En råPsyched, snart(?) ny Mx-5 eier med noen spørsmål

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

En råPsyched, snart(?) ny Mx-5 eier med noen spørsmål

Post by Rasmus79 »

Blir bare mer og mer psyched etter å kjøpe meg en MX-5 dessto flere tester jeg leser - og deres forum får meg jo helt svett.....
Vil ha nå! - men må jo fortsette research (samt at det hjelper å korte siste månedene mens jeg jobber inn siste innspurt med penger....)
Her er noen spørsmål som jeg ikke har funnet svar på, men som jeg håper noen her kan hjelpe litt med.

1. Jeg har sett noen forum-poster på hardtop (bla med forslag om kjøp i sverige) - men er usikker på om jeg får plass - har vært nevnt i noen kritikker, dog aldri sett noe spesifikt på hardtop. Jeg er 187cm. Noen med erfaring der ute?
Er det ellers ok å kjøre (med kalesjen på) hvis man er rundt 187cm? Er det varmt nok å kjøre med kalesje om vinteren? Eller er det noen med erfaring som vil si at hardtop er verdt pengene?

2. Har sett flere biler som har kjørt rundt 80/90k km området -ofte midt/sent 90 tallet biler.
Har dere noen erfaring på når servicekostnadene/vedlikehold virkelig begynner å kicke inn? Jeg leser jo at den er meget vedlikeholdsvennlig, men på et eller annet tidspunkt begynner jo ting å måtte skiftes ut. Er det rundt 100k km området? Enhver erfaring her taes imot med stor takk!
Vurdere jo å legge i extra pengene og kjøpe noe som har kjørt litt mindre - ex rundt 20k km

3. Hvordan er det å kjøre på vinterføre? Er det stor hjelp med de nyere modellene med diff sperre? For meg vil dette bli en helårs bil, så hvis det er stor "fremgang" i vinterkjøringskvaliteten på bilene som har diff sperre så er det kanskje verdt de ekstra 50k kr man må ut med for å få en nyere model?
Noen kommentarer om vinterkjøringsegenskapene generelt?

4. Så i en kalesje forum at noen vurderte å skifte ratt. Er det vanskelig/dyrt? Ex. skifte rattet på en eldre modell og oppgradere til skinnratt?

5. Noen tips ellers? Jeg er rå-klar til å rælle med dere, men vil ikke gå på noen faceplants så tar gjerne imot all slags råd.

Rasmus

Ps. En siste ting: For tiden følger jeg bare med på Finn.no for å se hvilke biler som er ute på markedet. Dersom dere har et annet sted (I tilleg til her da....) som dere kan foreslå så motaes det med takk.
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Heisann og velkommen!

Hvor i landet holder du til? Du kunne jo kommet og prøvd å sitte i bilen med/uten hardtop/kalesje. Onkelen min er 196cm og sliter veldig med plassen......
Jeg bruker bilen hele året og er veldig fornøyd. Godt varmeapparat, hardtop og rwd er bare morro :D

Det kommer veldig an på tidligere eiere med tanke på vedlikehold og når kostnadene "kicker" inn. Jeg for min del har kostet på min 94 1,8 nærmere 20,000 i kjipe motorreprasjoner siste året. Litt uflaks sikkert, men noen er uheldige. Forstår på km-ønskene dine at du jakter på en litt nyere bil.

Lykke til! Du vil garantert bli fornøyd med MX5/Miata.........
X 94 MX5 1,8
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

1. Tror MX-5 er skapt for meg, eller jeg for den. Jeg sitter hvertfall utrolig godt under kalesjen med mine 189cm og 100kg.
Kjørte 135 mil i strekk med min gamle uten å bli sliten i kroppen. 90 av de med taket nede :D Stoppa kun da jeg skulle fylle tanken på bilen og tømme min egen.
Varmen under kalesjen er det ikke noe å si på om vinter`n. Kjørt 4-5 vintre uten hardtop. Vurderer alikevel HT etterhvert.

2. Solgte -96 modellen da den var gått ca. 130K km. Til da hadde jeg ikke hatt behov for å bytte noe som helst. Kjøpte den da den var gått 75K. Hadde kun serviceutgifter på den tida. Eller, jeg bytta hjullager fram ved 78K km da forrige eier hadde vært en tur i grøfta... Storservice med reg.reimskifte ved 90K kosta meg 6000,-.
-99 modellen jeg har nå hadde gått 36K da jeg kjøpte den i august i fjor. Nå har den gått 63K, inkl. noen turer på bane, uten problemer.

3. Vinterføre er en god grunn til å kjøpe MX-5. Den gode balansen gjør at du tidlig kjenner at det skjer ting. Har min som helårsbil, og gleder meg nesten mer til vinter`n enn til sommer`n. Med torsen-diff logrer baken litt oftere ( hele tida :D ) enn på den forrige jeg hadde som var uten.

Dette er mine intrykk/erfaringer med mine biler. Tror de fleste her er fornøyd med bilen sommer som vinter.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Rett og slett en SYKT arti bil både sommer og vinter:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
stianboy
2000 RPM
2000 RPM

Post by stianboy »

ja ikkeno problem å bruke om vintern.. jeg kommer opp på holmenkollen på toppen liksom selv om det ikke er brøyta:) men blir å ligge litt breit noen steder:) men vil anbefale deg å søke på www.t-rex.no det er søkemotor for flere... :D
morten-99
2000 RPM
2000 RPM

Post by morten-99 »

får prøve å svare på de spm du har:

1) har selv en 99 med glass og varmetråder i kalæsjen, men valgte å kjøpe hardtopp mest for å spare kalæsjen for salt og drit vinterstid når jeg flyttet til oslo. kjørte første sesong kun med kalæsjen og var storfornøyd med det. Det var overhodet ikke kaldt, med lite unntak når jeg kjørt i -20 til - 25C over fjellet da ble det litt kulderas fra taket.

2) veldig lite vedlikehold, eneste dyre som allerede er nevnt er reg.reim på 90K. eneste jeg har hatt er "master brake sylinder" og det var etter veldig ivrig tur på bane.

3) så vidt jeg vet har jeg ikke noe diff (1,6L 99 modell) og har aldri stått fast. kjører da med ordentlige vinterdekk. er mye på fjellet og kjørt noen kolonner med bilen uten problem. vinteren med Mx er like gøy som sommeren

4) så lenge det ikke er airbag ratt er det relativt enkelt og billig.

5) kjøp den bilen du finner der du føler deg fornøyd, og du stoler på selger med tanke på historikk og vedlikehold.
du kommer til å smile og le hver gang du kjører....

annet: sjekk gjerne autodb.no for flere anonser
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM

Kjempe!!!

Post by Rasmus79 »

Tusen takk karer
Dette er veldig bra informasjon. Tar gjerne imot videre erfaringer hvis det er noen fler der ute.
Særlig med tanke på diff sperren. Virker som om den gir litt ustabilitet i svinger (?), men har noen erfaring med at de kommer bedre frem steder pga den? Jeg skal nok litt opp på fjellet (dog ikke så mye offpiste da....) og bratte bakker, så enhver forbedring i veigrep i slike situajsoner er verdt endel for meg.
Når jeg først får meg en bil får jeg bli med på noen av kjøreturene deres - leser jo litt om dem på forumene
stianboy
2000 RPM
2000 RPM

Post by stianboy »

turene er vell for alle! tror jeg da.... jo flere jo bedre tenker jeg... :D
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM

......

Post by Rasmus79 »

Hyggelig at det er åpent..
Men for tiden kjører jeg en Skoda - lå under den og teipet eksospotten fast. Den falt av forrige helg, så måtte gjøre litt krise lapping...
Blir nok ikke noe sjikkelig kjøring på meg før jeg får meg en Mx5
(Kjølesystemet er også bust, så den koker om sommeren hvis jeg ikke kjører kupevarmen for fult)
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

Hei!

