sluker olje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

sluker olje

Post by friskus »

har kjørt ca 200-250 mil siden jeg kjøpte bilen min. en 92 modell. Nå har jeg lakt merke til at oljetrykk nåla ikke går så langt opp som før. Sjekka olja i dag, og det var ikke noe olje på måle-pinnen. Hvor blir det av oljen da? Har ikke noe spesiell farge på eksosen heller.. Er det normalt at den bruker ca en liter på en sånn strekning?
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: sluker olje

Post by mxLars »

friskus wrote:har kjørt ca 200-250 mil siden jeg kjøpte bilen min. en 92 modell. Nå har jeg lakt merke til at oljetrykk nåla ikke går så langt opp som før. Sjekka olja i dag, og det var ikke noe olje på måle-pinnen. Hvor blir det av oljen da? Har ikke noe spesiell farge på eksosen heller.. Er det normalt at den bruker ca en liter på en sånn strekning?
Hvis du vet det er én liter som er borte, er vel det ca. 50% over max. forbruk.. 1l./5000km. mener jeg var høyeste toleranse ang. oljeforbruket.

Titt rundt motoren om noe svetter.. f.eks. kamvinkelmåleren bak på toppdeksel (vanlig - bytt O-ring),toppdeksel generelt, veivtetning, bunnpanne . www.miata.net/garage har mulig noen tips..

Har du denne originale plata under motorrommet, kan du mulig se spor her etter hvor det kan komme fra.. hvis ikke, er vel bare motorn litt rom?

**Like før jeg preiker oljetilsetninger igjen..men jeg kjører faktisk rundt med noe "svettestopper" i olja mi nå - som "tørket opp" transporteren min
:wink:
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Re: sluker olje

Post by Sladd »

friskus wrote:har kjørt ca 200-250 mil siden jeg kjøpte bilen min. en 92 modell. Nå har jeg lakt merke til at oljetrykk nåla ikke går så langt opp som før. Sjekka olja i dag, og det var ikke noe olje på måle-pinnen. Hvor blir det av oljen da? Har ikke noe spesiell farge på eksosen heller.. Er det normalt at den bruker ca en liter på en sånn strekning?
Jeg har kjørt ca 300mil med min i sommer uten at den har brukt noen synlig mengde med olje. Oljen har heller ikke blitt særlig misfarget/svart. Bilen min har gått ca 140 000km. Jeg regner med at du har sett etter at oljen ikke har forsvunet ut i en stor dam under bilen :) Kan jo kansje være noe med foringer rundt ventiler eller noe hvis bilen bruker olje under kjøring?

Mvh
Thomas
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har ikke trengt å fylle noe særlig mer enn 1 liter tilsammen på ferien vår, 7000 km...

bilen er gått 187000 km nå...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er en fordel å peile olje litt oftere, kjenner for mangen etterhvert som eg må hjelpe med å bytte motor pga, dårlig påpass, og ikkje noe særlig flinke til å bytte olje, mangen som kjøper all slags til bilen, neon lys og powerfilter og slike ting, men driter i oljen, Når eg sjekket på min forrige så burde bilen ikkje bruke mer enn 1l på 1000miles. da måtte man sjekke stempelringer ventil tetninger osv, kjøp min bil så slipper du fylle, er byttet olje hver 5000km siden ny.. og hver 10000 på gir å diff..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Hvorfor bytte igjen da Mazdafreaks? Syns du har lagt ned for mye arbeid allerede til å selge igjen så fort..
Jeg kommer iaf. til å ha min noen år 8)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

hei

jeg hadde samme problemet i våres. Olja bare fosvant uten spor. Det viste seg at det lakk store mengder olje fra der Cam-sensoren sitter. Den sitter bak toppdekselet inn mot torpedoveggen. Jeg så det var mye oljesøl rundt hele cam-sensoren og på toppen av clutch-huset under. Jeg demonterte cam-sensoren og fant ut at O-ringen som satt der var knallhard og flat og knakk da jeg prøvde å klemme den sammen... Ikke rart olja lakk ut. Jeg byttet o-ring og så ble det tett gitt :wink:

Bilen lekker fortsatt litt, men det har jeg hørt kan være simmeringen i clutchen eller noe....har ikke helt peiling på dette her egentlig :roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

mxLars wrote:Hvorfor bytte igjen da Mazdafreaks? Syns du har lagt ned for mye arbeid allerede til å selge igjen så fort..
Jeg kommer iaf. til å ha min noen år 8)
Problemet er vel at det er snart ikkje mer å gjøre, og er begynt å bli lei denne, og at eg fant en garasje eg vil bygge, denne koster 87000 pluss arbeid å mva.. Men må ha ett vettigt bud før eg selger, hmmm er jo bestilt turbo, sideskjørt, indyglow instrumenter, :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

mojo-91 wrote:Bilen lekker fortsatt litt, men det har jeg hørt kan være simmeringen i clutchen eller noe....har ikke helt peiling på dette her egentlig :roll:
Hvis du kommer deg under bilen skal du kunne føle/se at det er olje i lufteåpningen i underkant av clutchuset/klokka - akkurat i sammenføyningen mellom motor og girkasse - hvis denne tetningen lekker såpass at det er merkbart på peilepinnen. Trenger ikke være så bra for clutch'en heller, hvis oljen kommer langs utgående aksling og lager sentralsmøring inni der..

Ballet du mye for å bytte o-ringen på cas? :P
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

takker for svar. fyllte på en halliter i ste mens den var varm, og bensintrykket steg med en gang. så skal se etter når den er blitt kald hvor mye olje som er borte. får håpe det er den o-ringen somer gåen. kikka men så ikke noe spesielt med søl der bak. litt vanskelig å se også da. Håper ikke det er toppakninga da jeg hadde det problemet på min forrige bil. bytta sjøl, men for ett arbeid da mann. Har ikke lyst til å gjøre det igjen for å si det sånn. Men heller ikke å betale 10 000 for å få ett verksted til å gjøre det. Har ikke sett noe oljesøl på bakken jeg nei. så er litt merkelig dette.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

[quote="Mazdafreaks"

Problemet er vel at det er snart ikkje mer å gjøre, og er begynt å bli lei denne, og at eg fant en garasje eg vil bygge, denne koster 87000 pluss arbeid å mva.. Men må ha ett vettigt bud før eg selger, hmmm er jo bestilt turbo, sideskjørt, indyglow instrumenter, :lol:[/quote]

Ser krasjen med først garasje, så mx5.. delene får du alltids pushet videre for kost ihvertfall - men heller en mx5 enn en tom garasje/garasje full av kjedelige biler :wink:

Behold mx5'en og bygg en carport istedet!
*Så kan du adde på vegger og porter etterhvert :mrgreen:
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Ja men kommer raskt tilbake med ny, enten eldre eller en nc, :lol: Eg trenger ikkje noe cabriolet i vinter, eg parkerer jo den uansett i vinter,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

høres ut som motorn min dette...
Få tatt en komprisjons test på den...
Kan vær slitne oljetetningsringer på stempela dine
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

kan det ha en sammenheng med at jeg bruker helsyntetisk olje på den? ville forbruket gått ned om jeg hadde gått for delsyntetisk?
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

friskus wrote:kan det ha en sammenheng med at jeg bruker helsyntetisk olje på den? ville forbruket gått ned om jeg hadde gått for delsyntetisk?
Nei, det skal ikke spille noen rolle.
Post Reply