Running at lean....

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Running at lean....

Post by Vidar »

Når jeg gir gass ser jeg A/F måleren faller på nederste Lean(tynn bensinblanding) dioden. Dette skjer ved ca 3000 rpm og så blir blandinga fin igjen ved 4-5000 rpm..

Skal det være sånn, eller er det et problem et sted ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Running at lean....

Post by HansT »

Vidar wrote:Når jeg gir gass ser jeg A/F måleren faller på nederste Lean(tynn bensinblanding) dioden. Dette skjer ved ca 3000 rpm og så blir blandinga fin igjen ved 4-5000 rpm..

Skal det være sånn, eller er det et problem et sted ?
Finjustering og atter finjustering av AFPR.

Litt av grunnen til at jeg vil kvitte meg med hele bensintrykkregulatoren og få på plass en Link ECU med nye dyser.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

har hørt at sånne a/f målere er helt ubrukelige jeg....
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

edw wrote:har hørt at sånne a/f målere er helt ubrukelige jeg....
Skulle til å si det samme.
Når jeg overvåker A/F på Linken under trykk er den jo helt wild... (regner med du har trykk på 3K rpm med kompressor :wink: )
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

De er nesten ubrukelige. Har en slik jeg også, og en må selvsagt ikke tune bensintrykket etter de. Jeg bruker min som en liten ekstra indikator på om jeg kjører lean.

Problemet er at de er koblet på lambdasonden, og bilen sin ECU jobber hele tiden med justeringer. Det kan m.a.o. bli en forsinkelse på info til A/F måleren. På tomgang, eller jevn gass vil derfor diodene gå att og fram mellom 0 (lean) og opp mot rich, men under WOT, skal den vise verdien noenlunde konstant. Slik er det ihvertfall hos meg. På WOT lyser det litt innpå (rich) hele tiden.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

kjapt spørsmål; hva vil det si å kjøre lean ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

fatlaces wrote:kjapt spørsmål; hva vil det si å kjøre lean ?
For tynn bensinblanding. For mye luft og for lite bensin..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Da ser det ut som bensinblandingen er bedre. nå ligger den midt på rich på hele turtalls omr. under pådrag.

Det jeg gjorde var å skifte til en større bensin pumpe og justere bensintrykket på tomgang til ca 50 psi.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

litt utenfor tema, blir det snurr film, Vidar :D
Post Reply