sluker olje
Moderator: Styremedlemmer
sluker olje
har kjørt ca 200-250 mil siden jeg kjøpte bilen min. en 92 modell. Nå har jeg lakt merke til at oljetrykk nåla ikke går så langt opp som før. Sjekka olja i dag, og det var ikke noe olje på måle-pinnen. Hvor blir det av oljen da? Har ikke noe spesiell farge på eksosen heller.. Er det normalt at den bruker ca en liter på en sånn strekning?
Re: sluker olje
Hvis du vet det er én liter som er borte, er vel det ca. 50% over max. forbruk.. 1l./5000km. mener jeg var høyeste toleranse ang. oljeforbruket.friskus wrote:har kjørt ca 200-250 mil siden jeg kjøpte bilen min. en 92 modell. Nå har jeg lakt merke til at oljetrykk nåla ikke går så langt opp som før. Sjekka olja i dag, og det var ikke noe olje på måle-pinnen. Hvor blir det av oljen da? Har ikke noe spesiell farge på eksosen heller.. Er det normalt at den bruker ca en liter på en sånn strekning?
Titt rundt motoren om noe svetter.. f.eks. kamvinkelmåleren bak på toppdeksel (vanlig - bytt O-ring),toppdeksel generelt, veivtetning, bunnpanne . www.miata.net/garage har mulig noen tips..
Har du denne originale plata under motorrommet, kan du mulig se spor her etter hvor det kan komme fra.. hvis ikke, er vel bare motorn litt rom?
**Like før jeg preiker oljetilsetninger igjen..men jeg kjører faktisk rundt med noe "svettestopper" i olja mi nå - som "tørket opp" transporteren min

Re: sluker olje
Jeg har kjørt ca 300mil med min i sommer uten at den har brukt noen synlig mengde med olje. Oljen har heller ikke blitt særlig misfarget/svart. Bilen min har gått ca 140 000km. Jeg regner med at du har sett etter at oljen ikke har forsvunet ut i en stor dam under bilenfriskus wrote:har kjørt ca 200-250 mil siden jeg kjøpte bilen min. en 92 modell. Nå har jeg lakt merke til at oljetrykk nåla ikke går så langt opp som før. Sjekka olja i dag, og det var ikke noe olje på måle-pinnen. Hvor blir det av oljen da? Har ikke noe spesiell farge på eksosen heller.. Er det normalt at den bruker ca en liter på en sånn strekning?

Mvh
Thomas
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Er en fordel å peile olje litt oftere, kjenner for mangen etterhvert som eg må hjelpe med å bytte motor pga, dårlig påpass, og ikkje noe særlig flinke til å bytte olje, mangen som kjøper all slags til bilen, neon lys og powerfilter og slike ting, men driter i oljen, Når eg sjekket på min forrige så burde bilen ikkje bruke mer enn 1l på 1000miles. da måtte man sjekke stempelringer ventil tetninger osv, kjøp min bil så slipper du fylle, er byttet olje hver 5000km siden ny.. og hver 10000 på gir å diff..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
hei
jeg hadde samme problemet i våres. Olja bare fosvant uten spor. Det viste seg at det lakk store mengder olje fra der Cam-sensoren sitter. Den sitter bak toppdekselet inn mot torpedoveggen. Jeg så det var mye oljesøl rundt hele cam-sensoren og på toppen av clutch-huset under. Jeg demonterte cam-sensoren og fant ut at O-ringen som satt der var knallhard og flat og knakk da jeg prøvde å klemme den sammen... Ikke rart olja lakk ut. Jeg byttet o-ring og så ble det tett gitt
Bilen lekker fortsatt litt, men det har jeg hørt kan være simmeringen i clutchen eller noe....har ikke helt peiling på dette her egentlig
jeg hadde samme problemet i våres. Olja bare fosvant uten spor. Det viste seg at det lakk store mengder olje fra der Cam-sensoren sitter. Den sitter bak toppdekselet inn mot torpedoveggen. Jeg så det var mye oljesøl rundt hele cam-sensoren og på toppen av clutch-huset under. Jeg demonterte cam-sensoren og fant ut at O-ringen som satt der var knallhard og flat og knakk da jeg prøvde å klemme den sammen... Ikke rart olja lakk ut. Jeg byttet o-ring og så ble det tett gitt

Bilen lekker fortsatt litt, men det har jeg hørt kan være simmeringen i clutchen eller noe....har ikke helt peiling på dette her egentlig

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Problemet er vel at det er snart ikkje mer å gjøre, og er begynt å bli lei denne, og at eg fant en garasje eg vil bygge, denne koster 87000 pluss arbeid å mva.. Men må ha ett vettigt bud før eg selger, hmmm er jo bestilt turbo, sideskjørt, indyglow instrumenter,mxLars wrote:Hvorfor bytte igjen da Mazdafreaks? Syns du har lagt ned for mye arbeid allerede til å selge igjen så fort..
Jeg kommer iaf. til å ha min noen år

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Hvis du kommer deg under bilen skal du kunne føle/se at det er olje i lufteåpningen i underkant av clutchuset/klokka - akkurat i sammenføyningen mellom motor og girkasse - hvis denne tetningen lekker såpass at det er merkbart på peilepinnen. Trenger ikke være så bra for clutch'en heller, hvis oljen kommer langs utgående aksling og lager sentralsmøring inni der..mojo-91 wrote:Bilen lekker fortsatt litt, men det har jeg hørt kan være simmeringen i clutchen eller noe....har ikke helt peiling på dette her egentlig
Ballet du mye for å bytte o-ringen på cas?

takker for svar. fyllte på en halliter i ste mens den var varm, og bensintrykket steg med en gang. så skal se etter når den er blitt kald hvor mye olje som er borte. får håpe det er den o-ringen somer gåen. kikka men så ikke noe spesielt med søl der bak. litt vanskelig å se også da. Håper ikke det er toppakninga da jeg hadde det problemet på min forrige bil. bytta sjøl, men for ett arbeid da mann. Har ikke lyst til å gjøre det igjen for å si det sånn. Men heller ikke å betale 10 000 for å få ett verksted til å gjøre det. Har ikke sett noe oljesøl på bakken jeg nei. så er litt merkelig dette.
[quote="Mazdafreaks"
Problemet er vel at det er snart ikkje mer å gjøre, og er begynt å bli lei denne, og at eg fant en garasje eg vil bygge, denne koster 87000 pluss arbeid å mva.. Men må ha ett vettigt bud før eg selger, hmmm er jo bestilt turbo, sideskjørt, indyglow instrumenter,
[/quote]
Ser krasjen med først garasje, så mx5.. delene får du alltids pushet videre for kost ihvertfall - men heller en mx5 enn en tom garasje/garasje full av kjedelige biler
Behold mx5'en og bygg en carport istedet!
*Så kan du adde på vegger og porter etterhvert
Problemet er vel at det er snart ikkje mer å gjøre, og er begynt å bli lei denne, og at eg fant en garasje eg vil bygge, denne koster 87000 pluss arbeid å mva.. Men må ha ett vettigt bud før eg selger, hmmm er jo bestilt turbo, sideskjørt, indyglow instrumenter,

Ser krasjen med først garasje, så mx5.. delene får du alltids pushet videre for kost ihvertfall - men heller en mx5 enn en tom garasje/garasje full av kjedelige biler

Behold mx5'en og bygg en carport istedet!
*Så kan du adde på vegger og porter etterhvert

- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Ja men kommer raskt tilbake med ny, enten eldre eller en nc,
Eg trenger ikkje noe cabriolet i vinter, eg parkerer jo den uansett i vinter,,

- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
høres ut som motorn min dette...
Få tatt en komprisjons test på den...
Kan vær slitne oljetetningsringer på stempela dine
Få tatt en komprisjons test på den...
Kan vær slitne oljetetningsringer på stempela dine
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.