Page 1 of 1

Problemer med servo/ servolje

Posted: 27 Dec 2005, 16:47
by AJF
Like før jul merket jeg pluteslig at servoeffekten forsvant. En nærmere sjekk i motorrommet avlørte at det var en del som hadde knekt på servopumpa, slik at all servoolje hadde sprutet ut i motorrommet. Lurer på om det er skadlig og bruke bilen uten olje på servoen (jeg kan ikke bare fjærne servoremmen for å hindre pumpa og spinne rundt pga den også driver kompressoren). Hittil er ikke bilen brukt mer enn ca 30km etter at uhellet inntraff.

Så lurer jeg på om noen utfra bilde nedenfor kan si noe mer, hvilken del er det som er gåen, noen som kjenner til pris på denne, vet om andre enn mazda som selger denne eller har en slik liggende som de vil selge meg? Håper og få bilen i stand til kjøring med NSK den 01.01.06

Image

Posted: 27 Dec 2005, 17:23
by HF-mx5T
skal sjekke delelageret mitt. men meget mulig jeg har den delen liggende som du kan kjøpe brukt feks ?

Posted: 27 Dec 2005, 19:08
by glaibilenmin
Pumpa har vel neppe noe særlig godt av å gå uten olje nei...
Og ei ny sann pumpe fra mazda er SVINDYRT...

Posted: 27 Dec 2005, 19:35
by Mazdafreaks
Kan vera eg har en slik liggende eg også, men dette er vel ett rør man lett kan få lagd hos en rørlegger kompis eller noe slikt, :lol:

Posted: 28 Dec 2005, 17:40
by AJF
HF-mx5T og Mazdafreaks har dere fått sjekket om dere har noe slikt liggende som dere kan selge til meg??

Jeg saster på og rekke innom Mazda for å høre om pris og leveringstid i morgen fomiddag, men hadde vært supert om noen har denne delen brukt og selge, eller råd hvordan jeg kan lage noe slikt,

Posted: 28 Dec 2005, 22:37
by Mazdafreaks
Finner eg en slik så får du denne gratis, men har desverre for mye jobbing til etter nyttår, får ikkje sjekket, men stikk innom en rørlegger du eller tess så fikser de dette på stedet, kan ikkje koste for mange tusen kroner dette.

Posted: 28 Dec 2005, 23:20
by AJF
Mazdafreaks wrote:Finner eg en slik så får du denne gratis, men har desverre for mye jobbing til etter nyttår, får ikkje sjekket, men stikk innom en rørlegger du eller tess så fikser de dette på stedet, kan ikkje koste for mange tusen kroner dette.
Takk for det :D
Kanskje jeg skal prøve meg på Tess om Mazda ikke har noen til en fornuftig penge. Den delen som er knekt, på pumpen min, hva er det egentlig? en ventil eller en eller annen form form for nippel eller????

Posted: 28 Dec 2005, 23:22
by cartman
Jeg faar ikke sjekket min naa, men det ser ut som om det er røret som er klemt paa slangen som staar der.
Hvis det er det, saa kan du prøve aa faa lagd en ny slange paa f.eks. Tess. Bare demonter slangen og koblingen.
Slangen koster forresten 681,- paa nettbestilling her i USA, til en NB (1999 mod)

Posted: 28 Dec 2005, 23:34
by AJF
cartman wrote:Jeg faar ikke sjekket min naa, men det ser ut som om det er røret som er klemt paa slangen som staar der.
Hvis det er det, saa kan du prøve aa faa lagd en ny slange paa f.eks. Tess. Bare demonter slangen og koblingen.
Slangen koster forresten 681,- paa nettbestilling her i USA, til en NB (1999 mod)
681 i usa da kan vel den prisen gange s med 3 for norge :(

Noen som har en NA som kunne lagt ut et bilde av hvordan dette ser ut?

Posted: 28 Dec 2005, 23:46
by glaibilenmin
Er vel nippel koblingen til oljeslangen som går ned på styre snekka
tess fikser helt sikkert noe sant

Posted: 29 Dec 2005, 02:14
by JonA
Det du har tatt bilde av er trykkslangen ut av servopumpa, og det eneste du trenger å tenke på er å få dette tett mellom pumpa og tannstanga... Skru løs slangen fra tanstanga, og ta med "mutteren" som sitter i pumpa så kan helt sikkert TESS eller en rørlegger ordne det for deg...

Godt nytt år!

Jon A

Posted: 29 Dec 2005, 16:16
by AJF
Takk for mange tips, demonterte slangen fra servopumopa til styresnekka i dag og tok den med meg ut på kjøretur.

Første stopp Var Tess på Alnabru. Tess hadde dessverre ikke noen deler de mente kunne brukes til å reparere røret som er knekt, så da bar ferden videre til Ulleren Bil på Alnabru (Mazda), joda mazda kunne skaffe ny slange/rør, 3-4 virkedager i leveringstid og pris ca 1250kr og 350 kroner for branketten som slangen er festet i rett etter servopumpa ("armen" som går ut til dette festet på min er var også knekt). Ikke helt imponert over mazda sin prispolitikk gikk ferden videre til en rørlegger forretning på Bryn, der hadde de nesten en løsning, men så viste det seg at det ikke var riktig stigning på mutterne de bruker i forhold til det som er standard på Mazda.

Så slik det ligger ann nå spøker det for min debut i Helårsklubben 01.01.2006.

Posted: 29 Dec 2005, 17:47
by Mazdafreaks
Mutteren kan du bruke om igjen de,

Posted: 29 Dec 2005, 21:54
by MagnusAntony
Ja, eller få ett dreiverksted til å dreie til deg. Piece of cake for dem, og billig for deg.

Posted: 31 Jan 2006, 20:24
by AJF
Endelig har jeg fått orden på bilen igjen, etter at prosjekt ble lagt på is når jeg likevel ikke fikk bilen klar til 1. januar kjøring.

Løsningen ble at jeg fikk en kompis av en kompis som er sveiser, til å sveise på kappen som var knekt ytterst på røret og så skrudd dette til servopumpa.

Det var herlig og ta første testtur med mx-5en etter at dette var i orden igjen :D :D Har nå humpet rundt i en Hyundai Accent 1,3 med 83HK i en 1,5mnd så og kjøre bil med neste 100% mer power igjen gjorde dagen for meg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: