Handleliste

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Handleliste

Post by Sladd »

Hei!
Prøver å finne ut av hva jeg jeg skal handle inn i løpet av høst/vinter til min lille røde.

Har funnet ut at jeg vil bytte kamaksler til HKS med 264 timing.
Trenger jeg å bytte ventil løftere samtidig?
Fikk pris fra Central garagen i Drammen på 513.-/stk. kan dette stemme?
Ser jo ut på bilder som det er en slags metall hette som sitter over ventil og fjær, kan jo ikke koste så mye?

Mvh
Thomas
Last edited by Sladd on 20 Jul 2005, 17:58, edited 1 time in total.
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Er Central garagen merkeforhandler???
I så fall høres ikke 513,- unormalt ut for en ventilløfter.

(Er glad jeg ikke har svakt hjerte, ettersom deleprisene til Mazda stort sett pleier å medføre alvorlig hjertesvikt...)
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hmmm ok HKS med 264 timing sier meg nesten ingen ting... (litt flaut egentlig) hva vil dette si... et lavt tall vil si en ting og et høyt tall vil si noe annet.... hvis man har turbo, så vil man kanskje flytte litt power i det lavere registeret før turboen kicker inn.... hva ser man etter da...

(når jeg leser dette ser jeg at det skal godt gjøres å forstå hva spørsmålet egentlig er... håper det er forsåelig..)
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

edw wrote:hmmm ok HKS med 264 timing sier meg nesten ingen ting... (litt flaut egentlig) hva vil dette si... et lavt tall vil si en ting og et høyt tall vil si noe annet.... hvis man har turbo, så vil man kanskje flytte litt power i det lavere registeret før turboen kicker inn.... hva ser man etter da...

(når jeg leser dette ser jeg at det skal godt gjøres å forstå hva spørsmålet egentlig er... håper det er forsåelig..)
Her er litt info om kamaksler generelt. http://hometown.aol.com/dvandrews/cams.htm
264 timing sier noe om hvor lenge ventilen er åpen og slipper inn bensin/luft eller slipper ut eksos. Den kamakselen jeg har sett meg ut gir litt ekstra dreimoment i det øvre registeret. 4-6000 omdr.
http://www.hksusa.com/images_products/1441.jpg.

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Mvh
Thomas
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: Handleliste

Post by Mazdafreaks »

Sladd wrote:Hei!
Prøver å finne ut av hva jeg jeg skal handle inn i løpet av høst/vinter til min lille røde.

Har funnet ut at jeg vil bytte kamaksler til HKS med 264 timing.
Trenger jeg å bytte ventil løftere samtidig?
Fikk pris fra Central garagen i Drammen på 513.-/stk. kan dette stemme?
Ser jo ut på bilder som det er en slags metall hette som sitter over ventil og fjær, kan jo ikke koste så mye?

Mvh
Thomas
Løp og kjøp ventilløftere dette er de billigste eg har kommet over, pris eg har hørt er 600 pluss mva, men eg tviler på du trenger slike, da er det bedre å høre med HKS som du skal kjøpe kammer fra, de har sikkert en komplett pakke vis man trenger dette...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

Hører kanskje ikke helt inn her men her er the basics: http://auto.howstuffworks.com/engine9.htm
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du bør undersøke grundig før du kjøper noen dyre kammer til bilen.
Ut i fra hva jeg har lest på miata.net er det få som har fått ut noe mer effekt av å skifte kammer på MX-5. Det er vel uansett en mod som krever at alt det andre er på plass.
Du bør også ha mulighet til å endre tenningskurve og a/f for å få utnyttet kammer med lengre durasjon = motorstyring.

Hvis du av en eller anne grunn nekter å gå FI så er vel Randall Cowl intake fra FM og RB eksos og headers tingen.
Enhver turbo/kompressor miata vil dog fortsatt spise deg til frokost hva gjelder effekt og dreiemoment 8)
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Planen blir og montere:
- Luftfilter
- RB Grenrør
- Erstatningsrør for kat.
- Mer RB eksosrør og lyd-demper

Neste trinn blir da å kjøpe inn nye kammer, porting av topp, økning av kompresjon og montere unichip som tilpasses de nye modifikasjonene.

Mvh
Thomas
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Hvis planen din er å hente ut mer HK fra motoren så går du ihvertfall den dyreste veien......
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Sladd wrote:Planen blir og montere:
- Luftfilter
- RB Grenrør
- Erstatningsrør for kat.
- Mer RB eksosrør og lyd-demper

Neste trinn blir da å kjøpe inn nye kammer, porting av topp, økning av kompresjon og montere unichip som tilpasses de nye modifikasjonene.

Mvh
Thomas
kan anbefalle alt av RB iallefall
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Ingenting vondt ment om RB, men å bytte kammer, porting av topp og høyere kompresjon samt en unichip til 7500,- vil totalt komme på mye mer enn det et solid turbo- eller kompressorkit vil gjøre. Disse vil gi MYE mer effekt, og har dessuten et utviklingspotensiale. Skal du hente mer HK ut av en motor med de spec som du nevner må du som neste steg antagligvis gå lufttrykkveien uansett.. og det kan jeg love deg, du vil ALLTID ha mer....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

ja det har du nok rett i.

jeg bare mente at de tingene jeg har kjøpt fra RB er jeg fornøyd med, og kan anbefalle de videre.

men når det kommer til effekt, så er det nok andre løsninger som leverer mer til en rimeligere penge enn det han skisserer her :)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Post Reply