Ny stereo - elektrisk antenne
Moderator: Styremedlemmer
Ny stereo - elektrisk antenne
Har en MK2 med elektrisk antenne. Antenna går opp når man slår på radio. Skal kjøpe nytt nytt anlegg og er opptatt av å få et anlegg som virker på samme måte. Har lest på miata.net at fler anlegg deaktiverer denne funksjonen, dvs. at antenna går opp bare man slår på anlegget og har på CD-spiller. Noen som har tips? Er det spesielle funksjoner/spesifikasjoner man må se etter?
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Hvis du kjøper en ISO overgang så skal ikke det være noe problem.
På min JVC-spiller er ikke dette noe problem.
Samme utgangen brukes som remote til forsterkere også.
Nå har vel det kommet noen rimeligere modeller med DAB-radio også. Koster 2490,- hos komplett ser jeg..
Jeg har både DAB og MP3. Og jeg vil anbefale begge deler.
På min JVC-spiller er ikke dette noe problem.
Samme utgangen brukes som remote til forsterkere også.
Nå har vel det kommet noen rimeligere modeller med DAB-radio også. Koster 2490,- hos komplett ser jeg..
Jeg har både DAB og MP3. Og jeg vil anbefale begge deler.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Takk for svar. Hvilken JVC-spiller har du? ISO-overgang er noen man kjøper sammen med anlegget?
Ser at mange av spillerne har oppgitt f.eks. 4x50 w utgangseffekt. Jeg har tenkt å fortsette å bruke originale høyttalere. Det er to høyttalere i dørene og to bittesmå foran på dashbordet. Er et anlegg med 4x50 w ok for disse høyttalerne?
Ser at mange av spillerne har oppgitt f.eks. 4x50 w utgangseffekt. Jeg har tenkt å fortsette å bruke originale høyttalere. Det er to høyttalere i dørene og to bittesmå foran på dashbordet. Er et anlegg med 4x50 w ok for disse høyttalerne?
- Vidar
- Moderator
Jeg har en JVC KD-LHX601 (koster litt over 4000)
Tror du må til en Mazdaforhandler å kjøpe ISO overgang, hvis ikke du har det fra før.
Jeg bruker en ekstern forsterker, så jeg vet ikke hvordan den interneforsterkeren er.
Men de innebygde forsterkerne med 4x50 skryteWatt holder for originalhøytalerene..
Skal du ha noen gode høytalere så har Seas to serier til bilstereo. en til litt over 7000 og en til litt over 4000.. Selv har jeg Peerless bass og mellomtone + vifa 1" diskant.
link til spilleren :
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124872&cks=SPK
Tror du må til en Mazdaforhandler å kjøpe ISO overgang, hvis ikke du har det fra før.
Jeg bruker en ekstern forsterker, så jeg vet ikke hvordan den interneforsterkeren er.
Men de innebygde forsterkerne med 4x50 skryteWatt holder for originalhøytalerene..
Skal du ha noen gode høytalere så har Seas to serier til bilstereo. en til litt over 7000 og en til litt over 4000.. Selv har jeg Peerless bass og mellomtone + vifa 1" diskant.
link til spilleren :
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124872&cks=SPK
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Ja, det stemmer. Saken er at spilleren ikke skal sende strøm til antenna før radioen slås på. Har kikket på flere spillere hos forhandlere, men ingen av de jeg har snakket med kan svare på hvordan dette fungerer. På Elnor koblet de til voltmeter på flere av spillerne, men antennekabelen gav strøm selv om man spilte CD. Derfor antar jeg at dette styres av noe som allerede sitter i bilen, og at man ikke må ha et spesielt anlegg.91BRG wrote:De fleste spillere har en egen dedikert kabel til elektriske antenner idag.
Morten
- Vidar
- Moderator
Denne "remote" som brukes til elektrisk antenne brukes mere som signal til å skru på ekstern forsterker. Derfor gir den signal(12v) når spilleren er på unsett om du bruker radioen, linje inngangen eller cd/mp3-spillern.
Kan tenkes det er noen radioer som har en egen "remote" til elektrisk antenne i tilegg til ext forsterker ??
Kan tenkes det er noen radioer som har en egen "remote" til elektrisk antenne i tilegg til ext forsterker ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
det er mange spillere som har egen remote fra radio til antenne, så man slepper å kjøre med antennen oppe når man spiller cd, og iso er ikkje noe problem, det følger vel med spilleren,og på bilen så står det vel en overgang vis det er byttet fra original spiller tidligere,, på min bil så byttet eg på 2 minutter koblet av og koblet på. så lenge inger har vert der å tuklet tidligere, da kan man få ett lite arbeid..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Kjøpte en jvc spiller til 3400 som tok mp-3 husker ikkje hviket nr på spilleren, byttet fra kenwood, inne under spilleren så stod det en original iso overgang, så eg røsket ut kenwood spilleren og plugget inn min nye jvc med iso, tok 2-3 minutter, så lenge man har de originale pinnene til å få ut den gamle spilleren, det som tok litt tid var å stille inn lyden, men de originale høytalerne tålte ikkje den nye spilleren, så eg byttet de også.....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Har sjekket litt mer. Hverken Mazda-forhandler, JVC eller Sony kan gi noe entydig svar. Jeg tolker det slik at funksjonen som gjør at antenna går opp først når man slår på radio ligger i bilens elektriske anlegg. Snakket bl.a. men han som er teknisk ekspert hos JVS's bilstereoavdeling, han sa at JVC ikke har en funksjon som gjør dette. Det går strøm til antenneledningen bare man slår på spilleren. Siden noen her på forumet allerede har sagt at de har JVC-anlegg og at de kan spille CD uten at antenna går opp, må det være slik at funksjonen ligger i bilen. Så da tar jeg sjansen på å kjøpe et JVC-anlegg.