Veivproblemer - ny Motor?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Cosmo
500 RPM
500 RPM
Status: Offline

Veivproblemer - ny Motor?

Post by Cosmo »

Har ikke fått konstatert det enda, men det ser ut til at den "berømte" feilen på veivtappen har innfunnet seg i min motor (Har alle symtomer på det, - gradvis dårligere effekt osv.) :cry:

har sett at noen limer dette fast med locktite, er det noen som har prøvd dette? og i tillfelle, virker det?

Motoren er gått ca.200.000km bør jeg skifte/reparere veiven eller kjøpe en "ny" motor? Hvor får jeg ev. tak i bra byttemotorer?
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Har en motor med short nose veiv stående...
om du ønsker så kan eg pille av veivhjulet på den å se korsen det ser ut på den og om det ser bra ut kan du få kjøpe om du erintirsert
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
rt
500 RPM
500 RPM

Post by rt »

Heisan.

Trikset med Loctite eller lignende fungere ja, så lenge kilesporet er bra i utgangspunktet.

Jeg har en strøken veiv på lager.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: Veivproblemer - ny Motor?

Post by HansT »

Cosmo wrote:har sett at noen limer dette fast med locktite, er det noen som har prøvd dette? og i tillfelle, virker det?
Hvis bolten har løsnet, og sporet til veivtappen er begynt å bli slitt er det ikke bare å "lime" dette på plass igjen.

Poenget med locktite'n er å forhindre at bolten skal løsne i første omgang.

EDIT: Ser rt svarte omtrent det samme nettopp...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

ser ut som om sporet er ganske slitt på disse bildene
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

rt wrote:Heisan.

Trikset med Loctite eller lignende fungere ja, så lenge kilesporet er bra i utgangspunktet.

er det den "nye" veiven du har? ev. hvor mye skal du ha for den?
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

Mye mas her men,- passer den "nye" veiven i min motor? eller må jeg bruke den gamle veiven?
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Du kan bruke den nye men da må du bytte oljepumpe...
Den koster ca 1800 kr hos mazda...
Har en helt ny en i eske om du ønsker å kjøpe denne.. (som passer til nye veiv)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Ville tatt meg god tid med det, og prøvd dette loctite trikset før du river motoren ut.. Godt mulig tappen din ser bedre ut enn de bildene på miata.net/garage.. og den ble jo bra!?

Brakecleaner, ett nytt reimhjul, kile og bolt, litt loctite og tålmodighet + rette tiltrekkingsmomenter er jo billig da..
Den spesielle loctite 660'n er for å bygge oppigjen toppen av kilesporet(laget for formålet!) og andre uønskede slark, så er det vanlig "gjenge-loctite" på alle boltene for at de skal sitte.

Vitsen er jo bare å få det dødt igjen, i rett stilling - og som de sier.. buy or borrow the best torque-wrench you can get your hands on!
For momentet MÅ visst være riktig på denne tassen :!:

Nesen på veiva er jo konisk, og når dette strammes ned mot en kile som står der den skal synes jeg det høres fornuftig ut at det skal gå an å sette igjen.

Kan du SE at dette reimhjulet lever/har kast, med en tenningslampe når du ruser motoren litt f.eks.?

*tips*
Billigste tenningslampa hos Biltema funker bra på mx5'en faktisk! 8)
rt
500 RPM
500 RPM

Post by rt »

Cosmo wrote:
rt wrote:Heisan.

er det den "nye" veiven du har? ev. hvor mye skal du ha for den?

Jeg har et eksemplar av den "gamle" liggende, dvs den som passer 89-91 modeller opp til VIN-skiftet i 91. Kilesporet er perfekt, og hele veiven er kontrollmålt og er helt fin - kan monteres rett inn i en nyoverhalt motor.

Er litt usikker på hva denne er verdt, den koster over 13.000,- ny hos Mazda:-) Det er også anbefalt å skifte oljepumpe uansett hvis du overhaler en motor som er kjørt et stykke, så da bør du ta det med i en eventuell vurdering av hva du ønsker å gjøre (Den koster over 3.500,- ny hos mazda). Kanskje andre her kan gi en vurdering av hva en brukt, men strøken veiv bør koste?

Jeg hadde kjøpt inn denne veiven samt nye stempel før full motoroverhaling ved 160.000km, men det som stod i var i ekstremt god stand og ble anbefalt ikke skiftet. Disse motorene er geniale:-)
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Eller gjøre som meg med filstjernen, kjøp en motor til 323 eller mx3 og bruk blokka, finn en 16v sohc motor, disse koster lite på hugget, blokken er lik, og får du en nyere enn 92 så har vel alle denne veiven uten problemer.. vet ikkje om du kan bruke 8v for de har vel ikkje spor til ventiler, da vil du får krasj når reimen sliter....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

mange gode tips her! - Ja mxlars, jeg kan se at reimhjulet lever/har kast.
Kjenner at jeg er litt skeptisk til locktite trikset....har tenkt meg på noen langturer til neste år. spørs om jeg klarer å stole helt på en "limt" veiv....

må jeg nødvendigvis overhale motoren før jeg setter i en ny veiv?

motoren virker ellers ganske pigg, kjørte over 100mil på lørdag uten at det viste på peilepinnen.(kjører med mobil1 0-40w)

Holder det ikke å skifte rådelager og veivlager, zimmerringer og pakninger?
rt
500 RPM
500 RPM

Post by rt »

Cosmo wrote:mange gode tips her! - Ja mxlars, jeg kan se at reimhjulet lever/har kast.
Kjenner at jeg er litt skeptisk til locktite trikset....har tenkt meg på noen langturer til neste år. spørs om jeg klarer å stole helt på en "limt" veiv....

må jeg nødvendigvis overhale motoren før jeg setter i en ny veiv?

motoren virker ellers ganske pigg, kjørte over 100mil på lørdag uten at det viste på peilepinnen.(kjører med mobil1 0-40w)

Holder det ikke å skifte rådelager og veivlager, zimmerringer og pakninger?
Det holder nok dette, når du plukker motoren i biter og skifter alt dette (jeg ville nok skiftet stempelringer samtidig) så har du for så vidt overhalt motoren. Ved å skifte disse tingene og evt. rense ventilseter osv så vil en motor i bra stand bli som ny etter fin innkjøring.
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

Cosmo wrote:mange gode tips her! - Ja mxlars, jeg kan se at reimhjulet lever/har kast.
Jeg har også litt kast i reimhjulet. Men betyr det nødvendigvis at det er noe i veien med veivtappen? Jeg har lest gjennom det som står om problematikken på miata.net og det står at det ikke finnes symptomer på slitt veiv. Den bare ryker en dag, uten forvarsel:cry:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

mojo-91 wrote:
Jeg har også litt kast i reimhjulet. Men betyr det nødvendigvis at det er noe i veien med veivtappen? Jeg har lest gjennom det som står om problematikken på miata.net og det står at det ikke finnes symptomer på slitt veiv. Den bare ryker en dag, uten forvarsel:cry:
Kast er vel et ILLE symptom på at kilespor er slitt/remhjul løst. Tviler på at remhjulet er slått skjevt av noe..
Men du TRENGER ikke å ha kast selv om kilesporet er slitt, var vel hele historien..

Bestilte meg ny bolt og kile sammen med diverse andre deler nettop nå fra Andy på autolink.co.uk, skal sjekke hvordan det ser ut hos meg, samt bytte kilen og bolten ifob. et kommende girkassebytte.
Har ikke kast eller problemer med slapp bil, men vil vite at dette er i orden, siden jeg også har shortnose'n :wink:
Post Reply