Hjelp! Problemer etter motorbytte..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Hjelp! Problemer etter motorbytte..

Post by Kusk1 »

Hei allesammen..

Har skifta motor i min Mx5 1.6 NA nå og har noen problemer..

Har en ekstrem eksoslekkasje mellom grenrør og downpipe.. Men ettersom dette er etter katten ville jeg ikke tro at bilen skulle fuske av den grunn.. Den ligger veldig høyt på tomgang.. Rundt 1300Rpm, ligger ganske stabilt der egentlig.. Men når jeg gir gass drar den oppover som normalt, men den bruker lang tid på å komme ned igjen. Kan bruke 2-3 sekunder fra 3000rpm til 1250-1300rpm når jeg slipper gassen... I starten var det helt j****g men det var pga. hadde glemt å koble vacuumslangen på innsuget..

Noen som har vært borti en lignende feil før? Kan også legge til at bilen tikker veldig.. Noen som kan anbefale en motorflush eller lignende ??
Bilen er veldig slitsom å kjøre når den henger på turtall så hvis noen har noen tips så hadde jeg vært takknemlig.. !
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

den lekasjen du snakker om er jo både før lamda og kat så det kan du vurdere å fikse først
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

"eksoslekkasje mellom grenrør og downpipe.. Men ettersom dette er etter katten"

Huh?
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Ser man bilen fra baken og frem så blir det etter katten, men som eg fårstår dette så er det på grenrøret i skjøten der, er egentlig ett hel***** å mekke der, de sitter som f*** og er ikkje lett å komme til, Kanskje du burde oppdatere til OBX headers du også. :lol: men skal da lekke endel før fusk, eg kjørte uten lambda i en stund på min na,,da denne bare gav feil meld, og måtte vente på en ny men var ikkje store forskjellen, kan vera du har en dårlig luftmengde måler, eller må justere litt på tomgangsskruen,.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hva med falsk luft? Kan jo gå over med litt startgass bare for å sjekke. Og sjekke om luftmengdemåler/tomgangskruen er litt dårlig justert..
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

For det første.. Beklager skrivefeilene.. !

Det jeg mente var at lekksajen er mellom grenrør og downpipe men etter Lambda! (ikke katalysatorn, min feil)

Jeg har funnet en vakuumslange jeg hadde glemt som sagt, men tror ikke det skal være noe falskluft nå.. Har bytta spjeldhus fra en 1993 modell motor, men tror ikke disse skal være forskjellige (iflg. haynes er det forskjellig fra 1994)

Den henger igjen når jeg trykker inn clutchen og slipper gassen, detter liksom ikke ned som den vanligvis gjør. Og tomgangen er høy. 1300rpm. Både temperatur og oljetrykk er stabilt og normalt.

Men tror nok kanskje denne lekkasjen kan ha en del av skylda, de boltene er som mazdafreak sier veldig vanskelig å komme til, eksosanlegget er ganske råttent så har lyst å bytte det ut... Men koster sikkert masse.

Men har noen her vært borti at motoren oppfører seg slik pga en eksoslekkasje som er etter Lambdasonden men før katten.. Jeg har bare 1 lambdasonde mens 1994? og nyere har en før og en etter kat. sikkert derfor det er blitt noe uenighet her..

Men en ting skal være sikkert, deilig med MX5 følelsen igjen etter 4 måneder med skjært motor. Håper noen kan svare ang. feilen men at motoren går for magert tror jeg neppe den ligger jo høyt på tomgang. Men tror dere det ikke er noe lurt å kjøre med ??
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

ett bilde av tomgangsskuren kunne også vært flott !
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Har du justert dashpot demperen? Siden du har skiftet gasspjeldhus, så bør du også se over den...

og husk å koble ut ECU når du justerer tomgang... Hvis du søker litt på forumet her finner du fremgangsmåten..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

Hei, takk for vettugt svar..

Jeg har søkt men fant ikke denne tråden.. Hvis du finner den hadde en link vært supert..

Men det er ikke bare tomgangen som oppfører seg rart, den er veldig treg når det gjelder å gå ned på turtall når man slipper gassen i fri..

Kan dette skyldes det ? Har ikke alle slike tomgangsskruer osv. en standardposisjon de vanligvis står ? Motoren er en shortnose 90' mens motoren spjeldhuset kommer fra er 1993..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
Cosmo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 13 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by Cosmo »

Har du sjekket ISC Valve?
-jeg har skrevet fremgangsmåten her:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3795

Hvis du har "mx-5 Enthusiast's workshop manual" står det forklart på side 5:20
1990 1,6 Classic red. hardtop.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Sjekket tenningen at den er stilt en plass mellom 12 og 14 grader`?
edit: prøv å kortslutt mellom gnd og ten i den sorte pluggen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

Det er nok ikke problemer med tenninga tror jeg..

Skal justere på den skuren hvor gasspjeldet treffer dempern når man slipper gassen, i og med at dette er spjeldet fra en annen motor kan det være forskjellig innstilt..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
Post Reply