dame/voksen kjørt

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

dame/voksen kjørt

Post by classicturbo »

hei å hå , å velkommen til det nye året :D
ser at enkelte som skal selge bil , ikke bare (mx-5/miata)men generelt.
at noen skriver at bilen er dame kjørt eller kjørt "bare"av voksen
hvet ikke om jeg hadde vært no interesert i en sånn bil(men det er jo meg da :wink: )tror ikke at bilen/e er noe mere å satse på forde :?:
kan sikkert høre bedre ut da men kjenner jo MANGE voksne som kjører hardere en meg det samma gjelder DAMER,er du dame eller"voksen"betyr det automatisk at bilen er velholdt å ikke kjørt hardt :?: ikke hvet jeg men,tror denne blir litt diskutert å det blir bra å høre andres meninger
Mvh 91 classic red,velholdt-ikke hardkjørt men på kosta astronomiske summer 8O :D :D
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Det er vel litt fordomsfult, ja.

Hvis en ungdom har kjørt bilen, da er den verdt halvparten av hvis ei eldre dame eller mann har kjørt bilen. Eventuelt at clutsjen er slitt da.. hehe.

Men ut ifra mine erfaringer så kjører vel voksne oftest roligere og tryggere enn en del ungdom.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

min er vertfall ikke så full i sot som fattern sin :P
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

eldre folk med manuell gir.. utslitt clutch
eldre folk med automatgir.. utslitte bremser

eldre folk kjører stort sett til butikken/banken/posten osv... og hjem (korte turer)

men det er ikke tvil om at mange ungdommer tør å ta den ut på høye turtall, oftere enn eldre folk.. (det tåler vel mx5/miata..)

ville helst kjøpt bil av en gjennomsnittlig 35-45 årig mann, men det er ingen av dem som kjører rundt i sportsbil (gjentar gjennomsnittlig)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Mx5/Miata er laget for å ligge på turtallsperra. Den er laget for banekjøring. Ville heller kjøpt bil av en på 19 enn en på 60.
Mx5/Miata tåler ekstremt mye, i hvertfall de eldre årgangene 1990-1993.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

EspenSort92 wrote:men det er ikke tvil om at mange ungdommer tør å ta den ut på høye turtall, oftere enn eldre folk..
Da jeg var 13 år hadde min onkel en ny 1988 626 2.0 i 16V sedan med 148 hk og sperre på 7400 rpm. (Det vet jeg for jeg har hatt en 1988 626 2,0 i16V stv selv i 4 år)
Jeg satt på i baksetet, min tante kjørte og onkel satt på foran. På et akselerasjonsfelt dro hun den til usle 4000 rpm i tredjegear, og min onkel skreik i panikk: (på nordlandsk) SKA DU SPRÆNG MOTTORN KJÆRRING??

Den bilen jeg hadde (stv) mange år senere var tett på sperren hver gang jeg kjørte, og den brukte ikke olje da jeg fikk den, og ikke da jeg solgte den heller.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

TurboMx5 wrote:Ville heller kjøpt bil av en på 19 enn en på 60.
Jeg var i Tyskland i påsken for et år siden og kjøpte en 1990 Mercedes 200 E med automat og skinn+++ til kjerringa.

Den var eid av en mann født i 1928, han hadde hentet bilen selv på fabrikken, og hatt den i garasje hele tiden. Skinnet på førersetet kunne man ikke se var sittet i. Først da jeg så bilen trodde jeg den var omlakkert. Men den var bare like fin som da den forlot fabrikken i Sindelfingen i 1990. T.o.m helt ren under, inni hjulhusene, overalt.
Kmstand var 125000. Den kunne vært stillt til 30000 uten at jeg hadde fått mistanke.

Hvis den bilen var kjøpt ny og eid i 13 år av en som var 19 på kjøpstidspunktet, så hadde den ikke sett sånn ut. Om bilen er daukjørt så er det bare å øke på forsiktig litt og litt i en måned eller så.

Så jeg må si som TurboMx5 bare omvendt:
Ville heller kjøpt bil av en på 60 enn en på 19!!!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

hehe... :wink: Smaken er som baken....
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Litt pussig det her.. da jeg er 19 og akkurat har kjøpt mx5.. og ja jeg kjører den som en sportsvogn.. Men jeg tror at velikehold har MYE mer å si enn om eieren er 50 eller 25..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Hmmm... er sjøl strax 40 og kjører som en (gammel?) gris...dvs er titt og ofte på randen av sperra men er manisk med vedlikehold og skifter olje osv med tette mellomrom. Bilen får mer oppmerksomhet enn min blonde kone og er dermed i bedre stand ;-). Jeg kjører omkring 30000 i året og ser på bilen som en velkommen hobby. Jeg ville nok heller kjøpt bil av meg enn en del av de yngre karene jeg har sett på "stripa"..hehe.. Min økonomi er forutsigbar og rep/service lar ikke vente på seg av pengeårsaker. Trange lommbøker som prioriterer byturer framfor bil har vel ødelagt flere fete biler enn snille høyreføtter.
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Nå må jeg protestere litt her.......

Noen av dagens unge +- 20 år tjener faktisk mer enn de på 35-40, så jeg vil påstå at service/vedlikehold blir like mye prioritert av unge, som eldre (ikke at dere er gamle... :D ). Når man har en mx5 og vil på byen en tur, så holder man seg edru og plukker opp damer i fleng med bilen, enn å drikke seg drita.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

prioriterer steinhardt jeg. bilen skal holdes ja :D jeg er 24, og er på vei til å bli manisk opptatt av at bilen må være bra. at unge folk ikke vedlikeholder osv stemmer ikke alltid. jeg har råd til å holde denne bilen i den stand den fortjener.
er ikke mangs slitedeler jeg ikke har gått over etterhvert.
har ikke kjørt den så mye enda heller...
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

heiheihei..et sårt punkt? :-) Neida.jeg tenkte ikke på de som faller i kategorien "entusiaster" når jeg dissa "unge lommebøker" (prioriteringene der er som regel gitt...) men på alle de som synes en snerten sportsbil er fint tilleggsutstyr for et riktig image.. Jeg synes å erindre (gammel mann) etterdønningene etter 80-tallet med mange slitne Porscher på markedet.. Og helt til slutt.. å tjene mye penger er ikke det samme som å ha en forutsigbar økonomi..
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Det jeg mente var at det finnes unge i dag som er veldig flinke til å prioritere riktig i forhold til sin egen økonomi. Og hvis man tjener mye, så er det i hvertfall lagt til rette for at man kan ha en forutsigbar økonomi, enn om man ikke tjener noe som helst.

Tilbake til tema....

For meg spiller det ingen rolle om jeg kjøper mx5 av en på 19 eller 60.
Det krever mye av en mx5-eier å holde bilen 100% strøken. Så hvis man er ute for å kjøpe mx5, ser man med en gang om bilen er godt velholdt eller ei.
Er den strøken, vil jeg påstå at bilen er tatt vare på av en entusiast som virkelig har lagt ned mye tid og penger (for det koster å være mx5-eier!).
:mrgreen:
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
Post Reply