Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei og hå. Er ny bruker på forumet selv om jeg er på mx-5 nummer 2. Greia er at jeg ikke har trengt hjelp før men nå trenger jeg noen gode råd. Har nylig montert greddy turbo kit på bilen, og alt går fint helt til turbon lader da går A/F måleren langt ned på lean. Vi har montert justerbar bensintrykkregulator, men hva skal vi gjøre med den orginale bensintrykkregulatore ?? Har lyst til og hive den til skogs, kan dette være en god ide ?
Også angående dyser(Hvor mye cc leverer orginal dysene og på hvilket bensin trykk?) må disse bytes, eventuelt bensinpumpe ?
Trenger nok en walbro pumpe her, hvor mye bensintrykk klarer du med den originale pumpa da, man kan også bruke dyser til 323f 1,8 dohc som er hakket større som ikkje ødelegger noen gange på motoren, eg hadde supercharger på min 1,6 nb, og klarte fint å mate nok bensin med en justerbar benssintrykksregulator koblet i serie med den originale, liten vits å fjerne den originale igrunn den oppretholder jo oem trykk på tomgang så man ikkje får ujevn gange, da den externe ikkje sikkert gir riktig trykk da,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Kjørte på 3,4 trykk og kunne kjørt på mer men stoppa der, kan vi kjøre på mer trykk på orgiane dyser og pumpe ? Hvor kjøper jeg walbro pumpe? Følgte oss ikke trygge på boksen, så takk for lånet. Kan svippe bortom en dag.
3,4 er ikkje nok nei, bør vel over 4, hadde fått tettet ene slangen min ved ett uhell fikk plutselig bunnet skalaen på min og fikk over 10bar, så walbro er endel bedre, holdt da fint til superchargeren, kjørte alltid fet blanding uansett hvor hardt eg kjørte, walbro selger de billigt på ebay,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Ja har vert endel fake på ebay, men vet om flere som har kjøpt og blitt fornøyd, eg fikk da min med superchargeren eg, regner med den er ekte,
De originale dysene har jeg hørt er 210cc.
Du nevner ikke hvor mange hk du vil ha men jeg kan jo for eks sette 170hk som ett mål. Det originale trykket er 2,65 med vakum og 3,14 bar uten, hvis jeg ikke tar veldig feil.
Med brake specific fuel consumption på .65 som er for turbolada biler og max duty cycle på 80% må du ha ett trykk på 8,9 bar for å levere nok.
Om jeg ville ha gjort det? Aldri. Større dyser og ordentlig motorstyring er veien å gå. Å sette 8,9 bars trykk på ett system beregnet for 3,14 blir bare tullball i mine øyne.
Utregningen er så som så. Godt mulig de ikke fungerer i praksis, men det er et utgangspunkt ihvertfall.
Dyser i nærheten av 350cc hadde holdt til 170hk med 3,4 bars trykk.. Ifølge utregningene..
Eg kjørte da rett i overkant av 4bar, for å få rik på målern, og da var den meget rik låg i bunn, og ett supercharger kit til en 1,8 miata skal vel kunne gi 170 hk på 1,6 det virket slik i allefall, den gikk aldri magert det tør eg ikkje,
Dere er vel klar over at den orginale O2 sensoren ikke er noe å stole på når det gjelder A/F under ladetrykk. Da er de veldig unøyaktige, plus at de jobber på et veldig lite spennings område.
De kan vise riktig når blandingen ligger rundt 14,7:1, men noe særlig over eller under vil den bare vise enten fet eller mager. Man har jo da egentlig ingen god kontroll på A/F'n mener jeg da. Det er jo derfor man bare kan tune Link'n under undertrykk med org o2 sensor.
Det jeg ikke er sikker på er hvor fort org. o2 sensor vil indikere en fet blanding når man har ladetrykk. Kanskje den vise fet mens den egentlig bare er halvfet, eller enda værre......noe mager????
Hvor mye ladetrykk kjører du med???
Hvis blandingen din faktisk er mager så burde du jo høre tenningsbank hvis du lader f.eks. 0,4bar
HVordan er det hvis man har en wideband O2 sensor da ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Da er skalaen fra o-5v i steden for 0-1v.
Man får nøyaktig A/F fra maks til min.
Har sett folk ligge på rundt 12-12,5 i A/F ved maks effekt når de har bremset, og med Narrowband sensoren (orginal) vil den jo vise fet allerede fra ca 14:1.
Personlig ville jeg heller satset på EGT måler i steden for A/Fmåler med org. sensor. Eksos tempen sier mye om hvor mye bensin motoren får... (så lenge tempen ligger rundt normalen og man ikke hører tenningsbank...)
Også vil jeg si at bilen min har gått med turbo i ca 4 år med alt fra 0,8-1 bar i ladetrykk med orginal bensin pumpe og orginal regulator uten problem... Men det er med 440 dyser. (RC Injectors fra Flyin'Miata - fulgte med FMII kit)
Last edited by t_huseby on 11 Mar 2006, 11:36, edited 1 time in total.
Etter hva jeg har hørt om tuning av motor så skal man ligge på 14,7 under lastkjøring og gjerne ned 12-12,5 under pådrag. Jeg får wideband om en 3 ukers tid, tar ikke sjansen på å tune med narrowband. Narrowband kan i hverste fall brukes som en indikator på at noe er galt..
Bekalger for offtopic, men er det RX7 dyser du bruker/brukte?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Kjører på 0,4 bar.Ingen tenningsbank. Har ingen mål for hk vil bare kjøre safe for nå. Er det ok og kjøre på 4 bar bensintrykk, som en midlertidig løsnig så jeg værtfall ikke kjører lean.kommer til å bestille wideband, E-ultima, dyser, bensinpumpe og Knock control. Virker som det blir en bra løsning. Noen erfaringer invendinger ?
Orginale dyser er laget for å forstøve bensin optimalt på orginalt trykk. Over eller under dette er det ikke godt å si hvordan bensinen blir blandet med luften.
Når man overstiger de marginene som motor og bensinsystem har fra fabrikk er det ingen billige og lettvinte løsninger.