Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Er det noen som kan bekrefte / avkrefte om locktite trikset fungerer på en veivtapp hvor sporet er slitt?
Ifølge artikkelen på miata.net så jobber de med en ganske slitt veivtapp.
De bruker jo mer enn bare locktite på den der da....
Er jo snakk om å maskinere frem en svær brakett for å holde veiven på plass... (se bildet)
Fungerer sikkert... men som vedk. skriver... hos han har det holdt 21000 miles, mens andre har det feilet på bare noen måneder etter å ha prøvd denne fixen...
Hav med sånn 2kompnet kjemisk metall da ? Istedet for locktite
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
har samme problemet selv, men kom frem til at jeg aldri ville stolt helt på locktite trikset. - hadde nok ikke turt å kjørt maks med "limt" veiv. setter nok en liten demper på langturer også....
- skifter snart veiv på min så er jeg på den sikre siden
noen som vet om det er firma som selger byttemotorer?
locktite har ett kjemisk metall, som brukes til å lage nytt spor, og som i ettertid er like lett å montere av og på..
står omtalt i denne boken http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=46-86000
(mener jeg å huske)
finnes sikkert info om det på nett også..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Silverboy wrote:locktite har ett kjemisk metall, som brukes til å lage nytt spor, og som i ettertid er like lett å montere av og på..
står omtalt i denne boken http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=46-86000
(mener jeg å huske)
finnes sikkert info om det på nett også..
Var det jeg mente, at det må gå an å lage et nytt spor med kjemisk metall.. Men må jo selvsagt fjerne kilesporet før metallet størkner. Og evt file til etter på..
btw : Silverboy, Syns du skal ta deg en dag fri fra oppussinga om ca 14 dager
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansT wrote:De bruker jo mer enn bare locktite på den der da....
Er jo snakk om å maskinere frem en svær brakett for å holde veiven på plass... (se bildet)
Fungerer sikkert... men som vedk. skriver... hos han har det holdt 21000 miles, mens andre har det feilet på bare noen måneder etter å ha prøvd denne fixen...
8O
Braketten er jo bare for å holde ting på plass mens bolten strammes med rett moment
Er KUN et monteringsverktøy for å hindre at veiva snurrer
Vidar wrote:Var det jeg mente, at det må gå an å lage et nytt spor med kjemisk metall.. Men må jo selvsagt fjerne kilesporet før metallet størkner. Og evt file til etter på..
Loctite 660 som er omtalt i garage-artikkelen ER kjemisk metall. Som det står i artikkelen: "By the way, Loctite 660 was formulated by Loctite for pulley and keyway repair."
Loctite 242 og 243 er beregnet for skruelåsing, der 243 holder en anelse hardere enn 242.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
I morges ringte de fra mazda med dommen over den stakkars miatamotoren min. Det viser seg at det er minimalt med slitasje på veivtappen!! Jippi Likevel var det ikke langt unna før det ikke ville la seg reparere, mente mazda. Dessuten lakk det bra med olje ifra veivaksel pakningen.Puh! Jeg er glad jeg oppdaget dette i tide. Ellers hadde dette virkelig blitt dyrt. Jeg må også bytte reimhjulet som er vindskeivt. (Den betaler jeg med glede for det var jo tross alt den som gjorde at jeg ble oppmerksom på veiv-problemet. ) Det hele skal skrues fast med den nye kraftigere bolten.
Litt dyrt blir dette her, men gjett hvem som fikk igjen 23 000 kroner på skatten
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Men ikke bekymre deg for skattepengene, de forsvinner raskt ut i hjørna på et Mazda-verksted
** Ny, kraftigere bolt har jeg ikke hørt om.. De vet sikkert hva de snakker om, men de får ikke inn bolten til ei longnose-veiv ihvertfall..
Gjengepartiet på gamlebolten har en diameter på 10,8mm, og den nyere er 12,8mm -
"Original bolt length is 2.1 inches and shank diameter is 0.428 inches.
