Vanntemp.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Vanntemp.

Post by Jonaldo »

Mulig jeg har problemer med kjølingen på bilen min:

Tempraturen stiger til normalt nivå (ca midten) etter få minutters kjøring. Virker som vannet blir veldig fort varmt....... Ligger stabilt under kjøring og har aldri hatt problemer med dette. Syntes bare det er rart at den stifer så fort til normalen.

Har hørt og sett de siste dagene at ekspansjonstanken fylles når jeg stopper motoren etter en lengre kjøretur. Alt ser fortsatt normalt ut på temp.måleren. Er dette normalt? Hva er evt galt?

Nå skal jeg ut og bytte toppdekselpakningen hvertfall, selv om det ikke har noe med saken å gjøre :wink:
X 94 MX5 1,8
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Tror ikkje det er noe gale eg, blir meget fort varm på min også, den gamle eg hadde også,Må ikkje vera så bekymret, så lenge vannet ikkje forsvinner eller blir grått av olje så er det vel ikkje noe gale.. eller kommer luftbobler da er topppakningen gåen...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
morten-99
2000 RPM
2000 RPM

Post by morten-99 »

Tenk også på de vanvittige temperaturene som er i distriktet for tiden, Dette er jo også med på ayt tempen stiger unormalt fort.

Min har gjort det samme de siste dagene og ukene.

Solen står og steiker på panseret og det er nok godt og varmt der under allerede før du starter bilen
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Jeg merker at min også blir fortere varm. Er vel bare været sin skyld.
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Har ikke peiling på hva det kan være jeg.
Det romler litt når jeg stopper motoren, men vannivået holder seg stabilt. Har kjørt noen mil i det siste og alt ellers virker som det skal:)
X 94 MX5 1,8
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Du merker ikke at det stiger over normalen på langkjøring da (sol+80-90kmt)?
** Hvis du har skiltet som i signaturbildet ditt, er det jo ikke mye luft som finner veien forbi der...

Ap. skilt : noen som har hørt om "permanent" klistremerke-skilt (á la E-type?) i Norge??. Var noen som hadde observert en lavsnute-stylet beetle med denne typen et sted (og det VAR hvitt/7tegn ja!). Har aldri tidligere tenkt på at skilt er store og klumpete, før jeg fikk denne lille snuten i mitt eie :o

*I dag brukte bilen min ca. 4-5min. før normalen var nådd..
18grader og overskyet.

-------------------------------
-90 rød, eibach, ellers temmelig original.
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Når tempen har steget til midten av måleren, så står den konstant der. Aldre vært en millimeter over tror jeg.
Motorer blir vel generelt varmere ved bykjøring enn langkjøring. Tror uansett det kommer nok luft forbi skiltet når jeg ligger i 60km/t++++.

Klistremerkeskilt hadde jo vært genialt! Har sett flere biler som har dette. Får bare håpe de sitter bedre enn prøveskiltene da :lol:
X 94 MX5 1,8
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

orginale temp målern er uansett ikke stabil da.. sjekket mot verdiene på linken.. fra rett under 90 til 104 grader så står nåla på orginal målern rett opp :P og om den blir grisevarm så spretter nåla den siste biten opp. står mye om dette på div forum.. er tillogmed mulig å bygge om orginale temp målern så den gir mer lineær avlesing..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

HF-mx5T wrote:orginale temp målern er uansett ikke stabil da.. sjekket mot verdiene på linken.. fra rett under 90 til 104 grader så står nåla på orginal målern rett opp :P og om den blir grisevarm så spretter nåla den siste biten opp. står mye om dette på div forum.. er tillogmed mulig å bygge om orginale temp målern så den gir mer lineær avlesing..
hmmm... har du link?

fant egentlig ut dette selv da radiatorviften ikke funket, og den kokte uten at måleren viste noe spes....
jeg lurte egentlig på om det var noe gale med måleren...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Link?
Har vel ikke det jeg tror jeg. Eller har jeg? He,he......
Hører stadig det bobler, men mister ikke vann. Vifta funker. Det kan ikke være noe så enkelt som termostaten da?
Eller kanskje ikke. Varmeapparatet blåser jo varmt rimelig kjapt. Det er jo vannet som blir altfor fort varmt og kanskje litt for varmt.
X 94 MX5 1,8
Post Reply