Page 1 of 2

Lakkering

Posted: 16 Jul 2005, 13:43
by Mazdafreaks
Hei er det noen her på forumet som jobber som lakkerer eller kjenner noen som kan lakkere bilen min til en grei pris. begynner å få endel steinsprut på fronten panser,skjermer, og slike kjekke riper på døren etter folk ikkje tenker når de parkerer og slenger opp døren.. Er ute etter sponsorer også for de som vil profilere seg litt, Er ute etter å bytte farge også, kom gjerne med forslag til farge.. Vi kjører jo små biler så de er nok kjappe å lakke om, man slepper jo å lakke taket, :lol:

Posted: 16 Jul 2005, 16:11
by steffen
Lakk den smurfeblå, så kanskje FRP vil sponse deg :P

Re: Lakkering

Posted: 16 Jul 2005, 18:30
by HansT
Mazdafreaks wrote:Er ute etter å bytte farge også
Begriper ikke at du vil gå gjennom hele opplegget med å bytte farge. Og svart er jo en "tøff" farge det vel? Hvis du er på jakt etter billig omlakkering så er ihvertfall ikke det veien å gå. Skal du bytte farge bør jo motorrom, bagasjerom og inni dørene ihvertfall også omlakkeres til den nye fargen hvis det ikke skal se helt tullete ut, og det krever mye mer arbeid enn bare en omlakkering til samme farge på ytre deler.

Posted: 16 Jul 2005, 18:45
by Mazdafreaks
Jepps eg skal bytte farge, så eg må nok lakkere alt, men svart er jo en tøff farge, bare så synd heile nabolaget har lik farge. Eg er ute etter en spesiell farge som skiller seg ut eg, vet at dere voksne på forumet ikkje synest så mye om dette, men dette er mitt valg, Så til dere unge som liker råe biler med rå farge, kom gjerne med farge forslag, vurderer selv en kawasaki grønn farge.. :lol:

Posted: 16 Jul 2005, 19:18
by motorhead
Hehe.... Fødselsdatoen min forteller at jeg bør være blandt "de voksne på forumet". Og jeg er rimelig konservativ når det kommer til styling og lakkering av biler med klassiske linjer. Egentlig er det fy fy!
Når du først skal lakkere så støtter jeg Kawa-grønt! Men, da bør du ha svart carbon panser og "race-stuk".
Så lenge det er gjennomført, er det mye som kan være ok. Og som du sier; det er ditt valg. Jeg nekter deg ingen ting :D

Posted: 16 Jul 2005, 19:30
by 91BRG
Enig med motorhead der. Om du velger den fargen så bør du gjennomføre "stuket" hele veien. Kawagrønn med sorte felger, panser og detaljer kan kansje bli tøft. Men hva vet vell jeg :roll:

Posted: 16 Jul 2005, 19:50
by mxLars
Svart avslører jo hver minste feil, forstår tanken.. :(
Men er samtidig meeget stilig på dette karosseriet! Helst UTEN Ferrari Spyder fronten.. det ble litt snålt.. på "italia" stylingen hadde det vært knall oxå.

En mørk kameleonlakk kan jo gjøre at du slipper å ta alle innvendige detaljer, men er jo desto mer herk å få sammenhengende igjen fra alle vinkler hvis du skulle få en skade..
Billigste kan jo være å få noe som billakkerer linja (?) i Bergen til å strippe, lakke og kose seg med bilen din i vinter.. 5 lag klarlakk og nok avstand til bilene foran bør jo holde en stund, evt. la elevene bryne seg på lakkskader ved neste kull :mrgreen:

Posted: 16 Jul 2005, 20:17
by EspenAndre
Det viktigste etter min mening er verken pris, farge eller antall lag... men kvalitet,
det hjelper ikke med en "billig" lakkjobb hvis det er både sig og dårlig grunnarbeid som gjør at lakken detter av i flak etter 1-3 år....
(da må du gjerne gjøre det om igjen... bare for at du skulle spare noen tusenlapper)

Gjør demontering/montering selv og få en perfeksjonist til å lakke den for deg! ...betal det det koster å bli skikkelig fornøyd!

Vil påstå at det må koste 15-20000 (hos en med respekt for yrket sitt) hvis du skal skifte farge (om du demonterer selv...)

Posted: 16 Jul 2005, 20:41
by mxLars
**you're speaking to the choir..

Mye enig, Espen - det viktigste er grunnarbeidet, deretter kvaliteten på lakk-komponentene (rett tynner/herdehastighet osv.) - er dette på plass, og jeg hadde hatt en orntli belyst, ventilert og temperert lakkboks skulle jeg faktisk turt å gjøre det selv.. Kjempefordel å ha en lakkerer som "har det i fingrene" selvfølgelig. Krever endel trening å få en perfekt flyt på lagene.
Hadde vært fint med en liste over anbefalte lakkverksteder - det beste for en kjapp løsning kan være å kontakte en lakkdistributør, og deretter en av "hovedkundene" deres i området ditt - som mest sannsynlig har flere hellakeringsjobber i måneden, og god sirkulasjon på lakklager og blandere (+ikke minst fersk erfaring). Har sett MYE "appelsinhud-flikking" og sig fra større merkeverksteder..

