ac og cc funker ikke. tips?
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
- Status: Offline
ac og cc funker ikke. tips?
Har kjøpt ny miata nå hvor AC og CC ikke funker. naf kjøpstest (ikke tatt av meg) sier ac pumpe starter ikke... Noen som har noen formening hva dette kan være.. noe så enkelt at de ikke starter om de er tomme? eller er dette en dyr sak og må inn til sjekk...
angående cruise control står det at den ikke får signal fra speedometer på en sjekk den var inne til tidligere (2 år siden) får ikke tak i forrige eier da han er forsvunnet fra alle telefonkataloger. Tilsvarer dette bytte av speedometer eller kan det være noe annet? han fikk da prisforslag på nytt speedometer til 5800,-.. billigere enn dette må da finnes? noen som har et brukt liggende? 93mod miata.
Noen ac/cc eksperter her som fikser dette for en billig penge =)
angående cruise control står det at den ikke får signal fra speedometer på en sjekk den var inne til tidligere (2 år siden) får ikke tak i forrige eier da han er forsvunnet fra alle telefonkataloger. Tilsvarer dette bytte av speedometer eller kan det være noe annet? han fikk da prisforslag på nytt speedometer til 5800,-.. billigere enn dette må da finnes? noen som har et brukt liggende? 93mod miata.
Noen ac/cc eksperter her som fikser dette for en billig penge =)
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
speedoer er billige på ebay, nesten gratis, og der har de ofte ac, for kanskje du trenger til en som har dette originalt..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Sjekk om pluggen til CC servoen står i. Det var feilen til meg 
Speedometeret skal gi ut en pulssignal, det er enkelt å teste med et multimeter..
Når det gjelder AC, Sikker på at du ikke er tom for gass da ? Mest vanlige feilen på AC anlegg.. Kjølegassen har så små molekyler, slik at den lekker ut hvis ikke anlegget blir brukt.

Speedometeret skal gi ut en pulssignal, det er enkelt å teste med et multimeter..
Når det gjelder AC, Sikker på at du ikke er tom for gass da ? Mest vanlige feilen på AC anlegg.. Kjølegassen har så små molekyler, slik at den lekker ut hvis ikke anlegget blir brukt.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Fred
- 7200 RPM
Kan sjekke ledning til cc først. hadde vært morro om det hadde vært det. men i og med at en regning fra et verksted fra forrige eier sier at speedometer ikke gir fra seg signal til cc kan man jo anta at de har tatt det ut og sjekket.. men er jo verdt å sjekke.
hvordan er det å bytte speedometer angående km stand. er det mulig å få mazda eller andre til å montere og lage noen form for godkjenningspapirer på kilometer stand? helst skru den til riktig men få med dokumenter på det liksom? vil ikke skape problemer for meg selv ved videre salg..
ac er kanskje bare tom, men umulig å si. noen som kan bekrefte at det er slik at ac pumpa ikke starter om den er tom? (står som sagt bare at ac pumpe ikke starter)
hvordan er det å bytte speedometer angående km stand. er det mulig å få mazda eller andre til å montere og lage noen form for godkjenningspapirer på kilometer stand? helst skru den til riktig men få med dokumenter på det liksom? vil ikke skape problemer for meg selv ved videre salg..
ac er kanskje bare tom, men umulig å si. noen som kan bekrefte at det er slik at ac pumpa ikke starter om den er tom? (står som sagt bare at ac pumpe ikke starter)
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Pumpa starter og går selv om det er gass der..
hvis du plukker ut intrumentene.
Så ser du to skruer ved speedometret.. Der er det en "bryter" som gir signal på hvor fort du kjører..
Hvis du tar et ohm meter på de to skruene, og vrir et par omdreidniger på der speedometer vaieren skal være.. Så skal du få åpen krets og lukket krets når du vrir...
Litt vansklig forklart, men håper du forsto...
hvis du plukker ut intrumentene.
Så ser du to skruer ved speedometret.. Der er det en "bryter" som gir signal på hvor fort du kjører..
Hvis du tar et ohm meter på de to skruene, og vrir et par omdreidniger på der speedometer vaieren skal være.. Så skal du få åpen krets og lukket krets når du vrir...
Litt vansklig forklart, men håper du forsto...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Fred
- 7200 RPM
Forstå det ja. og forhåpentligvis forstår jeg det også når jeg står med speedometeret foran meg senere
angående ac må jeg nok bare levere den inn til sjekk..
noen her som vet om noen som jobber med slik eller er det bare å finne et-hvilket-som-helst-billig-verskted (mekonomen++) og be de feilsøke på ac og eventuelt fikse om det ikke blir for dyrt?

angående ac må jeg nok bare levere den inn til sjekk..
noen her som vet om noen som jobber med slik eller er det bare å finne et-hvilket-som-helst-billig-verskted (mekonomen++) og be de feilsøke på ac og eventuelt fikse om det ikke blir for dyrt?
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
gi ett bud på pm aner ikkje hva dette er verdt.....milkwood wrote:Antageligvis trenger jeg bare pumpe.
cirka pris?
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- supercharged
- 2000 RPM
ebay er veldig enkelt å bruke. bare les annonsene der nøye og sjekk at de sender til norge og at de aksepterer paypal som betalingsmetode. dette går nok fintmilkwood wrote:trenger vel fort en som har orginalt cc ja =) ikke ac... ac slår forhåpentligvis ikke inn på speedometer![]()
får titte litt på ebay. aldri brukt det før, men kan vel ikke være noe verre enn qxl og andre norske netthandlere

Tidligere bil: 1991 råskinn