøyaktig etter de km-testerne jeg har kjørt forbi (jaffal opp til 80))
når det gjelder temp. så har ikke jeg opplevd den så høy når jeg har vært på europa-ferie....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
fatlaces
4200 RPM
Posts: 436 Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status:
Offline
Post
by fatlaces » 29 Jun 2005, 16:10
hmm, kanskje jeg må gjøre noe da ?
temperaturen var forsåvidt ikke så høy resten av turen da, bare da vi kjørte veldig fort..
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
EspenAndre
Moderator
Posts: 5120 Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status:
Offline
Post
by EspenAndre » 29 Jun 2005, 16:23
er jo ikke sikkert det betyr så mye...
men jeg har jaffal blitt overrasket over hvor lite den nålen har beveget seg...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata