Lang vandring på bremsepedalen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Lang vandring på bremsepedalen

Post by Fred »

Gjelder ikke Miatan, men den gamle galanten vår (1989), men regner med det er felles for alle biler så håper det går greit å poste her.

Har skifta skiver/klosser og caliper bak. (begge sider), lufta de godt etterpå. (tre ganger) og ingen luft nå. Men pedalen har vanvittig lang vandring. går så og si helt i bånn...

noen som har anelse hva det kan være?

Har problemer med den ene kalipern vi der brukte den gamle "bøyla" hvor klossene ligger. klossene ligger HELT inntil skiva så den bremser nesten uansett. Så har bestilt ny "bøyle", men tror ikke det e rnoe av dette som lager problemet med pedalen, men nevner det da det er mulighet for at dette har noe å si..

forslag?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Kan være pakningene i hovedsylinderen som er gåen.
I så fall vil bremsepedalen gå i gulvet, og du vil i tillegg ha sterkt redusert bremseeffekt.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

John_91BRG wrote:Kan være pakningene i hovedsylinderen som er gåen.
I så fall vil bremsepedalen gå i gulvet, og du vil i tillegg ha sterkt redusert bremseeffekt.
Alt er jo mulig, men er helt nye kalipere som sagt. så skal ikke være noe galt der.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Fred93LE wrote:men er helt nye kalipere som sagt.
Det er hovedbremsesylinderen jeg referer til, ikke bremsekalipperne.
Hovedbremsesylinderen ser omtrent sånn ut:
Image
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

sjekket om det er luft i systemet eller.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Hvordan luftet du bremsene? Fremgangsmåte?
Hvoordan justeres caliperene bak? Selvjusterenede, eller må ma skru stemplene til riktig posisjon? Husker ikke helt hvordan det var på dem..?
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

cartman wrote:Hvordan luftet du bremsene? Fremgangsmåte?
Hvoordan justeres caliperene bak? Selvjusterenede, eller må ma skru stemplene til riktig posisjon? Husker ikke helt hvordan det var på dem..?
Først svar til post lenger oppe. pedalen går ikke HELT ibånn selv om det føles sånn. er fortsatt bremsekraft. bare at pedalen går langt ned iforhold til før.

så cartman.

bremsene ble lufta omtrent slik:
Tok den calipern som var nærmest bremsevæska først. (venstre side foran) pumpa gjentatte ganger på bremsen. omtrent 10 ganger. den 10 gangen holdt han den inni (tror jeg. jeg lå under bilen =)) og jeg dra "nippelen" en halv omdreining omtrent. lot det renne omtrent 2sek. dvs til jeg ikke så og hørte mer luft.
dette gjorde vi til vi hadde tre ganger uten noe luft.
tok så motsatt side. så siden bak sjåfør. og motsatt av det.
Dette gjorde vi tre ganger =) siden det virka som det fortsatt var luft. De to siste gangene var det aldri luft der. kun ren og fin bremsevæske.

caliperne er nok selvjusterende da det ikke er noen form for "stillingen" eller justering på de.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Jeg har da lært å lufte den som er lengst unna først, men kan hende jeg surrer..
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Sleng på et par Wisegrip tenger på bremseslangene bak, og trå på bremsepedalen. Hvis den da er hard så er i allefall bremsene foran og hovedpumpa i orden. Da er det et eller annet med bremsene bak.

Hvis den er blaut så er det nokko anna feil. (luft, hovedpumpe, bremser foran???)

Hvordan var pedalen før du startet jobben på bremsene?



Forresten....luftinga skal startes på hjulet lengst vekk fra hovedpumpa.
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Pedalen var fint før.. dvs litt vandring før han tar.
Vi måtte ringte til andre da vi var usikre når vi sto der om det var nærmest eller lengst unne :oops: skal sette på ny den til calipern idag uansett så lufter en ekstra gang da. så vi se.

Skal også sjekke med tang om den er hardt. Spruten står greit ut om jeg åpner litt på ventil og jeg kjenner at det trykker godt når jeg holder på bremseslangen. men får se ikveld... har fått deler til miatan fra england igår så spørs om det ikke blir monternt av k&n filter og grill etc før galanten tas.. ehhe
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply