Megasquirt ECU / Megasquirt'n Spark

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Megasquirt ECU / Megasquirt'n Spark

Post by mxLars »

Som et alternativ til link, nemesis, motec osv. - noen her som har prøvd dette ennå?

Synes det ser ut som et glimrende prosjekt!
Er jo uttbyggbart til det meste, og software finnes for å tune og logge til pc og palm-baserte enheter (som f.eks. en mobiltelefon ;)

Fant ingen som hadde nevnt dette her, men det er jo ikke noen av de "store kjedene" som selger dette - er mer et open-source prosjekt, hvis man skal sammeligne det med annen software/hardware.

Kan jo tilpasses og brukes til alt fra briggs&stratton til bigblock v8'ere :mrgreen:

Litt lesestoff :
http://www.msefi.com/msinfo/manual/mtune.htm#mt

http://www.msefi.com

Er ihvertfall én mx5 på miata.net som har dette oppe å gå (Greg)..
Som også har hjemmelaget kompressoroppsett og vanninjeksjon på sin 1.8 : http://msefi.com/viewtopic.php?t=1005

Mazda GTX : http://msefi.com/viewtopic.php?t=7686

Synes pris og muligheter er ekstremt lovende her, selv om det muligens medfører litt lodding på kjøkkenbordet :mrgreen:

Kan også kjøpe kit'ene temmelig ferdige og klare for testkjøring.
Kunne blitt en egen mappe i forumet med forskjellig oppsett og brukere av dette også etterhvert.. med deling av maps og konfigurasjoner f.eks. ?


All credit går til "glaibilenmin" / Aleksander for å ha tipset meg om dette - vi blir vel mulig to av brukerne av dette til våren :idea:



Image
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har sett på det og tror det kan bli like bra som alternativene med litt arbeid.
Hvis noen her går for dette må dere lage en tråd her på forumet med progress osv. Kule greier.

Aberet er jo å tilpasse det samt å få en brukbar map. På papiret er det jo veldig kraftig, men det kreves mye arbeid før man kan vri om nøkkelen.
Mye av det listet under er vel allerede på plass. FM selger et slikt "adapter board" som gjør det lettere å koble til en slik sak via ECU pluggen.
What you NEED to Install MegaSquirt

MegaSquirt is a universal electronic fuel injection controller that can be made to work on any spark ignition internal combustion engine, with the right external parts. However, the success of your installation depends on YOU. In order to make the MegaSquirt controller work on YOUR car, boat, chainsaw, or whatever, you will need:

* Tools and ability to assemble and test an electronic printed circuit board,
* Additional parts to suit your installation, including:
o Coolant and air temperature sensors,
o Oxygen sensor and bung is highly recommended (either narrow-band or wide-band),
o Wiring and various connectors for the sensors, injectors, etc.,
o Injectors and bungs/manifold,
o Throttle body,
o High pressure fuel pump and supply/return lines, and a
o Fuel pressure regulator,
* Tools and ability to cut the aluminum case end-plates for connectors and LEDs,
* Knowledge and skills to install all of the necessary sensors and wiring,
* Knowledge and experience to be able install or adapt a complete high-pressure fuel system in your vehicle for MegaSquirt,
* Windows 95 (or better) laptop computer with a serial port to configure and tune your MegaSquirt, and
* Enough mechanical aptitude to know what to do to make the engine run right.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Å få tak i en ecu plugg er jo ikke noe prob da...
finner sanne på høggern... vet at der er noen som passer men husker ikke hvilke i farta...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

en kompis har dette på sin 240turbo det er ikke veldig avansert, men fungerer meget bra sier han
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

synes dere skal lage en egen tråd om dette.... allt fra innkjøp (hvor osv pris...) til installasjon (masse bilder) og mapping
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

edw wrote:en kompis har dette på sin 240turbo det er ikke veldig avansert, men fungerer meget bra sier han
Ser på det som en fordel at det ikke er überavansert jeg.. kan kjøre det som en enkel piggyback fuelstyring sammen med org. ecu, eller bygge på til å la den overta helt med tenning, sekvensiell innsprøyting, trykk, nitro, vanninjeksjon mm.

For å unngå de første 5 minuttene som beregnes i manualen før du får start/basefuel er det jo bare å laste ned .msq-fila til Greg(SC miata 1.8) fra canada (msefi forum -> registrer deg -> success stories -> mazda).

Er jo *nesten* det samme som å laste ned konfigurasjonen til link fra FM ;)
Godt mulig endel av FM's innstillinger kan "kopieres over"/leses ut for å bruke på tilsvarende oppsett med MS istedet.. eller helst brukes som idéer til egne map.

Blir et slikt prosjekt etterhvert :mrgreen:
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Har denne tenningsbank sensor da ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

får man stillt tenningen med dette sprutet?
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Både tja og jo..
Kan bygges ut (eks. MSnS), og der ligger en tråd med en som har laget biturbo på gamle Rover v8'eren sin og laget seg bankesensor ved hjelp av litt egne koblinger og en pickup fra Saab inn på denne styringa.

Det virker relativt nytt, og nye tilleggskort er under utvikling (tennings-styring/bankesesor) :
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/wheel2.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
Mer enn nok lesestoff? : http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Autolearn/Autotune ser også ut som en glimrende opsjon etterhvert :
http://msefi.com/viewtopic.php?t=11314& ... sc&start=0

Selger ikke dette, skal bare prøve det ut, og lurte på om andre hadde erfaringer - siden dette har vært på markedet en stund..


Virker som det er utrolig fleksibelt ihvertfall - mazdafreaks kunne ihvertfall trengt en slik akkurat nå, sammen med muligens høyere bensintrykk og en bredbåndslambda for å tune blandingsforholdet sitt :wink:




------------------------------------------------
Litt saksing :

Q:
I have a miata (which uses a DSM CAS wheel), could somone please enlighten me as to how you set this up in megatune? I already have MSnS running fuel only, and the signals hooked up in hardware (I'm using the outer 4 slots like a dizzy, works good), but what do I do for trigger angle and whatnot? I searched and I still don't really understand.

The wheel is like that FJ20- but with one more hole on the inside.

A:
All you need to use the DSM cas is 2 pullup resistors and the extra code installed. Then you configure for wheel trigger, if the cas your useing is the same as a DSM then the trigger angle is 76.

Image
Post Reply