Page 1 of 1

Polyforinger hos sft

Posted: 22 Jan 2006, 16:27
by glaibilenmin
Noen som har prøvd disse... dei var jo svinbillige
http://www.jagspares.co.uk/mx5/PartView ... rtno=mxpbk

Posted: 22 Jan 2006, 17:33
by Vidar
£ 150 for hele bilen 8O ca 1800,- Ca 2500,- ferdig fortulla til Norge.. :)

Samme koster vel £100 mer hos mx5parts

Burde egentli bytta ut foringene jeg, sammlebestilling ???

Posted: 22 Jan 2006, 20:13
by indahla
Hva er dette for noe?

Posted: 22 Jan 2006, 20:16
by Mazdafreaks
Dette er stivere foringer enn de originale, er egentlig ikkje vits etter hva eg har funnet ut, kanskje for de med extrem understell, mazda mx5 har da meget gode foringer originalt,

Posted: 22 Jan 2006, 20:34
by steffen
Er vel kun nødvendig for "galninger" som kjører på bane.

Jeg hadde riktignok kjøpt slike foringer om mine skulle ta kvelden. (Blir vel ikke dyrere enn hva Mazda forlanger.)

Posted: 22 Jan 2006, 21:08
by arildh
De orginale foringene holder ikke evig.
Snakket nylig med alr her på forumet som har byttet sine.
Da var den ene foringen bak så slitt at den kunne byttes med fingrene (rett meg om jeg hørte feil her alr..).

En del av de gode veiegenskapene til MX5 ligger i foringene.
Foringene bak er konstruert for å gi etter i forkant ved bremsing slik at man får mer spissing = mer stabilitet og mindre overraskelser spes inn mot sving.

Jeg skal bytte mine når demperne kommer i posten. ( Og været blir litt mildere.)

Posted: 22 Jan 2006, 23:03
by glaibilenmin
arildh: vil du tape noe serlig av denne egenskapen da om du bytter til poly? Er det poly du skal sette inn?

Posted: 22 Jan 2006, 23:16
by arildh
Jeg vet at det er forskjell i hardhet på noen av foringene i det settet jeg kjøpte så denne effekten beholdes vel til en viss grad.
For banekjøring er de vel ikke så om og gjøre å ha noe annen bevegelse i understellet enn i fjæringsretningen da det ønskelig at justering kan begrenses til så få deler som mulig: demper, fjærer og lufttrykk.
På en racerbil er jo alt stumt montert: motor, drivlije, uniballs i oppheng osv.
Hvis foringene er slitt så vil jo nye orginale også gjøre stor forskjell.

Posted: 23 Jan 2006, 13:04
by alr
Stemmer, arildh. Hvis jeg husker rett så gikk den ene foringen på øvre bakre bærearm ut uten bruk av verktøy :).

Norman Garret (som har jobbet med miata både hos Mazda og den amerikanske eierklubben) skrev i Mazda Miata: Performance Handbook at originalforingene på en NA varer i ca 100.000 miles.

Jeg bytta både foringer (Polybush røde) og dempere (KYB AGX) samtidig, (dvs. jeg hjalp Silverboy å bytte dem) så det er vanskelig å si hvor mye av forbedringen i kjøreegenskapene som skyldes hvilken del, men bedre ble det iallefall (selv om jeg ikke kan si at rundetidene på Rudskogen automatisk ble så mye bedre). Bilen ble litt senket (det skyldes nok demperne), mer stabil generelt, krenget mindre i svingene, ble mer "beregnelig" og føltes mer som en "ny" bil.

Jeg synes ikke komforten ble dårlig (har kjørt med dem i 1/2 år), men noen postere på miata.net forumet har skrevet at polyforingen har en tendens til å føles harde når de har vært brukt en stund.

Jeg har en teori om at slitte foringer faktisk kan være farlige siden vridningskrefter på bakdekket kan gi toe out hvis foringen ikke klarer å holde dekket på plass, noe som kan føre til at bilen går rundt.