Alle deler kompatible på NA mx-5 og miata?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518
Status: Offline

Alle deler kompatible på NA mx-5 og miata?

Post by Fred »

Fikk som antatt problemer når jeg skulle ha deler hos mazda :D
"Hvordan bil er det?"
-"Miata"
"import?" (antar at han mente "usa modell" samme om det er import eller kjøpt i norge)
"ja" (naturlig nok)
"mmmhmmm. DA blir det verre"
:mrgreen:
Hadde jo forventa det da.
Da hadde de ikke liste over deler og måtte sende faks til mazda norge som måtte sende til belgia, osv.. hehe. "men vi kan jo ordne det da, men..." hehe..

Iallefall.. Skal jeg ha deler et sted slår de gjerne opp på modell. og mange har ikke miata i lista si. kan jeg trygt velge mx-5 og vite at jeg får riktig del?

Ikke noe spesiell del akkurat nå (tja.. jo.. felger forresten, men det er vel likt) men kjekt å vite.

Vet at alt som har med cc og ac er forskjellig, men ellers skal vel alt være helt likt?

(sett andre tråder om dette, men da mest bare utseende forskjell+mykheten på de)
91BRG
4200 RPM
4200 RPM

Post by 91BRG »

Ta med deg en spade å slå den hardt, veldig HARDT i hodet på han som sa det. Blir så forbanna på sånne som sitter bak disken å skal "ta" deg for att du kjører rundt i en Importbil.........
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
Fred
7200 RPM
7200 RPM

Post by Fred »

Dette var Mazda på skui. Sa det til en som jobber som selger hos birgern haug på rud og selger nissan og han bare lo og lo og lo. Greit nok å få en slikt svar fra en "hvilken-som-helst-butikk", men når jeg går til mazda så regner jeg med at de skal kunne gjøre såpass.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Ja, han som sitter der sier det ja...
Aaby auto...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Jeg har handlet noen ganger hos Mazda forhandleren her i Stavanger/Sandnes, og de har egen "film" med samtlige delenummer på Miata også. De har aldri hevet på et øyenbryn når jeg sier det er en 91 modell Miata.... Bare sagt.... jaha, og hentet frem rett film, og bak på lageret og hentet delen... Har aldri vært noen som helst problem.

Løsningen din er enkel, gå til en ANNEN Mazda forhandler med KOMPETENTE ansatte... !
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
rt
500 RPM
500 RPM

Post by rt »

Samme her. Fikk faktisk ny vannpumpe til 90 modell Miata rett fra delelager hos mazda i Bergen i dag.....
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

rt, ikke så rart, det er samme delen som til 90 modell mx5.. er egentlig veldig få deler som er særegne for miata.. men det vet de ikke hos mazda alltid . ubrukelige folk..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

rt wrote:Samme her. Fikk faktisk ny vannpumpe til 90 modell Miata rett fra delelager hos mazda i Bergen i dag.....
Det var Auto23 eller?

Hos Sande er de ikke helt god alltid, har bedre inntrykk av Auto23 og Lieco Auto...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Veldig mange forhandlere har ganske liten erfaring med mx5/miata, og da er det ikke greit å vite hva som går om hverandre av deler. Vet av erfaring at det finns forskjeller på usa og europeisk mazda modeller.
Nå snakker jeg om mazda generelt altså. :)

Normalt så bruker de reg nummeret når de skal finne deler (som sikkert mange vet), men import biler ligger ikke inne i det systemet og da må de dra fram den gamle "micro filmen" som ikke alle er så heldig å ha. I det tilfelle må de kontakte importør.
Da er det mye lettere å kontakte forhandleren i nabo byen i håp om at de har den game "filmen", istede for å vente på svar fra importør og hele den regla der.

:)
t_huseby ---> Redrider
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

De trenger ikke regnr eller chassisnr for å finne deler... hvis man sier til de at jeg skal ha en vannpumpe feks. til en MX-5 / Miata 1992 så bør dem ikke være vanskelig på det....
De finner delene lett likevel, bare prøv...

Jeg ser IKKE på det som service at de prøver å være "grei" å ikke bestille "feil" del...

Sist jeg fikk det spørsmålet om min var importert, så spurte jeg om hva han trengte å vite det for... han svarte ikke, ble bare mutt!

Et kjent bilblad anbefalte jo folk å ikke kjøpe Miata grunnet dele-problemet.... helt latterlig, lurer på hvem som fortalte dem det...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Fred
7200 RPM
7200 RPM

Post by Fred »

Når dere bestiller fra usa eller england. er det sånn at dere bestiller uansett størrelse på ordren eller venter dere til dere har litt?

og hva med større til som bremseskiver og klosser? bestiller dere det like så godt fra england?
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

har aldri ventet noe særlig for å samle opp til en stor bestilling... sikkert fornuftig, men det jeg vil ha vil jeg ha fortest mulig :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
rt
500 RPM
500 RPM

Post by rt »

EspenSort92 wrote:
rt wrote:Samme her. Fikk faktisk ny vannpumpe til 90 modell Miata rett fra delelager hos mazda i Bergen i dag.....
Det var Auto23 eller?

Hos Sande er de ikke helt god alltid, har bedre inntrykk av Auto23 og Lieco Auto...
Jepp, Auto23.
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Gå hit: http://www.miata.hu/index.php?s=pdf_manual og last ned delekatalogen til bilen deres. Jeg lastet ned til min bil og bildene er identiske med de de fakser meg fra delelageret til Mazda på Gjøvik. Jeg har en Miata men de har delekatalog for MX5. Så langt er det identiske nummer og bilder. Linken er til den ungarske klubben og de har helt sikkert ikke lov til å legge ut dette så last ned før det er for sent!

Trond
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

opp
Post Reply