Jeg kjører hele året rundt i en 1998 1.6, har ingen hardtop og føler ingen behov for det heller.
Forrige eier av min MX-5, var 1.90, han hadde fjernet noe av skumgummi i førersete, det funka visst. Service kostnader er som normalt.
Vinterkjøring er morsomt, basta. Diff sperre hæ..har ikke.

http://www.autodb.no/
http://www.finn.no/finn
http://www.startsiden.no/kategorier/bil_bat_og_motor/

lykke til!
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Re: Kjempe!!!

Post by motorhead »

Rasmus79 wrote:Særlig med tanke på diff sperren. Virker som om den gir litt ustabilitet i svinger (?), men har noen erfaring med at de kommer bedre frem steder pga den?
Sikter du til mitt inlegg der jeg sier det går sidelengs hele tida?

Det går ikke mer sidelengs enn du selv vil :D Enten du har diff. eller ei.

Uten diff. vil du i noen tilfeller kun spinne rett fram med et hjul. Hvis du kjører rett fram, vel å merke. Med diff. logrer bilen litt med baken. Ikke noe ustabil eller skummel i det hele tatt.

Begynner tidlig på jobb om morran og må fungere som brøytebil. Har ennå ikke kjørt så jeg har satt meg fast med noen av bilene.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Har en 98 1,6 uten sperre, man trenger nok ikkje noe sperre på disse, og vedlikehold er vanlig olje og slikt, har kjørt mazda i 10 år nå, og det eneste eg har ødelagt er noen girkasser, pga idiot kjøring, men dette var på prosjektbiler som plutselig fikk over dobbelt så mye hk,,og denne reg reimen bytter du selv på ett par tre timer, eg tror ikkje du får noe problemer med å annskaffe en mazda, ett godt råd pass deg for km standen på miata,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

VLSD (som på de gamle før 1994) gir bedre fremkommelighet på snø/is.

Torsen (På enkelte 1994 og nyere) gir bedre fremkommelighet på snø/is, OG bedre akselerasjon ut av krappe kurver ved villmannskjøring.

Begge differensialene øker sjansen for å få sladd ved hjulspinn i kurvekjøring.

Uansett så er motoren ganske langt bak, batteriet er i kofferten, så bilen har ganske jevn vektfordeling. Holder du deg med over halv tank, så er fremkommeligheten ganske bra, så lenge du ikke må brøyte 20cm snø. For det, det går ikke.

Alle Miata har km-teller i miles, så dersom bilen er en USA utgave må du gange det som står på speedometeret med 1,6 faktor for å få vite kjørelengde i kilometer. Mange selgere oppgir bare tallet som står, uten å opplyse at det er miles.

Du er 187cm?
Det er mer plass for høye personer i den gamle typen med vippelykter, enn i den nye. Jeg er ei lita flis på bare 183cm, og når jeg kjører Miata ønsker jeg at jeg heller var 175. Men, det kommer an på kroppsbygningen også, hvor stor del av lengden din som er overkropp/ben. En venn av meg, som er en del lavere enn meg(og litt bredere), sitter & ser ned på meg hvis vi sitter ved siden av hverandre i en bil.

Høy km er alltid en ulempe når du skal eie bil. Det er bare en ting som er verre enn høy km, og det er rust.

Varmeapparatet er bedre på den nye utgaven enn på den gamle. Men, dette merker du bare på kalde dager med taket av. Med lukket kalesje blir det varmt uansett, selv i de gamleste bilene.

Ikke kjøp en med 90hk. Har aldri prøvd en, men en 116hk er ikke for sprek.

Morsom å kjøre? Disse bilene er noe av det gøyeste du kan kjøre. Litt upraktiske, men med bagasjestativ, jekkestropper og kreativitet er det utrolig hva du kan få med deg på korte turer. Da jeg dro for å kjøpe ny gressklipper, så lot jeg Mercedesen og Transporteren stå, og tok Miata'en...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD