Motorolje... hvilken? (+engine flush)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114
Status: Offline

Motorolje... hvilken? (+engine flush)

Post by EspenAndre »

Jeg har brukt Valvoline MaxLife 10W40, men har nå forstått at dette er en delsyntetisk olje... (BilXtra reklamerer for denne som delsyntetisk)
er det noe vits å gå over til helsyntetisk?

I så fall hva?
Dirk Weisstoffer i Tyskland anbefaler å bruke 10W60...
I use 10W60 oil since we have very good experience with this grade of oil to prevent cold and hot valve clatter on MX-5 engines.
Da jeg spurte han om denne var grei om vinteren også svarte han ja...

(jeg vet det har vært olje-diskusjoner før men fant ikke igjen noe i farten)
Last edited by EspenAndre on 20 Aug 2005, 22:39, edited 1 time in total.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Har du noe tikking nå da?

10w er jo 10w om vinter'n uansett 8) 50-60w (racingolje) er kanskje bra hvis det er veldig varmt der du bor og/eller har kraftig overlading..?
Delsyntetisk er litt "best of both worlds" - har brukt stort sett samme oljen som du i drøye 10 år på 6 forskjellige biler.. dvs. avogtil maxlife, andre ganger durablend - http://www.valvoline.no/prod_smor_perso ... ablend.php

Flush har fjernet tikking både på Passat 1,8 G60, Transporter, Volvo og Renault jeg har hatt med hydrauliske løftere - det viktigste er nok at det er godt og åpent i oljekanalene ved varm motor, så olja får gjøre det den skal.
Da er jo olja nesten som vann, og oljepumpa(som har snurret 100-200') vil ikke makte å presse olja ut i alle kanalene ordentlig - selv om måleren ved oljefilteret sier at trykket er bra nok..

*Ehem* sorry jeg preiker mye flush, men er frelst på dette stoffet brukt på rette måten :P

Jeg mener det ikke er noe vits i å gå over på helsyntetisk når motoren ikke er "vant" til dette fra før. Finnes kvadratkilometer med tekst angående dette på diverse forum og produsentsider..
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Oki, jeg har kjøpt meg noe flush og "petrol magic" som også skal rense..

Jeg synes bilen er litt daff etter ferien, så jeg vil prøve med disse :)

det blir kjøpt olje i morgen så denne flush'en blir nok brukt i helgen!

Har ikke noe tikking nei, men har nok kjørt hvertfall 8000 km etter sist oljeskift og siden vi kjørte 7000 km på kort tid i ferien så tar jeg dette nå...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Sounds good!
Men "7000 km på kort tid"!?! Vært rundt rivieraen og hellas??

Har ikke vært innom valvoline.no før jeg.. fant en link under "service" til "smørehåndbok" - og der er det bare å velge det meste :!: :P
Ser her at intervallet faktisk er 1500mil på motorolja ved normal bruk.

Litt saksing :

Make : Mazda
Model : MX-5 (Miata) 1.6 (1990-1993)

Engine B6-ZE DOHC Capacity 3,4 liter
FilterCap 0,2 liter
Use: Normal
Products:
SynPower 5W-30
DuraBlend FE 5W-30
Turbo V 10W-30
Motor Oil 10W-40
Check/Change:
Change 15000 km or 12 months

Transmission, manual Capacity 2 liter
Products:
SynPower TDL 75W-90
DuraBlend GL-5 75W-90
SynPower STX GL-5 75W-90
Check/Change:
Check 45000 km or 36 months
Change 90000 km or 72 months

Differential, rear Capacity 0,65 liter
Products:
HP GL-5 90
HP GL-5 80W-90
Check/Change:
Check 40000 km or 24 months
Change 80000 km or 48 months

-----------------------------------------------------------------
*Ser at Valvoline også har motorflush, men jeg brukte 1,5 flasker av dette : http://www.forteuk.co.uk/Advanced_formula.htm i ca. 60 minutter på 2000 omdreininger og motor ganske bra i vater (slak nedoverbakke).
Det beste er vel faktisk å sjekke/bytte oljefilter først oxå, så man er sikker på full gjennomstrømming av go'stoffet.. det gjorde jeg ikke.
Filteret mitt var tydeligvis åpent nok - da det funket, men var dessverre helt tomt, reint og nesten tørt når jeg hadde det ut.. dvs. filteret slapp tilbake all oppsamlet dritt til bunnpanna når motoren ble stoppet :x
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Mye grei info der ja, gikk med tanker om å skifte girolje også men det er tydeligvis lenge til det er nødvendig :)
Jeg er litt dårlig til å bruke bøkene jeg har til sånn info, det står jo der også seff...

Men tror det er på tide å bytte diff oljen, er det noe vanskelig da?
mxLars wrote:Sounds good!
Men "7000 km på kort tid"!?! Vært rundt rivieraen og hellas??
ikke langt unna det nei :)
...se her: Ferie 2005
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

mxLars wrote:*Ser at Valvoline også har motorflush, men jeg brukte 1,5 flasker av dette : http://www.forteuk.co.uk/Advanced_formula.htm i ca. 60 minutter på 2000 omdreininger og motor ganske bra i vater (slak nedoverbakke).
Det beste er vel faktisk å sjekke/bytte oljefilter først oxå, så man er sikker på full gjennomstrømming av go'stoffet.. det gjorde jeg ikke.
Filteret mitt var tydeligvis åpent nok - da det funket, men var dessverre helt tomt, reint og nesten tørt når jeg hadde det ut.. dvs. filteret slapp tilbake all oppsamlet dritt til bunnpanna når motoren ble stoppet :x
Jeg har kjøpt noe fra Comma... vet ikke om det er noe forskjell på de ulike fabrikatene her..?

