Merkelig lyd fra diffen!!?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Merkelig lyd fra diffen!!?

Post by Thamun »

Var en tur ute i kveld i lag med madammen og skulle prøve å fintune linken min (noe som viste seg å ikke være så alt for lett). Da jeg kjørte innom en tom parkeringsplass for å snu merka jeg en slags "klunk-klunk"-lyd fra diffen. Lyden kom da jeg svingte helt over og trykka inn clutchen. Verdt å nevne at jeg har kaaz 1.5 diffsperre. Denne lager jo noe lyd/vibrasjon når man svinger hardt i lav fart (når den slipper), men dette var en lyd jeg ikke har hørt før (kanskje pga. høy musikk i bilen). Har og lagt merke til at det er noe slakk i drivverket bak. En kompis mente at det måtte det være for at sperra skulle fungere..? Tror dere det er noe riv ruskende galt og sekunder før diffen min ryker? :|

PS! Skal skifte olje på diffen i helga, så da får jeg sjekka hvordan oljen ser ut.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Noen andre her som har kaaz diffsperre?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Utaler meg på veldig tynt grunnlag nå.. Men er det 1.6 liters diffen du har, med kaaz innmat? Mener å ha hørt de ikke tåler så mye .. Og iogmed du har fmturbo så kan du jo ha kjørt den i stykker. Men da ville du vel merket det mere vil jeg tro. Hørt noe mer til lydene ?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Har 1.8 diff med kaaz innmat. Merkelig nok var lyden borte i dag. Skal skifte oljen i morgen, så håper jeg slipper å høre lyden flere ganger. Kaazdiffene blir nok litt fortere slitt. Er jo lamellplater som kanskje må byttes ut etterhvert. Skulle tro den tålte litt mer påkjenning enn orginaldiffen siden det er en racingdiff.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Da har jeg fårr kjørt noen dager med ny olje på diffen. Har ikke hørt en eneste lyd siden jeg skifta, så det virker som om det kun var det som skulle til. Magnetpluggen på diffen så og helt fin ut :mrgreen:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvilken olje brukte du før og nå ?
Oil for Kaaz LSD

It is important to use 80W/90 GL-5 specification gear oil on Kaaz LSD. We highly recommend using our own Kaaz LSD fluid.

DO NOT USE SYNTHETIC BASE OIL ON KAAZ LSD. Kaaz LSD may not function smoothly.
Differential Oil Change

When one has a Kaaz LSD, it is important to do routine maintenance of LSD Oil. We recommend to change LSD oil every 5000 miles for daily driven and occassional track use vehicles. If the vehicle is full race,we recommend more frequent oil change.

By changing the LSD Oil , Kaaz LSD will give you a long life span. Take care of it just like your engine.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Og et spørsmål.

Hvor mye preload er diffen din satt opp med. Fra fabrikk er jo disse satt opp med nesten 100% preload som er kult hvis man skal drifte men ikke så kult om man bruker bilen på gate også.
Smeller det alltid i diffen ved krappe svinger eller er det bare ved parkering og fullt rattutslag ?

Fra kaazusa.com
Chattering Noise.

All clutch type LSD's make chattering noise under low speed turns. This is normal for these types of LSD. The reason for this chattering noise under low speed turns is that the clutch plates are rubbing against each other thus giving you the limited slip action. If the breaking procedure is completed according to the diagram above and proper maintenance of the LSD is performed, the chattering noise will gradually decrease after accumalating some miles.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Jeg fylte på GL-5 80W-90. Regner med det var samme olje på diffen da jeg kjøpte biln. Det var ihvertfall merka med markeringstusj i kaaz-manualen som jeg fikk med bilen. Vet ikke hvor mye preload den er satt opp med, men jeg merker diffen kun ved lav hastighet og mye rattutslag, som f.eks. ved parkering. Vil ikke si at det smeller i diffen, det er mer som en vibrasjon. Etter oljebyttet opererer den mye stillere og, så jeg er veldig fornøyd :mrgreen:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er dette gamlebilen til Silverboy ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Stemmer det :D Ser du ikke det på bildet til venstre
<----- :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Post Reply