Godagen godtfolk.
Selv om jeg håper at jeg ikke får behov for hardtop i vinter (det er jo ingen kulde som ikke kan kureres med lue, votter og tykk jakke) vurderer jeg å kjøpe en for å beskytte kallesjen.
Særlig med mye salt i oslo synes jeg det er relevant.
Har noen et kostoverslag på hva det vil koste å få omlakkert en hardtop?
Grunnen til at jeg ikke kan kjøpe riktig farge direkte er at jeg har en mørk vin-rød farge som er ganske sjelden. Markedet for hardtops på disse er heller begrenset har jeg funnet ut.
Supert om dere har noen innspill - skjønner at det å kjøpe den i Sverige kan være en idé, men så kanskje få den lakkert her i Norge?
Takk for råd.
Lakkering av hardtop
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Det er to måter å lakkere en hardtop på.
Man kan beholder den svarte lista rundt bakruta og maskerer rundt. Her kan det da selvsagt begynne å flasse med årene.
En god lakkering vil si at man tar løs bakruta , lakkerer hartoppen og monterer bakruta igjen med ny svart list.
Jeg gjorde sistnevnte hvor lakkjobben kostet 2500,- og demontering/montering av bakruta kostet 1500,-
Min Hardtop var så sjabby at jeg spanderte sistnevnte løsning.
Man kan beholder den svarte lista rundt bakruta og maskerer rundt. Her kan det da selvsagt begynne å flasse med årene.
En god lakkering vil si at man tar løs bakruta , lakkerer hartoppen og monterer bakruta igjen med ny svart list.
Jeg gjorde sistnevnte hvor lakkjobben kostet 2500,- og demontering/montering av bakruta kostet 1500,-
Min Hardtop var så sjabby at jeg spanderte sistnevnte løsning.

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Viktigste når det gjelder HT og lakk er ikke hva det kan koste egentlig, men at det blir gjort skikkelig...
Det er glassfiber og kommer raskt bobler i lakken,
husker det var snakk om å bruke noen båtprodukter som grunning da disse er mer beregnet på glassfiber...
Det er glassfiber og kommer raskt bobler i lakken,
husker det var snakk om å bruke noen båtprodukter som grunning da disse er mer beregnet på glassfiber...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Ja samme med min og... Og du risikerer og at vann trenger inn under top coaten på toppen og vist det har blitt slurvet med tidligere
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Bakruta er limt, ja. Jeg vurderte først å gjøre jobben selv, men gutta på glassverkstedet frarådet det sterkt, da ruta lett kan sprekke... og en ny rute er sikkert ikke billigglaibilenmin wrote:Mojo... vet du da kansje om bakruta er limt?

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Gjør det selv (det gjorde jeg).
1) Riv av lista (IKKE slit den av!) Den ligger delvis i lim, så skjær løs med tapetkniv inn under lista/mot Hardtoppen
2) Vask lista
3) Skjær av den delen av lista som låser mot/under ruta (men skjær for Guds skyld ikke lista i to, eller skad overflaten)
4) Skjær vekk listerester i sportet etter lista. Rens sporet
5) Lakk hardtoppen (2500- 3000,-)
6) Dra til glassmester. Kjøp sort lim for rutemontering (ca 200,-)
7) Prøvemonter lista for å se om du må strekke den litt i fall den krympa i prosessen. Bruk maskeringstape til å holde lista på plass
Legg lim i sporet. Legg lista nedi. Rens overføldig lim (Whitespirit eller lign)
Voila! Som ny,- og med nylakkert Hardtop i riktig farge!

1) Riv av lista (IKKE slit den av!) Den ligger delvis i lim, så skjær løs med tapetkniv inn under lista/mot Hardtoppen
2) Vask lista
3) Skjær av den delen av lista som låser mot/under ruta (men skjær for Guds skyld ikke lista i to, eller skad overflaten)
4) Skjær vekk listerester i sportet etter lista. Rens sporet
5) Lakk hardtoppen (2500- 3000,-)
6) Dra til glassmester. Kjøp sort lim for rutemontering (ca 200,-)
7) Prøvemonter lista for å se om du må strekke den litt i fall den krympa i prosessen. Bruk maskeringstape til å holde lista på plass

Voila! Som ny,- og med nylakkert Hardtop i riktig farge!