lock-tite trikset....igjen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

lock-tite trikset....igjen

Post by mojo-91 »

Er det noen som kan bekrefte / avkrefte om locktite trikset fungerer på en veivtapp hvor sporet er slitt?
Ifølge artikkelen på miata.net så jobber de med en ganske slitt veivtapp.

Image

http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank2.html
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

De bruker jo mer enn bare locktite på den der da....

Er jo snakk om å maskinere frem en svær brakett for å holde veiven på plass... (se bildet)

Fungerer sikkert... men som vedk. skriver... hos han har det holdt 21000 miles, mens andre har det feilet på bare noen måneder etter å ha prøvd denne fixen...

Image
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hav med sånn 2kompnet kjemisk metall da ? Istedet for locktite
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Locktite gjør at du faktisk kan få den opp siden. 2kjemisk vil du slite med å få den opp. Dvs først fått den på løsner den sikker ALDRI. hehe
User avatar
Cosmo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 13 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by Cosmo »

har samme problemet selv, men kom frem til at jeg aldri ville stolt helt på locktite trikset. - hadde nok ikke turt å kjørt maks med "limt" veiv. setter nok en liten demper på langturer også....
- skifter snart veiv på min så er jeg på den sikre siden :)

noen som vet om det er firma som selger byttemotorer?
1990 1,6 Classic red. hardtop.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

locktite har ett kjemisk metall, som brukes til å lage nytt spor, og som i ettertid er like lett å montere av og på..
står omtalt i denne boken
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=46-86000
(mener jeg å huske)
finnes sikkert info om det på nett også..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Silverboy wrote:locktite har ett kjemisk metall, som brukes til å lage nytt spor, og som i ettertid er like lett å montere av og på..
står omtalt i denne boken
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=46-86000
(mener jeg å huske)
finnes sikkert info om det på nett også..
Var det jeg mente, at det må gå an å lage et nytt spor med kjemisk metall.. Men må jo selvsagt fjerne kilesporet før metallet størkner. Og evt file til etter på..

btw : Silverboy, Syns du skal ta deg en dag fri fra oppussinga om ca 14 dager :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

hehe.. uansett om jeg skulle få litt fritid en dag eller to så må jeg nok prioritere å få i gang varmeanlegget på quattro'n så den er klar for snøfall :D :D

skulle så gjerne, men har overbooket meg selv merker jeg :(
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

HansT wrote:De bruker jo mer enn bare locktite på den der da....

Er jo snakk om å maskinere frem en svær brakett for å holde veiven på plass... (se bildet)

Fungerer sikkert... men som vedk. skriver... hos han har det holdt 21000 miles, mens andre har det feilet på bare noen måneder etter å ha prøvd denne fixen...

Image

8O :mrgreen: :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :roll: :? :oops:

Braketten er jo bare for å holde ting på plass mens bolten strammes med rett moment :!:
Er KUN et monteringsverktøy for å hindre at veiva snurrer :idea:
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Vidar wrote:Var det jeg mente, at det må gå an å lage et nytt spor med kjemisk metall.. Men må jo selvsagt fjerne kilesporet før metallet størkner. Og evt file til etter på..
Loctite 660 som er omtalt i garage-artikkelen ER kjemisk metall. Som det står i artikkelen: "By the way, Loctite 660 was formulated by Loctite for pulley and keyway repair."

Loctite 242 og 243 er beregnet for skruelåsing, der 243 holder en anelse hardere enn 242.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

HALLELUJA !!!!!

Post by mojo-91 »

I morges ringte de fra mazda med dommen over den stakkars miatamotoren min. Det viser seg at det er minimalt med slitasje på veivtappen!! Jippi :D Likevel var det ikke langt unna før det ikke ville la seg reparere, mente mazda. Dessuten lakk det bra med olje ifra veivaksel pakningen.Puh! Jeg er glad jeg oppdaget dette i tide. Ellers hadde dette virkelig blitt dyrt. Jeg må også bytte reimhjulet som er vindskeivt. (Den betaler jeg med glede for det var jo tross alt den som gjorde at jeg ble oppmerksom på veiv-problemet. ) Det hele skal skrues fast med den nye kraftigere bolten.

Litt dyrt blir dette her, men gjett hvem som fikk igjen 23 000 kroner på skatten :mrgreen:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Grattis!

Men ikke bekymre deg for skattepengene, de forsvinner raskt ut i hjørna på et Mazda-verksted :mrgreen:


** Ny, kraftigere bolt har jeg ikke hørt om.. De vet sikkert hva de snakker om, men de får ikke inn bolten til ei longnose-veiv ihvertfall..