Lower; Larger bolt is 2.9 inches long for re-designed crankshaft. Diameter is increased to 0.507 inches. The diameter doesn't seem that much larger but it does represent a 40% larger cross section. "
mojo-91 wrote:I morges ringte de fra mazda med dommen over den stakkars miatamotoren min. Det viser seg at det er minimalt med slitasje på veivtappen!! Jippi Likevel var det ikke langt unna før det ikke ville la seg reparere, mente mazda. Dessuten lakk det bra med olje ifra veivaksel pakningen.Puh! Jeg er glad jeg oppdaget dette i tide. Ellers hadde dette virkelig blitt dyrt. Jeg må også bytte reimhjulet som er vindskeivt. (Den betaler jeg med glede for det var jo tross alt den som gjorde at jeg ble oppmerksom på veiv-problemet. ) Det hele skal skrues fast med den nye kraftigere bolten.
Litt dyrt blir dette her, men gjett hvem som fikk igjen 23 000 kroner på skatten
Leverte bilen min inn hos Theo her i Nedreland på onsdag http://www.mx5teo.com/
med sannsynligvis samme problemet. Er så galt at den stadig hoppet over et hakk på veiva (vet ikke om dette er riktig beskrevet??, men det var slik jeg forstod Theo) + kast i reimhjulet, så blir spennde og se om min lar seg reparere eller om jeg trenger ny motor.
Hva måtte du betale for reprasjonen i Norge?
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
mojo-91 wrote:I morges ringte de fra mazda med dommen over den stakkars miatamotoren min. Det viser seg at det er minimalt med slitasje på veivtappen!! Jippi Likevel var det ikke langt unna før det ikke ville la seg reparere, mente mazda. Dessuten lakk det bra med olje ifra veivaksel pakningen.Puh! Jeg er glad jeg oppdaget dette i tide. Ellers hadde dette virkelig blitt dyrt. Jeg må også bytte reimhjulet som er vindskeivt. (Den betaler jeg med glede for det var jo tross alt den som gjorde at jeg ble oppmerksom på veiv-problemet. ) Det hele skal skrues fast med den nye kraftigere bolten.
Leverte bilen min inn hos Theo her i Nedreland på onsdag http://www.mx5teo.com/
med sannsynligvis samme problemet. Er så galt at den stadig hoppet over et hakk på veiva (vet ikke om dette er riktig beskrevet??, men det var slik jeg forstod Theo) + kast i reimhjulet, så blir spennde og se om min lar seg reparere eller om jeg trenger ny motor.
Hva måtte du betale for reprasjonen i Norge?
Må ut med 7500 inkl. moms.
Ny regreimdrev,, reimhjul, regreim, kile, bolt og veivakselpakning + jobben da.
Kunne sikkert fått noen andre til å gjøre det, men nå blir det ihvertfall 100% og garanti fra mazdaverksted er jo greit å ha når bilen først er født med denne barndomssykdommen. (det kan jo skje igjen, mener jeg...)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mojo-91 wrote:
Må ut med 7500 inkl. moms.
Ny regreimdrev,, reimhjul, regreim, kile, bolt og veivakselpakning + jobben da.
Kunne sikkert fått noen andre til å gjøre det, men nå blir det ihvertfall 100% og garanti fra mazdaverksted er jo greit å ha når bilen først er født med denne barndomssykdommen. (det kan jo skje igjen, mener jeg...)
Da er også motoren min oppe og går, kommer på ca 500 euro (4000kr), med bytte av akkurat samme deler som din. Og jobben er gjort av mekaniker som kun har jobbet med MX-5 de siste 6 årene.
At jobben er utført hos Mazda er ingen 100% garanti, regreiemen min ble bytte hos Mazda på Østerås i Oslo for 2år siden (ca 30000km siden), men jeg fikk altså nå i høst problemer med bolten. Har ikke prøvd og klage, da jeg ikke var klar over problemet før jeg kom ned til Nederland, men hadde vel heller ikke kommet noen vei med det siden bilen min er utstyrt med kompressor.