At man skal gjøre all demontering/nedplukking selv, og deretter betale 20k for maskering/lakkjobb synes jeg høres altfor mye ut.. hvis ikke det er MYE karroseriarbeid og sparkling først da..

Posted: 16 Jul 2005, 21:22
by EspenAndre
mxLars wrote: At man skal gjøre all demontering/nedplukking selv, og deretter betale 20k for maskering/lakkjobb synes jeg høres altfor mye ut.. hvis ikke det er MYE karroseriarbeid og sparkling først da..
Vi snakker jo om å bytte farge, lakke inni dører, bagasjerom og motorrom....

Det er temmelig mye mer arbeid enn en vanlig eksteriør-lakkering...

Jeg hadde aldri gjort det selv (selv i lakkboks), og ville heller aldri tillatt den mest erfarne lakkereren i landet å lakke bilen min i hjemmelaget lakkboks.... eller lign.

Det er også viktig at alle småbulker også blir tatt, det synes veldig godt på en nylakket bil om ikke alt er tatt...

"Strøken bil" er desverre et relativt begrep her i landet...

Posted: 16 Jul 2005, 22:37
by mxLars
"Strøken bil" er desverre et relativt begrep her i landet...
Er vel relativt overalt, om bilen skal brukes daglig i regn, søle & slaps eller brukes forsiktig til sommerkjøring for å beholde showroom-finishen :roll:

Har inntrykk av at Mazdafreaks/Stian er ute etter et resultat han er fornøyd med - noen hakk bedre enn den nye frontfanger'n som fikk litt sig etter hjemmelakkeringen (Stilig fanger forresten!). Derfor litt lowbudget tips.
-------------------------

Min nyinnkjøpte mx5 er lakket oppigjen utvendig, mulig for 4-6 år siden, en bitteliten tone mørkere/dypere enn originalfargen men har tydelige sår og striper fra etter dette i fangere og kanaler.. Disse viser at det ikke er brukt (slipe)grunning på lakkjobben, og plast i fangere er dårlig mattet ned - men likevel sitter det fantastisk godt og jevnt på stålet. Mulig jeg slipper unna med å lakke opp igjen fangere og kanaler, hvis jeg finner rette koden på lakken da.. Dette er helt nedprioritert til rust og alt mekanisk er i toppstand igjen.

Skal en hellakering bli HELT perfekt, må jo chassis ribbes helt for interiør, fangere, alt i motorrom osv. til bare stålet er igjen. Dette er vel rutine i California, men er enig i at DENNE jobben bør koste minimum 20' i Norge selv om du gjør endel selv, og kjører chassiset til lakkverkstedet på henger
:|

Posted: 16 Jul 2005, 23:04
by EspenAndre
Lakkering i statene generelt er sorgens kapittel...

De bilene jeg har sett som er fikset på der borte er det jaffal gjort elendig arbeid på!

Det er jo bare å sjekke listeprisene hos diverse lakk-verksteder, de fleste vil da skjønne at det blir gjort kjapt og gale hvis man skal betale rundt 10000 for en vanlig hellakkering.. men man kan seff. være heldig :)

Beste måten å få gjort slike ting billig på er å gjøre en byttehandel, det er ikke ulovlig engang! :D

Posted: 16 Jul 2005, 23:40
by edw
kremt kremt
hvis du mener byttehandel som f.eks. jeg lakkerer bilen din, så kan du legge varmekabler på badet mitt. så er ikke dette lov nei... mulig folk ser litt igjennom fingrene med det, men det er ikke lov.

Posted: 17 Jul 2005, 00:09
by EspenAndre
edw wrote:kremt kremt
hvis du mener byttehandel som f.eks. jeg lakkerer bilen din, så kan du legge varmekabler på badet mitt. så er ikke dette lov nei... mulig folk ser litt igjennom fingrene med det, men det er ikke lov.
da må du forklare litt nærmere hvorfor...

Hvis jeg har en kamerat som er autorisert elektriker, og jeg driver lakkeringsfirma så har ikke jeg lov å gjøre ham en tjeneste og visa versa?

(hvis det feks. er 4 måneder mellom tjenestene da?) :mrgreen:

Posted: 17 Jul 2005, 00:23
by HansBRG98
kameleon-lakk..sånn som forandrer seg etter lyset... :wink: men Brilliant Black som du har, er veldig fin til MX-5... :mrgreen: