har sett at noen limer dette fast med locktite, er det noen som har prøvd dette? og i tillfelle, virker det?
Motoren er gått ca.200.000km bør jeg skifte/reparere veiven eller kjøpe en "ny" motor? Hvor får jeg ev. tak i bra byttemotorer?
Moderator: Styremedlemmer
Hvis bolten har løsnet, og sporet til veivtappen er begynt å bli slitt er det ikke bare å "lime" dette på plass igjen.Cosmo wrote:har sett at noen limer dette fast med locktite, er det noen som har prøvd dette? og i tillfelle, virker det?
Cosmo wrote:er det den "nye" veiven du har? ev. hvor mye skal du ha for den?rt wrote:Heisan.
Trikset med Loctite eller lignende fungere ja, så lenge kilesporet er bra i utgangspunktet.
Jeg har en strøken veiv på lager.
Det holder nok dette, når du plukker motoren i biter og skifter alt dette (jeg ville nok skiftet stempelringer samtidig) så har du for så vidt overhalt motoren. Ved å skifte disse tingene og evt. rense ventilseter osv så vil en motor i bra stand bli som ny etter fin innkjøring.Cosmo wrote:mange gode tips her! - Ja mxlars, jeg kan se at reimhjulet lever/har kast.
Kjenner at jeg er litt skeptisk til locktite trikset....har tenkt meg på noen langturer til neste år. spørs om jeg klarer å stole helt på en "limt" veiv....
må jeg nødvendigvis overhale motoren før jeg setter i en ny veiv?
motoren virker ellers ganske pigg, kjørte over 100mil på lørdag uten at det viste på peilepinnen.(kjører med mobil1 0-40w)
Holder det ikke å skifte rådelager og veivlager, zimmerringer og pakninger?
Jeg har også litt kast i reimhjulet. Men betyr det nødvendigvis at det er noe i veien med veivtappen? Jeg har lest gjennom det som står om problematikken på miata.net og det står at det ikke finnes symptomer på slitt veiv. Den bare ryker en dag, uten forvarselCosmo wrote:mange gode tips her! - Ja mxlars, jeg kan se at reimhjulet lever/har kast.
Kast er vel et ILLE symptom på at kilespor er slitt/remhjul løst. Tviler på at remhjulet er slått skjevt av noe..mojo-91 wrote:Jeg har også litt kast i reimhjulet. Men betyr det nødvendigvis at det er noe i veien med veivtappen? Jeg har lest gjennom det som står om problematikken på miata.net og det står at det ikke finnes symptomer på slitt veiv. Den bare ryker en dag, uten forvarselCosmo wrote:mange gode tips her! - Ja mxlars, jeg kan se at reimhjulet lever/har kast.