Nedgiring...-> 2. ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Nedgiring...-> 2. ?

Post by mxLars »

Tror jeg har en dårlig synkroniseringsring..? kanskje!?
Har INGEN skraping fra girkassa, men får ikke i andregiret uten dobbelclutch/turtallstilpassing helt ned i rundt 15-20 km/t..

Er bare så vant til at det går svært lett på andre biler helt ned i 30-40..
Hæl/tå inn mot veikryss, avkjøringer osv. går jo greit. Men lurer på hvordan deres oppfører seg?

Har ikke prøvd andre mx5'er enda, så jeg har ikke no målestokk.
Alt annet funker helt greit, men lurer på om synkroniseringen ned til 2. skal være så "smal". Rulle 270 grader gjennom rundkjøringer i 3. og 25-30km/t er jo itteno særlig :roll:
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har du riktig olje på den eller... er litt viktigt dette på disse kassene..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Splitter fersk valvoline, overhalt tårnet med nye fjær-ringer, nylon og begge "gummistøvla". Sugde ut all gamleolja (sølvfarget..) og fylte på 0,9dl fersk valvo her også. Begge gummiene var helt oppbrukt, og nedgiring til 2. oppførte seg slik før overhalingen også - alt annet ble bare mye "smoothere" nå :) Olja vi tappet av girkassa var ikke pen..for å si d mildt..
Vet ikke om vi får noe rasping med dårlige syncroringer på disse kassene..
Hvis jeg f.eks. rygger ut innkjørselen min og ruller nedover bakken til 15+ km/t før jeg legger i 2. - må jeg spinne opp girkassa til ca. 2000 omdreininger (med clutchen ute) før jeg klarer å smette i 2. giret..

Siden du spør om olje, antar jeg det ikke har vært sånn hos deg?
- Hvis ringen til 2. er *helt* kaputt blir det mulig ikke no rasping..??

Det er bare et ørlite "hull" i turtallsområdet til kassa å legge inn 2. i .. nesten som i en M6 :)
1. til 2. går greit, men er endel tyngre enn 2. til 3. og videre.

Holder på å lære meg turtallsmatching hver gang jeg er ute å kjører i tettere strøk :?

Lurer på å flushe kassa og ha på ny olje igjen før jeg gjør noe mer drastisk..

Men hvordan er det hos dere??
Hvis du kommer til en stikkvei i 50-60, og skal gire ned for å ta en sedat (sømmelig?) avkjørsel i 30 - er det bare å smette ned i 2. uten å touche gassen ?

Takker for svar!

Detaljer :
1990, sveitsisk, 179' km, JMZNA18B200103530
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har vert tyngre å få min i 2 også, på alle girkassene eg har hatt, men spess ved nystartet bil eller kaldt, ved varm olje er den grei..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Var å prøvekjørte en -94 1.8 akkurat nå.. og her går det helt smertefritt å smette ned i 2. fra 4. i 80 km/t UTEN å touche gassen..
Kan tilogmed la turtallet falle til tomgangen i fri og det går fremdeles rett inn!
Men ellers var den en god del mer tungiret enn min, så helt sikkert klar for et oljeskift.

Kunne levd med det slik det var, men nå når jeg vet det ikke skal være slik så kan jeg ikke det :(

Får finne meg ei brukt girkasse jeg kan overhale i vinter..
Har vel vært noen "brutale" (idiot) giringer oppigjennom tida som har tatt helt livet av syncroringen til 2.
Når min er kald nå, virker det som det er +/- 50rpm som må til for å få den ned i andre, når den er varm er det mer rundt +/- 150-200rpm - så det blir endel tilpassing av turtall, eller stoppe "helt" opp :?

Well, gleder meg til å få dette istand ihvertfall :wink:
Entusiastmanualen beskriver jo godt hvordan dette skal gjøres :)
Post Reply