Page 1 of 2
Noen her som bruker E-Manage Ultimate?
Posted: 15 Apr 2006, 17:45
by MagnusAntony
Er det noen av gutta her på forumet som bruker E-Manage Ultimate eller har vært borti denne på noen måte? Sitter jo å planlegger litt og jeg kommer 99,9% til å gå for EMU. Hadde det vært noen andre så kunne man jo kanskje hjulpet hverandre litt. Er klar over diverse forum i utlandet hvor endel folk med e-managed miata`r har samlet seg.
Er bare lettere for noen (hvertfall meg) å bli forklart ting på norsk.
Tror egentlig jeg har det meste under kontroll men det er jo murphy`s lov som gjelder. Kommer garantert til å komme opp noe..
Så... Er det noen der ute?
Vanlige E-manage vet jeg det er noen her av, dere må gjerne gi en lyd. Vil tro det er en del likt mellom EM og EMU..
EDIT: Og ja, en ting.. Det kommer sikkert til å bli spørsmål om hvorfor jeg ikke går for LINK eller MS. LINK hadde nok vært den beste kandidaten men siden jeg ikke har planer om å dra dette så veldig langt og (foreløpig) avansert så holder EMU for meg. Link har vel litt stivere pris å? Men dere må jo gjerne prøve å overtale meg

MS er litt for komplisert for meg tror jeg. Har ikke fått lest noe om det ennå, men det er nok litt arbeid i det..
Posted: 16 Apr 2006, 15:17
by Vidar
Link koster vel ikke så mye mer. (ca $1600 inkl det du trenger).
Koster mere å kjøpe emange og så oppgradere..
Mener bilen til HF fikk et brent stempel (av tidligere eier) pga for lite bensin ved bruke av emanage ?
Posted: 16 Apr 2006, 15:42
by MagnusAntony
Vidar wrote:Link koster vel ikke så mye mer. (ca $1600 inkl det du trenger).
Koster mere å kjøpe emange og så oppgradere..
Mener bilen til HF fikk et brent stempel (av tidligere eier) pga for lite bensin ved bruke av emanage ?
Hva er det man får med til Link når man betaler 1600$ da?
E-manage Ultimate kommer til å komme på $525.00..
Pluss en map sensor til ca 100$ og harness kit på 90$.
Er da oppe i 715$. Hva mere av oppgradering trengs det da, i dine øyne Vidar, for å få det til å fungere bra? Håper ikke det er noe kritisk jeg har oversett?

Knock sensor er vel kjekt ?
EDIT:
Kommer til å kjøre med WB ved siden av. Det med brent stempel kan vel ha vært en feil fra tuner`s side eller var det programfeil?
Posted: 16 Apr 2006, 15:52
by Miatapowers
Brente stempel kan da komme av så mye det. er ikkje så altfor sterke mazda sine stempel, har sett mye slike etterhvert, kan komme av dårlig komprisjon, feil tenning, overdrevet ladetrykk. feil blanding. kan brenne stempel uten overtrykk også, er en annen som bruker emannage her på forumet, han annbefalte meg sterkt å kjøpe dette,
Posted: 16 Apr 2006, 16:00
by t_huseby
Hadde nok vært en fordel å byttet dysene også...
Posted: 16 Apr 2006, 16:15
by HF-mx5T
orginal dysene holder ikke så langt nei. legg på prisen av dyser i prisen og. har emanage ultimate noen for for knock kontrol osv? (regner med det er veldig forbedret siden de tidligere versjonene uansett)
får du forresten fjernet hele den orginale luftmengdemålern osv ?
Posted: 16 Apr 2006, 16:52
by MagnusAntony
Dyser skal selvfølgelig byttes. Følger dette med på Link? Dysene blir 550cc fra turboII RX-7. Har en litt utti familien som hadde ett par til meg og noen kamerater som hadde liggende. Så kommer nok til å gå for det. Hvordan dyser kjører dere med? Lurer litt på hvordan tomgangen kommer til å bli.. Blir dette overkill?
Angående fjerning av luftmengdemåleren skal dette være mulig. Er utført borte i Statene og etter hva jeg har forstått så må man fylle ut alle radene og ha ett komplett map. Da kan man fjerne luftmengdemåleren så motor går utifra det.
Knock sensor er jeg jaggu ikke sikker på om er, men det er såklart en faktor verdt å sjekke ut..
EDIT:
Det er mulighet for knock sensor,water temp og intake temp. Man kan velge 2 av de 3. Men leser noe om at dette ikke har vært mulig i tidlige software, så jeg må sjekke opp om dette er mulig nå.
Posted: 07 Jun 2006, 14:26
by MagnusAntony
Nå sitter jeg her, og det er en uke til jeg skal bestille. Har alt klart på hva jeg må ha til EMU for at den skal fungere bra. Her en liste. Hvis noen av dere med link kunne sagt hva som følger med 1600$ pakka til Link så hadde jeg vært evig takknemmelig.
Til EMU må jeg ha:
Hovedenheten (såklart)
harness kit
map sensor og wiring
bredbånd og wiring
Havner da på 1178$ med de delene jeg kunne tenke meg. Link påstås jo å være mye bedre, bedre å få hjelp og mere backup fra FM enn Greddy (Noen som har fått kontakt med noen i greddy noengang?)
Hva på listen over har link og hva trenger den i tilegg til den 1600$ pakka?
Posted: 07 Jun 2006, 16:12
by arildh
Jeg tror ikke Link er mye bedre. Fordelen med Link er at den har en stor brukermasse, ferdig map utviklet over flere år og veldig god doc og support fra FM. Selve Linken kan sammenlignes en C64 or less i kapasitet.
Hvis jeg hadde gått for eManage ville jeg kopiert et oppsett som noen med peiling kan bekrefte fungerer. MAP, dyser, og andre sensorer. Dysene spesielt bør bekreftes. Mange tråder på miata.net om problemer med forskjellige dyser da ingen er like i hverken ohm, delay bla bla osv.
En klar fordel med eManage (som også er en ulempe) er at den er en piggyback. Kaldstart, tomgang osv som Mazda har brukt millioner på å finne ut av beholdes i stedet for å slåss med parametre i Linken. Min går enda ikke noe fint på grensen mellom idle og delgass på lavere gir samme hvor mye jeg horer med settingene.
Hadde jeg skulle byttet til noe nytt nå ville jeg gått for MegaSquirt. Mest som en utfordring da jeg kan tenke meg at det slettes ikke er noe plugnplay. Det begynner å bli noen nå som har fått det til på Miata så mulig er det.
Posted: 07 Jun 2006, 17:16
by MagnusAntony
Det har blitt en ganske stor brukermasse på E-Manage Blue, og det begynner å hjelpe på Ultimate. Vil ha Ultimate da det er mere "riktig" tenningsjustering. På Blue ble det gjort ved å lage luresignaler fra AFM. Ikke veldig populært i denna gården. Vet det er noen som har prøvd lignende (hvis man kan bruke det ordet) dyser som jeg har planer om, og fått det til å fungere. Supporten fra Greddy/Thrust er vel så og si fraværende. MegaSquirt er litt fort stor utfordring for meg.
Eneste er at det er så dumt å kjøpe noe for så å oppgradere det i hue og rævva for at det skal bli like bra som noe annet, også ende opp å bruke mere penger og tid enn nødvending.
Posted: 07 Jun 2006, 18:10
by Stian
Jeg kjører med Emanage Blue, som etterhvert har begynt å funke veldig så bra. Har fin tomgang med 315cc dyser, men det er også omtrent max for det Blue tåler. Var noen poster på miataturbo.net angående 550-dyser og Ultimate:
http://www.miataturbo.net/forums/showthread.php?t=3568
Posted: 07 Jun 2006, 18:34
by MagnusAntony
Ok. Hvordan fungerer egentlig denne tenningsjusteringen? Regner med at den kjører på safe tenning, eneste som mangler er muligheten til å lage egne map? Skal være mulig å få kjørt med 550-dyser ja. Skal prøve meg på det selv. Gamle RX7 dyser..

