1,8 dyser?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

1,8 dyser?

Post by stianboy »

hei bare lurte på hvor man kan skaffe 1,8 dyser er det bare på mazdahuset? hvor mye koster det og hvilken størrelse er de på? :D
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hmm.. Sitter ikke disse i alle BP motorene? Hvis jeg ikke husker feil, så er dette alle 1.8 literne fra 90-94. Sikkert noen høggere som har ..

Oppgradere turbokit eller?

Edit:
The 1.8L (1839cc) BP is a dual-overhead variant of the B8. It was first found in the 1989 Mazda Familia and American-market 1990 Mazda Protege LX. This engine was dubbed BP-ZE and featured a forged crankshaft, piston oil squirters, an aluminum baffled oil pan and is the first engine to featured Mazdas patented VICS (Variable Induction Control System) system. This particular variant can be found in the following vehicles:

1989-1994 Mazda Familia GT (European & Austrailian Market)
1989-1994 Ford Laser TX3 (Austrailian Market)
1990-1994 Mazda Protege LX
1990-1994 Mazda Protege GT (Canadain Market)
1990-1993 Mazda 323 (European Market)
1991-1993 Ford Escort LX-E
1991-1996 Ford Escort GT
1994-1997 Kia Sephia GS
1994-1998 Mazda Familia (Japanese Market)
1994-1997 Mazda MX-5/Miata
There is also a non-performance version that is most easily recognized by its black stamped-steel oil pan. It also features a cast crankshaft, no oil squirters, a plastic oil pickup tube and less agressive camshafts. It is found in the 1995-1998 Mazda Protege ES.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Ja mener du skal finne dei på dei fleste 1,8 motorene til mazda ja...
dei er brun på farge... mine kommer fra 323f om eg ikke tar helt feil men det vet hf!
Finner helt sikkert sanne på huggern
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg får en slik motor til uka.. dysene er da til salgs..
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

takk for rask hjelp :D
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Kunne tenke meg og oppgradere dyser jeg også, var det slik at alle fra nevnte bilmodeller kan benyttes?
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

noen som visste selve størrelsen? er det 350cc :?:
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

tror ikke de er så store.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

230cc tror jeg, men ikke vær sikker..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

De er vel 220-230 ja, og oem er 210-220 tror eg, Men var det ikkje sånn at en her brukte dyser fra en 626 1988 med 2.0i-16v (FE3 motor)disse er vel sikkert bedre til turboprosjekter... Disse motorene har jo oem 148 og passer sikkert bra til feks ett greddy kit..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

ok de var smått :P
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

mazdafreaks. du glemmer at det er en dårlig ide å bare sette i store dyser.. er veldig fort gjort at forbruket går opp, at bilen går rikt osv. .siden oem motorstyringa tror du har orginal dyser.. om du har dyser som er feks 20% større enn orginal.. vil bilen hele tiden få 20% for mye bensin.. fra tomgang og opp..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Jepps eg vet dette, men bedre enn å brenne hull i stempler og brenne ventiler, disse 1,8 dysene går greit, men fra 626 er eg usikker, bare sa det var en her som brukte disse, hvordan forbruket er, vet eg ikkje, vet at med bensintrykksregulatorer får man masse økt forbruk, men 626 er ikkje så store de heller, min 626 brukte det samme som mxen på langkjøring, men betraktelig mer ved full pinne, kan jo vera at det kan brukes, Men har dere penger nok kjøp datasprut/ link, da riktig bensin er viktigt, for mye vasker ut oljefilmen i sylindrene og forusaker ting dere ikkje ønsker, og for lite gjør det meget varmt i motoren som også forusaker ofte hull i stemplene.. En av årsakene til eg solgte superchargeren min, eg hadde ikkje råd til datasprut og skikkelig mapping, eg er ute etter en bil eg stole 100% på. Skal veldig lite til å ødelegge en overtrykksmotor, Eg betaler heller 50000 for ett turbokit enn ett til 12000 vis eg kan få tenning og mapp skikkeligt,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Når er det akuellt å bytte til større dyser? hvor mye modifikasjoner nå gjøres før noe slikt blir nødvendig?
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Vanskelig å svare på. Man trenger jo ikke større dyser. AFPR og ny bensinpumpe kan få de originale til å sprute litt mer vil jeg tro, men personlig føler jeg ikke for å sette opp trykket i orignalt bensinanlegg merkbart.

Ett enkelt tilfelle:
Turbo og motorstyring og du vil ha nye dyser.
Så lenge du ikke vil bruke afpr da.
Post Reply