Gjengepartiet på gamlebolten har en diameter på 10,8mm, og den nyere er 12,8mm -

"Original bolt length is 2.1 inches and shank diameter is 0.428 inches.
Lower; Larger bolt is 2.9 inches long for re-designed crankshaft. Diameter is increased to 0.507 inches. The diameter doesn't seem that much larger but it does represent a 40% larger cross section. "
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: HALLELUJA !!!!!

Post by AJF »

mojo-91 wrote:I morges ringte de fra mazda med dommen over den stakkars miatamotoren min. Det viser seg at det er minimalt med slitasje på veivtappen!! Jippi :D Likevel var det ikke langt unna før det ikke ville la seg reparere, mente mazda. Dessuten lakk det bra med olje ifra veivaksel pakningen.Puh! Jeg er glad jeg oppdaget dette i tide. Ellers hadde dette virkelig blitt dyrt. Jeg må også bytte reimhjulet som er vindskeivt. (Den betaler jeg med glede for det var jo tross alt den som gjorde at jeg ble oppmerksom på veiv-problemet. ) Det hele skal skrues fast med den nye kraftigere bolten.

Litt dyrt blir dette her, men gjett hvem som fikk igjen 23 000 kroner på skatten :mrgreen:
Leverte bilen min inn hos Theo her i Nedreland på onsdag http://www.mx5teo.com/
med sannsynligvis samme problemet. Er så galt at den stadig hoppet over et hakk på veiva (vet ikke om dette er riktig beskrevet??, men det var slik jeg forstod Theo) + kast i reimhjulet, så blir spennde og se om min lar seg reparere eller om jeg trenger ny motor.

Hva måtte du betale for reprasjonen i Norge?
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: HALLELUJA !!!!!

Post by mojo-91 »

AJF wrote:
mojo-91 wrote:I morges ringte de fra mazda med dommen over den stakkars miatamotoren min. Det viser seg at det er minimalt med slitasje på veivtappen!! Jippi :D Likevel var det ikke langt unna før det ikke ville la seg reparere, mente mazda. Dessuten lakk det bra med olje ifra veivaksel pakningen.Puh! Jeg er glad jeg oppdaget dette i tide. Ellers hadde dette virkelig blitt dyrt. Jeg må også bytte reimhjulet som er vindskeivt. (Den betaler jeg med glede for det var jo tross alt den som gjorde at jeg ble oppmerksom på veiv-problemet. ) Det hele skal skrues fast med den nye kraftigere bolten.

Litt dyrt blir dette her, men gjett hvem som fikk igjen 23 000 kroner på skatten :mrgreen:
Leverte bilen min inn hos Theo her i Nedreland på onsdag http://www.mx5teo.com/
med sannsynligvis samme problemet. Er så galt at den stadig hoppet over et hakk på veiva (vet ikke om dette er riktig beskrevet??, men det var slik jeg forstod Theo) + kast i reimhjulet, så blir spennde og se om min lar seg reparere eller om jeg trenger ny motor.

Hva måtte du betale for reprasjonen i Norge?
Må ut med 7500 inkl. moms.
Ny regreimdrev,, reimhjul, regreim, kile, bolt og veivakselpakning + jobben da.
Kunne sikkert fått noen andre til å gjøre det, men nå blir det ihvertfall 100% og garanti fra mazdaverksted er jo greit å ha når bilen først er født med denne barndomssykdommen. (det kan jo skje igjen, mener jeg...)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: HALLELUJA !!!!!

Post by AJF »

mojo-91 wrote:
Må ut med 7500 inkl. moms.
Ny regreimdrev,, reimhjul, regreim, kile, bolt og veivakselpakning + jobben da.
Kunne sikkert fått noen andre til å gjøre det, men nå blir det ihvertfall 100% og garanti fra mazdaverksted er jo greit å ha når bilen først er født med denne barndomssykdommen. (det kan jo skje igjen, mener jeg...)
Da er også motoren min oppe og går, kommer på ca 500 euro (4000kr), med bytte av akkurat samme deler som din. Og jobben er gjort av mekaniker som kun har jobbet med MX-5 de siste 6 årene.

At jobben er utført hos Mazda er ingen 100% garanti, regreiemen min ble bytte hos Mazda på Østerås i Oslo for 2år siden (ca 30000km siden), men jeg fikk altså nå i høst problemer med bolten. Har ikke prøvd og klage, da jeg ikke var klar over problemet før jeg kom ned til Nederland, men hadde vel heller ikke kommet noen vei med det siden bilen min er utstyrt med kompressor.
Post Reply