Page 1 of 2

Oi Oi Oi så gøy!!!!

Posted: 23 Dec 2005, 09:28
by Rasmus79
Jeg er en rimelig fersk Mx-5 sjåfør, som ikke engang har hatt en full sommer i ryggsekken, og jeg uttaler meg jo derfor på noe begrenset erfaring, men fy fadrian så morro det er å kjøre om vinteren!!!!
Det er nesten så jeg tenker at sommerkjøring blir en nedtur (selv om det blir jo en fin bonus når taket kommer ned da)

Jeg var litt bekymret for vinterkjøring med bilen før jeg kjøpte den, men hu hei som det går - ikke bare kommer den opp oppkjørselen der mine foreldre bor (som alltid har vært en god indikator på vinteregenskapene på en bil) men det å kjøre den på småveier med et tynt snelag i svingene... oi oi oi
En liten extra press på gasspedalen og du kjenner halen slå ut, slipp den litt tilbake og du får en fin liten sleng og retter deg opp. Når jeg har andre i bilen må jeg alltid passe på så jeg ikke roper et lite gledes-skrik, slik jeg alltid gjør når jeg kjører selv.

Dette inlegget har altså ingen annen hensikt enn å si PHYCHE!!! Splitte mine bramseil så gøy det er å kjøre Mx5 om vinteren.

Så til dere som påpekte nettop hvor morro det er å kjøre mx5 på vinteren (hadde et par poster her på forumet før jeg kjøpte bilen) - takk for rådene. Og ha det gøy der ute!!!

Posted: 23 Dec 2005, 11:36
by HansBRG98
bare gled deg til sommeren... :D

Posted: 23 Dec 2005, 11:52
by Fred
Tenkte å poste omtrent nøyaktig den samme posten!!
:mrgreen: koser meg :mrgreen:
(dog først etter jeg fikk satt på fjærer som funka og hevet den litt)

Posted: 23 Dec 2005, 12:58
by steffen
Velkommen i "klubben".

Jeg kjører min mx-5 med hardtopp om vinteren. Da har jeg en finfin coupe å leke med på glatta.

For mitt vedkommende starter sommeren 1. mars og varer til langt ut på høsten. Caber kontinuerlig.

Ja MX-5 er litt av en bil :)

Posted: 23 Dec 2005, 13:22
by Rasmus79
Ja - hardtop blir neste for meg.
Men har tenkt til å vente til våren da jeg forhåpentligvis kan snappe opp en til en litt rimeligere penge fra Sverige.
Må nok uansett få toppen lakket om, for det virker ikke som om det er så altfor mange av den fargen jeg har der ute - art vin red heter den... Har egentlig ikke hatt noe problemer med varme uten hardtop (men har hørt argumentet om veisalt og slam etc som ikke er bra for kallesjen - godt poeng!)

Du merker forskjell på vinteren med hardtop med tanke på stivhet i rammen? Ettersom jeg aldri har prøvd med så har jeg ikke noe å sammenligne med, men nesten utrolig om det faktisk kan bli bedre enn det jeg har det nå.

Posted: 23 Dec 2005, 13:32
by steffen
Veldig praktisk med hardtopp på vinteren av mange grunner. Blant annet de du kommer med. I tillegg er det kjipt å kjøre isskrapa gjennom kallesja en stressende morgen. Et godt og oversiktlig "panorama"-vindu i glass bak, gjerne med varmetråder er også et must om vinteren.

Min bil er senket med Eibachfjærer, så den er relativt stiv. Når jeg kjører med hardtoppen på merker jeg at bilen er helt utrolig oppstiva. Blir vel nærmest dobbel oppstiving. Taket + ramme.

OT: det knirker i hardtoppen når jeg kaster bilen inn i krappe svinger. Noen flere som opplever det?

Posted: 23 Dec 2005, 13:40
by MagnusAntony
ImageClick here to see Video

Vær forsiktig da gutter, en liten video til advarsel her..

Posted: 23 Dec 2005, 13:51
by steffen
RotaryPower wrote:ImageClick here to see Video

Vær forsiktig da gutter, en liten video til advarsel her..
haha, kløne. Mannen bak rattet var like elendig som mannen bak kameraet.

Posted: 23 Dec 2005, 13:53
by MagnusAntony
Heheh.. Godt sagt.. :P

Posted: 23 Dec 2005, 13:58
by steffen
RotaryPower wrote:Heheh.. Godt sagt.. :P
En gyllen regel er at man ikke gir full gnu på ukjent vei. Det ser ut som vår venn fra Asia har glemt det. Krapp sving og høy fart er aldri noen fin kombinasjon. Stakkars fenderen, den fikk seg en real trøkk.

Posted: 23 Dec 2005, 15:00
by EspenAndre
rett og slett tåpelig, fikk ikke noe inntrykk av at det der var drifting akkurat, bare talentløs nervøs kjøring..

kan være det vistes dårlig på filmen, men jeg tør påstå at samtlige som noensinne har vært med på de turene jeg har vært med på i klubben, er 10 ganger bedre å kjøre enn de der...

filming? det er vel lurt å se hva som skjer i kameraet og ikke bare holde det der man tror det peker... :)

Posted: 23 Dec 2005, 15:06
by MagnusAntony
Høres bra ut, jeg må garantert være med på noen turer til sommeren. Kanskje litt drøyt å dra til bergen men vi får se om det blir noen litt nærmere, kanskje?

Dissa gutta var vel ikke helt gode nei, virker som om de synes det var "coolt" bare når dekkene peip litt ;)

Posted: 23 Dec 2005, 15:14
by EspenAndre
RotaryPower wrote: Dissa gutta var vel ikke helt gode nei, virker som om de synes det var "coolt" bare når dekkene peip litt ;)
Var det jeg og fikk inntrykk av :D

Det er bare å bli med på turer ja, det er noen som blir ekstra ivrig.. men det er ikke noe press seff..!

jeg har kun vært på dags-turer da, vet ikke hvordan det er på det "orntlige" lands-turene... sikkert gøy det og, endel mer sosialt kan jeg jo tenke meg det er

Posted: 23 Dec 2005, 15:22
by HansBRG98
Rasmus79 wrote:Ja - hardtop blir neste for meg.
Men har tenkt til å vente til våren da jeg forhåpentligvis kan snappe opp en til en litt rimeligere penge fra Sverige.
Må nok uansett få toppen lakket om, for det virker ikke som om det er så altfor mange av den fargen jeg har der ute - art vin red heter den... Har egentlig ikke hatt noe problemer med varme uten hardtop (men har hørt argumentet om veisalt og slam etc som ikke er bra for kallesjen - godt poeng!)

Du merker forskjell på vinteren med hardtop med tanke på stivhet i rammen? Ettersom jeg aldri har prøvd med så har jeg ikke noe å sammenligne med, men nesten utrolig om det faktisk kan bli bedre enn det jeg har det nå.
Art Vin Red er en spesiell og fin farve, motorvolum og årsmodell på denne da?

Posted: 23 Dec 2005, 22:19
by Fred
steffen wrote:OT: det knirker i hardtoppen når jeg kaster bilen inn i krappe svinger. Noen flere som opplever det?
Knirker stort sett i hardtoppen i alle svinger :-)