Page 1 of 2

Støtdempere på fly?

Posted: 21 Jul 2005, 00:01
by Stian
Noen som har hatt trøbbel med dette? Sjekket inn en box med 4stk KYB AGX fra USA, men de ble igjen i USA med meldingen "not allowed on plane"...

Tror dette må være noe tull, men noen som bekrefte/avkrefte dette? Folk sjekker jo inn sykler og greier som også har støtdempere...

Posted: 21 Jul 2005, 00:41
by EspenAndre
Aner ikke, men sprayflasker og sånt er jo ikke lovlig flygods...
det er jo ikke så rart at ting som er trykk i er uønsket på fly

Kanskje støtdemperne på sykler ikke har like stort trykk ?

Posted: 21 Jul 2005, 01:13
by Vidar
Hvilket firma var det du prøvde å sende med ?

Posted: 21 Jul 2005, 01:27
by Stian
KLM... Reiste selv så jeg sjekket de inn i NY som bagasje. Merkelige greier.

Hva om jeg går til Mazda norge og bestiller en orginal, og de ikke har på lager? Tviler på at delene blir sendt fra Belgia med båt!

Posted: 21 Jul 2005, 08:34
by Dyret
Stian wrote: Hva om jeg går til Mazda norge og bestiller en orginal, og de ikke har på lager? Tviler på at delene blir sendt fra Belgia med båt!
Det har du helt rett i. Eneste som kommer med bil er store ting: Panser, bakskjermer o.s.v. Men det er på grunn av størelse

Posted: 21 Jul 2005, 12:13
by motorhead
Vil tippe de var redde for enten gass under trykk eller olje som kunne komme til å lekke. Blir det oppdaget noe man tror inneholder Dangerous Goods ( DG ) går det sjelden i passasjerens favør. Representanter for flyselskapets handlingagent eller fra airportsecurity burde kontaktet deg slik at du fikk forklart hva du hadde med deg. Deretter hadde jeg bedt om så kalt "limited release". Skulle det skje noe slik at innholdet ødelegger andres bagasje, eller skader flyet, har flyselskapet "fraskrevet seg ansvaret".
Du burde i det minste fått tilbud om å levere støtdemperene som frakt, selv om jeg vil tro de normalt sett ville passert som bagasje. Elektriske rullestoler o.l fraktes som bagasje støtt og stadig. Så jeg er spent på hvorfor 4 stk. dempere ikke kom med.

Har vi ikke piloter i klubben som kan sånt bedre enn meg?

Posted: 21 Jul 2005, 15:16
by Dyret
Kanskje de ser ut som en bazooka eller no' farlig på røntgenapparatet! :mrgreen:

Posted: 21 Jul 2005, 15:23
by Stian
Ja, om vi har noen som jobber i flybransjen eller andre som kjenner til reglene for slikt, hadde det vært flott. Har sendt noen mailer til diverse folk i KLM i dag uten å få noe svar....

Posted: 21 Jul 2005, 15:49
by motorhead
Stian wrote:Ja, om vi har noen som jobber i flybransjen eller andre som kjenner til reglene for slikt, hadde det vært flott. Har sendt noen mailer til diverse folk i KLM i dag uten å få noe svar....
Jobber i flybransjen. Sjekka litt rundt det på jobb i dag, og ser ikke helt problemet. Som sagt over, kan det hende de blei usikre og redde for gass under trykk eller oljelekkasje. F.eks........
Har en manual foran meg. Tviler på om et står noe spesifikt om støtdempere, men jeg skal se hva jeg kan tolke ut av det jeg ser.

Posted: 21 Jul 2005, 22:26
by Pelle
Jeg har jobbet en god del med farlig gods og har utallige kurs, også fraktet hundrevis av biler i Hercules, har aldri vært borti problemstillingen. Høres ut som en litt usikker/ufaglært kar har hatt hånd om demperne dine. Er man usikker er det sikreste og letteste svaret nei. 250 ml sprayflasker er forøverig lov å ha med som håndbagasje.

Posted: 21 Jul 2005, 23:48
by Stian
Venter fortsatt i spenning på svar fra Widerøe (lokal KLM agent) og alle mailene jeg sendte til KLM.

Mulig det er USA som er ekstra strenge. Men tror nok også at det bare er en som ble usikker etter å ha sett gjennomlysningen og valgte å kjøre "safe"... Får håpe det iallefall. Ellers blir det et styr med å få returnert skiten eller solgt det på Ebay.

Posted: 21 Jul 2005, 23:50
by EspenAndre
Stian wrote:Venter fortsatt i spenning på svar fra Widerøe (lokal KLM agent) og alle mailene jeg sendte til KLM.

Mulig det er USA som er ekstra strenge. Men tror nok også at det bare er en som ble usikker etter å ha sett gjennomlysningen og valgte å kjøre "safe"... Får håpe det iallefall. Ellers blir det et styr med å få returnert skiten eller solgt det på Ebay.
Hva om du prøver å sende det til JetCarrier da?

det står sikkert på magnum.no om reglene rundt dette da....

Posted: 22 Jul 2005, 08:36
by HansT
Stian wrote:Mulig det er USA som er ekstra strenge.
Ikke bare mulig..... de er det !

Har vært to ganger i USA etter 9/11 og en må nå ihvertfall beregne 1 time lenger tid i innsjekken enn før...

Sånn er verden blitt. Kvir meg til om noen år når vi helt sikkert må gjennom en flyplass-sikkerhetskontroll bare for å løpe ombord på tuben i London..

Posted: 22 Jul 2005, 10:15
by alr
Jeg har fått dempere fra USA med flyfrakt gjennom magnum.

Posted: 22 Jul 2005, 14:24
by Mazdafreaks
Fikk mine gjennom magnum og jet carrier selv ingen problem, skrev til og med i bookingen det var støtdempere... Er vel litt annerledes når det gjelder hånd bagasje og fly frakt.. en eg jobbet med fikk nå en stor armbrøst med seg som hånd bagasje med piler også.. Så det er vel litt forskjeller på hva og hvem man treffer på i sjekken.....