Men om man bytter filter før flush, så blir man jo også nødt å bytte etterpå siden det da har kommet masse skit og drit i filteret...!?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Til mx-5en har jeg hørt at mobil1-olja er den beste. (5w-50 fullsyntetisk).

Personlig har jeg gått til innkjøp av Valvoline 5w-40 fullsyntetisk. Denne olja skal være helt topp.

En annen ting: Bilens oljeskiftintervall er i utgangspunktet 5000 km. Dette var i 1991 da bilen var ny. På 14 år har oljekvaliteten blitt betraktelig bedre. (Eksisterte fullsyntetisk for 14 år siden?) Derfor er mitt spørsmål: Er det egentlig noe vits å bytte olje så ofte som 5000 km når man kjører på god og dyr olje?
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Kjøpte mobil 1 på europris eg, 0-40 til 99 per flaske kjøpte 12 stk så eg har en stund, billig og god, under halv pris av essoen..bytter hver 5000 men er dette nødvendigt, kjører ikkje på bane, bare litt hard cruising en skjelden gang, hvor ofte bør man bytte gir olje, forrige eiger på bilen byttet dette hver 10000.- vet at på honda s2000 så står det at denne skal bytte på 90000 servise, dette er jo alt for lang intervall synest eg,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:vet at på honda s2000 så står det at denne skal bytte på 90000 servise..
WHAT ! ! 8O

Kan noen andre bekrefte/avkrefte dette? Hørtes TOTALT utrolig ut med en slik "high performance" motor som jobber MYE på høye turtall..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

EspenSort92 wrote: Jeg er litt dårlig til å bruke bøkene jeg har til sånn info, det står jo der også seff...

Men tror det er på tide å bytte diff oljen, er det noe vanskelig da?
Diff er enkelt.. ALT er egentlig enkelt på en MX5! Ingen 5-kant 14/16" spesialskruer her :mrgreen:
Som det stende i entusiastboki : std. 6-kant 23mm fill/level plugg, 24mm drenering..
Er du liten av vekst kan du nå disse mens bilen står flatt...står det óg.. må være uten senkesett og størrelse 14 år..?
Godt mulig det går fint hvis man tar etpar små tak med jekken midt under diffen, grav eller bukk er jo det beste 8)
Valvoline's literflasker med diff/gearolje har innebygget rør i toppa - ikke dumt i det hele tatt.

Jeg har kjøpt noe fra Comma... vet ikke om det er noe forskjell på de ulike fabrikatene her..?
Vet ærlig talt ikke.. men bare la det virke mer enn de anbefalte 5-10 minuttene uansett!
Men om man bytter filter før flush, så blir man jo også nødt å bytte etterpå siden det da har kommet masse skit og drit i filteret...!?!
Det er sikkert ikke nødvendig (nytt filter før flush) - var bare noe som stod etsted. Synes man det er verdt det, bør filteret byttes etter flush'en også ja.. Et oljefilter er vel ca. en 50-lapp? *Har ikke fått deleregninga ennå*

Og ferien(e) til dere og bilen ser helt krem ut!
Sliter med å laste bildene, ser teksten, og får "not found" på de større versjonene av bildene..men det kommer nok etterhvert!
*edit*
Bildene dine ligger der de.. men du har fått feil path.. er brukt "" istedet for "/" til bildene :oops:
*og edit igjen!*
Virker med Internet Explorer... Firefox taklet ikke denne kombinasjonen av \ og /.. Scusi

Har aldri reist på langtur med bil før og <140 liter bagasjeplass.. er vant til langtur med stasjonsvogn og bikkja i et halvfullt baksete...
Er litt mer å tenke på.. Ikke bare å stoppe i Stettin og ta med det serviset man hadde lyst på. Ikke noe særlig med krystall og mine dempere uansett tror jeg.. Det fikser seg sjøl :mrgreen:
Last edited by mxLars on 17 Aug 2005, 23:54, edited 2 times in total.
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

HansT wrote:
Mazdafreaks wrote:vet at på honda s2000 så står det at denne skal bytte på 90000 servise..
WHAT ! ! 8O

Kan noen andre bekrefte/avkrefte dette? Hørtes TOTALT utrolig ut med en slik "high performance" motor som jobber MYE på høye turtall..
Saks igjen : http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com

S2000 1999 >100.000km
Engine FC20C2, VTEC
Motor 1500mil/1år, diff 4500mil/3år, girbox 12000MIL/8år(!!), bremse/clutchvæske : hvert 3. år, kjølesystem hver 7500mil

Er jo en virkelig bruksracer det her 8)
Risrakett som knapt trenger smøring!
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

IMPONERENDE ! !

Honda kan lage motorer ! ! !
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Er vel en grunn til denne girkassen skraper og er litt vond å gire med, min på mxen er bedre å gire med. denne s2000 er gått under 80k, eg ba han reise så snart så muligt å bytte olje på både gir og diff,, Motoren bruker også endel olje, det gjør ikkje min,,de er gått ca like langt,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Da har jeg prøvd dette flush-greiene, og mener også at det virker!
Det så ut som mye gørr kom ut, la seg en hinne på toppen av oljen i bøtten, det skjedde ikke sist....

Dette stoffet som man har i bensinen virker også, jeg fylte det i ved full tank og har nå kjørt litt mer enn 1/2 tank og det merkes!

Futten er tilbake i alle fall! :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Handlet et brett bensinpiller? :lol:

Håper du mener dyserens av et eller annet slag?
Grattis med rein motor!

Lyden på min endret seg helt etter flush'en.. var mye sånn diffus "smårakling" i tilleg til tikkingen, men nå synes jeg den låter fornøyd 8)
Post Reply