Posted: 07 Jun 2006, 19:41
by mxLars
8O IKKE eget tenningsmap!??
OG du må beholde LMM så org. ecu kjører tomgangen og kaldstart...hmmm..
Ser ut som du fant en dyr lambda Rotary?
Har du vurdert
denne til $199?
Må vel være en kjempefordel med bredbåndslambda som bruker en std. Bosch giver.. Brenner du lambdaen er det under 500 for en ny giver.. er liksom bare å ha en ekstra, kontra den typen link er spesifisert med
Et enkelt og greit
a/f meter får du til ca. 350,-
Disse gutta er greie å ha med å gjøre, og vet hva de selger ihvertfall.
Posted: 07 Jun 2006, 23:39
by MagnusAntony
Thank you for den. Hadde egentlig planer om å bestille det meste fra en forhandler i USA. Virket veldig seriøst men de solgte bare PLX Devices. Ser nå at det vil gå å bestille fra andre steder og fortsatt spare noen kroner på det. 250$ kostet plx-250 uten display. 299$ med.
Er det EM-Blue du snakker om i kommentarene forresten? På Ultimate har man 2 map for tenning man kan bytte mellom og induviduell for hver sylinder.
LMM kan kastes ut. Hvis man fyller ut alt av map`s, og bruker ett korreksjonsmap i forhold til vanntemp mht kaldstart. Når alt er fylt ut kan man kaste LMM, for da kan motoren gå på de data du har plottet inn.
Posted: 08 Jun 2006, 00:16
by mxLars
RotaryPower wrote: Er det EM-Blue du snakker om i kommentarene forresten? På Ultimate har man 2 map for tenning man kan bytte mellom og induviduell for hver sylinder.
Kjenner ikke emanage, tittet på kommentaren til Arild og forstod det sånn den kun var "piggyback" - kunne ikke overta alt, slik at du ville ende opp med en kombiløsning med originalecu'en.
arildh wrote:...En klar fordel med eManage (som også er en ulempe) er at den er en piggyback. Kaldstart, tomgang osv som Mazda har brukt millioner på å finne ut av beholdes i stedet for å slåss med parametre i Linken. Min går enda ikke noe fint på grensen mellom idle og delgass på lavere gir samme hvor mye jeg horer med settingene......
Hvorfor folk kjøper link og hydra fra fm er jo lett å forstå, da du hiver originalecu'en på hylla, laster inn ferdige settinger og plugger direkte i den nye. Følger manualen noen sider før du starter opp.. og that's it..
*edit*
NA MX5'en har vel en std. ventil for kaldstart(ISC), trenger ikke lage et map for å fikse det? Megasquirt'en har jo drivere for direkte, stepmotor eller pulsbreddemodulert styring av tomgangsventiler - bare å koble styringa av denne mot kjølevannstemp slik at ISC'en lukker helt når vanntemp er f.eks. 40-50 grader. Rart hvis ikke emanage har noe lignende + en enkel oppvarmingssetting?