Handleliste
Moderator: Styremedlemmer
Handleliste
Hei!
Prøver å finne ut av hva jeg jeg skal handle inn i løpet av høst/vinter til min lille røde.
Har funnet ut at jeg vil bytte kamaksler til HKS med 264 timing.
Trenger jeg å bytte ventil løftere samtidig?
Fikk pris fra Central garagen i Drammen på 513.-/stk. kan dette stemme?
Ser jo ut på bilder som det er en slags metall hette som sitter over ventil og fjær, kan jo ikke koste så mye?
Mvh
Thomas
Prøver å finne ut av hva jeg jeg skal handle inn i løpet av høst/vinter til min lille røde.
Ser jo ut på bilder som det er en slags metall hette som sitter over ventil og fjær, kan jo ikke koste så mye?
Mvh
Thomas
Last edited by Sladd on 20 Jul 2005, 17:58, edited 1 time in total.
-
- 2000 RPM
- Status: Offline
Er Central garagen merkeforhandler???
I så fall høres ikke 513,- unormalt ut for en ventilløfter.
(Er glad jeg ikke har svakt hjerte, ettersom deleprisene til Mazda stort sett pleier å medføre alvorlig hjertesvikt...)
I så fall høres ikke 513,- unormalt ut for en ventilløfter.
(Er glad jeg ikke har svakt hjerte, ettersom deleprisene til Mazda stort sett pleier å medføre alvorlig hjertesvikt...)
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
hmmm ok HKS med 264 timing sier meg nesten ingen ting... (litt flaut egentlig) hva vil dette si... et lavt tall vil si en ting og et høyt tall vil si noe annet.... hvis man har turbo, så vil man kanskje flytte litt power i det lavere registeret før turboen kicker inn.... hva ser man etter da...
(når jeg leser dette ser jeg at det skal godt gjøres å forstå hva spørsmålet egentlig er... håper det er forsåelig..)
(når jeg leser dette ser jeg at det skal godt gjøres å forstå hva spørsmålet egentlig er... håper det er forsåelig..)
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
Her er litt info om kamaksler generelt. http://hometown.aol.com/dvandrews/cams.htmedw wrote:hmmm ok HKS med 264 timing sier meg nesten ingen ting... (litt flaut egentlig) hva vil dette si... et lavt tall vil si en ting og et høyt tall vil si noe annet.... hvis man har turbo, så vil man kanskje flytte litt power i det lavere registeret før turboen kicker inn.... hva ser man etter da...
264 timing sier noe om hvor lenge ventilen er åpen og slipper inn bensin/luft eller slipper ut eksos. Den kamakselen jeg har sett meg ut gir litt ekstra dreimoment i det øvre registeret. 4-6000 omdr.
http://www.hksusa.com/images_products/1441.jpg.
Korriger meg hvis jeg tar feil.
Mvh
Thomas
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Re: Handleliste
Løp og kjøp ventilløftere dette er de billigste eg har kommet over, pris eg har hørt er 600 pluss mva, men eg tviler på du trenger slike, da er det bedre å høre med HKS som du skal kjøpe kammer fra, de har sikkert en komplett pakke vis man trenger dette...Sladd wrote:Hei!
Mvh
Thomas
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Hører kanskje ikke helt inn her men her er the basics: http://auto.howstuffworks.com/engine9.htm
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
Du bør undersøke grundig før du kjøper noen dyre kammer til bilen.
Ut i fra hva jeg har lest på miata.net er det få som har fått ut noe mer effekt av å skifte kammer på MX-5. Det er vel uansett en mod som krever at alt det andre er på plass.
Du bør også ha mulighet til å endre tenningskurve og a/f for å få utnyttet kammer med lengre durasjon = motorstyring.
Hvis du av en eller anne grunn nekter å gå FI så er vel Randall Cowl intake fra FM og RB eksos og headers tingen.
Enhver turbo/kompressor miata vil dog fortsatt spise deg til frokost hva gjelder effekt og dreiemoment
Ut i fra hva jeg har lest på miata.net er det få som har fått ut noe mer effekt av å skifte kammer på MX-5. Det er vel uansett en mod som krever at alt det andre er på plass.
Du bør også ha mulighet til å endre tenningskurve og a/f for å få utnyttet kammer med lengre durasjon = motorstyring.
Hvis du av en eller anne grunn nekter å gå FI så er vel Randall Cowl intake fra FM og RB eksos og headers tingen.
Enhver turbo/kompressor miata vil dog fortsatt spise deg til frokost hva gjelder effekt og dreiemoment

- fatlaces
- 4200 RPM
kan anbefalle alt av RB iallefallSladd wrote:Planen blir og montere:
- Luftfilter
- RB Grenrør
- Erstatningsrør for kat.
- Mer RB eksosrør og lyd-demper
Neste trinn blir da å kjøpe inn nye kammer, porting av topp, økning av kompresjon og montere unichip som tilpasses de nye modifikasjonene.
Mvh
Thomas
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
Ingenting vondt ment om RB, men å bytte kammer, porting av topp og høyere kompresjon samt en unichip til 7500,- vil totalt komme på mye mer enn det et solid turbo- eller kompressorkit vil gjøre. Disse vil gi MYE mer effekt, og har dessuten et utviklingspotensiale. Skal du hente mer HK ut av en motor med de spec som du nevner må du som neste steg antagligvis gå lufttrykkveien uansett.. og det kan jeg love deg, du vil ALLTID ha mer....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- fatlaces
- 4200 RPM
ja det har du nok rett i.
jeg bare mente at de tingene jeg har kjøpt fra RB er jeg fornøyd med, og kan anbefalle de videre.
men når det kommer til effekt, så er det nok andre løsninger som leverer mer til en rimeligere penge enn det han skisserer her
jeg bare mente at de tingene jeg har kjøpt fra RB er jeg fornøyd med, og kan anbefalle de videre.
men når det kommer til effekt, så er det nok andre løsninger som leverer mer til en rimeligere penge enn det han skisserer her

Bmw Z4 2003, 3.0i
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Mazda MX-5 1990, 1.6