Servo VS IkkeServo

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Servo VS IkkeServo

Post by Precious »

Servo VS IkkeServo

Jeg skal bruke bilen til banekjøring og bykjøring.

Hva er deres mening? fakta?
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Us servo?

Min Miata erfaring er svært begrenset:
En prøvetur i en mx5 fra en bruktbilbutikk.
En dag med prøveskilt på min.

Syntes min er svært lett på rattet når den står stille.

Er det forskjell på servovirkningene siden min er en USA utgave?

Alle amerikanske biler har jo servo så lett at man ikke kjører bil, man bare betjener den...

til Precious:
Syntes du skal ha servo uansett. Den veier sikkert ikke så mye, og i fart så har du god veifølelse uansett. Men som sagt, nå har ikke jeg sammenlikningsgrunnlagangående denne biltypen. Man jeg har kjørt biler uten servo. Gå for servo!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Jeg har en følelse av at mx5'ene har "tyngre" abs en miatane? Vertfall de jeg har kjørt...

Ole
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Sikker på at det ikke har med dekkbredden å gjøre? Sommer- og vinterdekk på min bil er iallefall som natt og dag på rattet... :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Hørt at servo gjør det mye lettere å ligge sidelengs :D

med tanke på å rette inn bilen igjen.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Tror ikke d har noe med dekk bredden....

Jeg kjører mx5 på 195 50 15 , Tung (fortsatt tung på 165 70 14 pigg)

Brodern kjører miata på 215 40 17 Lett

Damen kjører miata på 185 60 14 Lett

Prøve kjørte miata på 205 45 16 Lett (Den jeg ikke kjøpte for to år siden...)

Det kan jo være at min servo er unormal??? har vertfall ikke tenkt å fikse d... liker ikke fjørlett ratt :)

Ole
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mener servoen minker kraften etter farten.. (engine speed sensing power steering system)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Re: Servo VS IkkeServo

Post by PKD »

Precious wrote:Servo VS IkkeServo

Jeg skal bruke bilen til banekjøring og bykjøring.

Hva er deres mening? fakta?
Dersom du planlegger store felger og brede dekk, så er servo absolutt å anbefale.

Jeg mistet servoreima på min MX-5 under litt sportslig kjøring (råkjøring?) på en smal og nedslitt vei. Jeg lå på skuldrene for å unnga noen hull i hjulsporene da servoreima plutselig hoppet av, og jeg skal love at det ble tungt. Rattet ble rykkt ut av hendene mine, bilen spratt mot grøfta, og jeg måtte virkelig bruke makt for å rette den opp igjen. Flaks at jeg i det hele tatt fikk tak i rattet igjen før jeg lå i grøfta.

Jeg ble rimelig overrasket over forskjellen, det gikk fra å sitte å kjøre med en hånd på rattet til å måtte ta spenntak for å ikke bli med rattet rundt i løpet av en brøkdels sekund.

Nå ville det selvfølgelig ikke vært så drastisk dersom jeg ikke hadde hatt servo i utgangspunktet, da ville jeg nok holdt et bedre grep i rattet.
På tilbaketuren fikk jeg hvertfall føle hvordan det er uten servo, og med 215/40-17 er det litt for tungt til å være kjekkt etter min smak...
Tror ikke d har noe med dekk bredden....

Jeg kjører mx5 på 195 50 15 , Tung (fortsatt tung på 165 70 14 pigg)
Servoen på min MX-5 er faktisk litt lettere en på andre biler jeg har hatt, men gir likevel meget god veifølelse. Lukeparkerer enkelt med en slapp hånd om rattet og 215/40-17.
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Biler uten servo i utgangspunktet bruker en annen utveksling i styresystemet (proffspråk.... :wink: ) enn biler med servo. Jeg trives svært godt UTEN servo og har god følelse med veien og føler at jeg er noe nærmere hva MX-5 var tenkt til å være opprinnelig, nemlig en sporty, rimelig og underholdende bil du kunne kjøre til "the racetrack" og delta i vennlig konkurranse samtidig som det var din "bruksbil" (MGB, Triumph, Lotus Elan osv...). Jeg er ikke så veldig glad i luksusting i en sportsbil... 8)

PS..uten servo får du jo trena bicepsene også da..tar seg sikkert bra ut med taket nede til sommer'n.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Biler uten servo i utgangspunktet bruker en annen utveksling i styresystemet (proffspråk.... ) enn biler med servo.
Ikke rart bilen min ble svinetung på rattet uten servo da... 8O

Jeg trives svært godt UTEN servo og har god følelse med veien og føler at jeg er noe nærmere hva MX-5 var tenkt til å være opprinnelig, nemlig en sporty, rimelig og underholdende bil du kunne kjøre til "the racetrack" og delta i vennlig konkurranse samtidig som det var din "bruksbil" (MGB, Triumph, Lotus Elan osv...). Jeg er ikke så veldig glad i luksusting i en sportsbil...
Jeg synes jo MX-5 har ganske sporty egenskaper med servo ogsa jeg, vegfølelsen er meget bra og direkte til tross for servoen, og dersom servobiler har lavere utveklsing slipper jeg å hale så my ratt...:lol:
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Jeg er godt fornøyd med servo. Hadde ikke servo i en golf en gang, og må innrømme at jeg er for lat til å synes at det er noe moro. Synes ikke at den er spesielt tung på rattet heller, men nå har jeg ikke prøvd miata...
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

JohnBGoode wrote:Biler uten servo i utgangspunktet bruker en annen utveksling i styresystemet
Miata med servo:
2,8 omdreininger fra høyre til venstre


Miata uten servo:
3,5 omdreininger fra høyre til venstre


= en miata er mer sportslig på rattet med servostyring.
(nærmere såkalt "kortstyring")



Hvordan kan jeg vite dette etter å ha kjørt kun en dag??
Sikkert surfa for mye på miata.net :oops:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by bidz »

MX-5 uten servo er jo faktisk lett på rattet i forhold til andre biler uten servo. Muligens pga. vekten til bilen. Har prøvd MX-5 med servo, og synes det føltes unaturalt og kjøre raskt på svingete vei i forhold til MX-5 uten servo. Får mye bedre "feeling" med veien uten servo synes jeg iallefall, men det er vel muligens en smakssak.
bidz @ efnet
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Mx5 uten servo er best... ivertfall etter min kjørestil;))
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Det beste er jo hvis alle syntes det vi har selv er best! :mrgreen: Da er vi enige!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Post Reply