Skifte til Vinterdekk - Mutterne passer ikke....
Moderator: Styremedlemmer
Skifte til Vinterdekk - Mutterne passer ikke....
Hei
Har nettop kjøpt meg en Mx5 og siden sneen ikke er langt om hjørnet så tenkte jeg å skifte til vinterdekk.
Bilen er ikke vinterkjørt av den tidligere eieren (men tydeligvis av eieren før henne, for hun hadde vinterdekk i kjelleren som fulgte med bilen)
Det er lettmetallfelger og piggfrie dekk.
Da jeg i kveld skulle skifte dekk var det pokker meg ikke mulig å komme til for å stramme mutterne.
Mutterne var for store i forhold til hullet som de sank inn i, slik at inget verktøy kom til for å stramme - glem den som kom med bilen; den var altfor tykk, men selv en annen jeg kjøpte på biltema som var veldig tynn "utenpå" gjengene fikk ikke plass.
Klarer jeg å forklare sjikkelig?
Lurer hivertfall på om det er noen andre der ute som har vært utfor det samme og i såfall hva de fant ut som løsning. Går jo utifra at dekkene har vært på bilen en gang, så de kom jo på på en eller annen måte.....
Takk for råd, og si ifra om jeg var helt drøyt dårlig på å forklare...
Har nettop kjøpt meg en Mx5 og siden sneen ikke er langt om hjørnet så tenkte jeg å skifte til vinterdekk.
Bilen er ikke vinterkjørt av den tidligere eieren (men tydeligvis av eieren før henne, for hun hadde vinterdekk i kjelleren som fulgte med bilen)
Det er lettmetallfelger og piggfrie dekk.
Da jeg i kveld skulle skifte dekk var det pokker meg ikke mulig å komme til for å stramme mutterne.
Mutterne var for store i forhold til hullet som de sank inn i, slik at inget verktøy kom til for å stramme - glem den som kom med bilen; den var altfor tykk, men selv en annen jeg kjøpte på biltema som var veldig tynn "utenpå" gjengene fikk ikke plass.
Klarer jeg å forklare sjikkelig?
Lurer hivertfall på om det er noen andre der ute som har vært utfor det samme og i såfall hva de fant ut som løsning. Går jo utifra at dekkene har vært på bilen en gang, så de kom jo på på en eller annen måte.....
Takk for råd, og si ifra om jeg var helt drøyt dårlig på å forklare...
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Du trenger nok nye mutrer, stikk innom en superdekk forhandler de vet sikkert hva du trenger, du trenger nok noen 19mm mutrer og en tynn pipe for å montere, kan vera disse er til golf ii de har vel 17mm, mål hullet og se hva som kan passe,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Hadde samme problem på min forrige. Dro på Jernia og kjøpte en dings det står IRONSIDE på med 20mm pipe i ene enden og 21mm i andre enden. Disse er ledda så de fungerer som den den som fulgte med bilen.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Vis det er 21 mm kan man bruke en tennpluggpipe er det eg bruker, men vis den ikkje går i hullet disse boltene, så må man ha mindre hode, eg har 19mm på både vinter og sommerhjulene, pga de er uorginale da går det i ofte 19mm..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Får kanskje se etter nye muttere - skjønner nesten ikke at det er en pipe som får plass inne i sprekken mellom muttern og hullet. På den andre side så må det jo ha fungert en eller annen gang, siden det var de mutterne som kom med dekkene.
Mulig dekkene må skiftes.... får prøve det ut på for-vinteren
De er heldigvis ikke så gamle som det kanskje kan virke som.. bilen er 2001 og nuværende eier har hatt den i 3 år.
Har noen her noe stor preferanse mellom pigg eller piggfritt?
Trenger kanskje all den hjelp vi kan få med pigger?
Og som et lite "follow up" - er det noen her som har noe "favoritt kjetting" - det finnes jo noen nye greier som er lettere å putte på enn gammeldags kjetting. Tenker at det kanskje er kjekt å ha når man skal opp bratte bakker på fjellet eller så?
Mulig dekkene må skiftes.... får prøve det ut på for-vinteren
De er heldigvis ikke så gamle som det kanskje kan virke som.. bilen er 2001 og nuværende eier har hatt den i 3 år.
Har noen her noe stor preferanse mellom pigg eller piggfritt?
Trenger kanskje all den hjelp vi kan få med pigger?
Og som et lite "follow up" - er det noen her som har noe "favoritt kjetting" - det finnes jo noen nye greier som er lettere å putte på enn gammeldags kjetting. Tenker at det kanskje er kjekt å ha når man skal opp bratte bakker på fjellet eller så?
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Har for det meste kjørt piggfritt, og hadde gjort det nå også hadde det ikke vært for at det fulgte med piggdekk da jeg kjøpte bilen i fjor.Rasmus79 wrote: Har noen her noe stor preferanse mellom pigg eller piggfritt?
Trenger kanskje all den hjelp vi kan få med pigger?
De 2 gangene i året pigger fungerer bedre enn vinterdekk uten pigg, lar jeg heller bilen stå.
Kjør på det du føler deg tryggest med, og som passer best under de forholdene du kjører mest på. Da slapper du som regel mer av, og får en avslappet og hyggelig tur. Det kan jo være like farlig å kjøre med hjertet i halsen hver gang også.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
De var hvite. Nå er de dessverre køl svarte igjen
Enig i at det var litt "feigt" av meg å legge om på Søndag. Jobber noe ugunstig, og dekkskift klokka 4 om morran gidder jeg ikke.

Enig i at det var litt "feigt" av meg å legge om på Søndag. Jobber noe ugunstig, og dekkskift klokka 4 om morran gidder jeg ikke.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Hehe fikk plutselig behov for å sette på mine eg også da det er fullt kaos i odda med ca 10 cm snø, bilen var faktisk overraskende bra på vinterføre. kom opp en bakke der en volvo v70 fikk problemer.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..