Hva kan jeg bruke som feste til luftfiltersett?
Moderator: Styremedlemmer
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
- Status: Offline
Hva kan jeg bruke som feste til luftfiltersett?
Kan få tak i et rimelig luftfiltersett, men det er uten festeanordninger. Hva kan jeg bruke for å feste dette? Noen billige løsninger? Og hvordan?
Kim
Kim
Re: Hva kan jeg bruke som feste til luftfiltersett?
Hva slags luftfilter er det?inglar wrote:Kan få tak i et rimelig luftfiltersett, men det er uten festeanordninger. Hva kan jeg bruke for å feste dette? Noen billige løsninger? Og hvordan?
Kim
Jeg har brukt vinkeljern og patentbånd for omplassering av luftmengdemåler og filter.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
===================
- inglar
- 7200 RPM
Er ikke sikker på hvilket luftfilter det er, men det er et alurør som går på forsiden av motoren før den bøyes litt av mot plasset til det originale filteret. På enden er da selve filteret festet. Er det da bare å bruke patentbånd og feste de i festene til det originale filteret, eller må en bruke vinkeljern også?Sladd wrote:Hva slags luftfilter er det?inglar wrote:Kan få tak i et rimelig luftfiltersett, men det er uten festeanordninger. Hva kan jeg bruke for å feste dette? Noen billige løsninger? Og hvordan?
Kim
Jeg har brukt vinkeljern og patentbånd for omplassering av luftmengdemåler og filter.
Kim
Patentbånd kan kansje være litt for "slappe" til å holde filter og luftmengdemåler stødig?inglar wrote:Er ikke sikker på hvilket luftfilter det er, men det er et alurør som går på forsiden av motoren før den bøyes litt av mot plasset til det originale filteret. På enden er da selve filteret festet. Er det da bare å bruke patentbånd og feste de i festene til det originale filteret, eller må en bruke vinkeljern også?Sladd wrote:Hva slags luftfilter er det?inglar wrote:Kan få tak i et rimelig luftfiltersett, men det er uten festeanordninger. Hva kan jeg bruke for å feste dette? Noen billige løsninger? Og hvordan?
Kim
Kim
===================
===================
===================
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Regner med det er snakk om åpnetfilter? siden innsats tilsier at du allerede har boksen. Hva er det du får med i settet? overgang fra orignal lmm til det åpne filteret?
Trenger isåfall bare en eller to braketter. kan eventuelt ta bilde av mine for å vise deg. er bare å finne noe stål du kan bruke.
Trenger isåfall bare en eller to braketter. kan eventuelt ta bilde av mine for å vise deg. er bare å finne noe stål du kan bruke.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- inglar
- 7200 RPM
Det er alt fra motor (med utgang til luftmåler) tom. filter. Hadde satt pris på et bilde eller to ja.Fred93LE wrote:Regner med det er snakk om åpnetfilter? siden innsats tilsier at du allerede har boksen. Hva er det du får med i settet? overgang fra orignal lmm til det åpne filteret?
Kim
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Er litt anderledes på NA. Men må nok ha vinkeljern til å feste det skikkelig ja. men prøv å bøy den vekk fra eksosen så lang det går.
http://www.displayit.no/miata/29_motorrom.jpg
rekker ikke å ta noen bilder nå, men dette er et gammel bilde hos meg når jeg har den ved eksosen og den rare "luft"slangen der fremdeles. den er fjerna. du ser feste til vinkeljernet så vidt det er i forkant av luftmengdemåleren. Det eneste stedet det er en blankmutter/skrue
(Edit: glemte å legge ved bildet)
http://www.displayit.no/miata/29_motorrom.jpg
rekker ikke å ta noen bilder nå, men dette er et gammel bilde hos meg når jeg har den ved eksosen og den rare "luft"slangen der fremdeles. den er fjerna. du ser feste til vinkeljernet så vidt det er i forkant av luftmengdemåleren. Det eneste stedet det er en blankmutter/skrue

(Edit: glemte å legge ved bildet)
Last edited by Fred on 30 May 2006, 08:35, edited 1 time in total.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- inglar
- 7200 RPM
Den modden der så jo ganske bra ut, men hvor har du uttaket til luftmåleren og hva er den firkantede boksen mellom røret og filteret?StianOppistov wrote:dette synest eg er en fin metode å feste filteret, da får man filteret på den kalde siden, denne modden tok meg ca 10 min,,
Nå spør jeg kanskje mye dumt, men jeg håper dere holder ut med alle spørsmålene.
Og det er som "glaibilenmin" skriver, det er en nb. Er vel på tide å lære seg å få med det når jeg skriver innlegg.
Kim
- Miatapowers
- 7200 RPM
Luftfilter ordningen er mye det samme på både na og nb, mens tidlige na hadde luftmengde måler, og de siste luftmasse måler som eg har, Denne modden min var enkel, bare å skjære av oem luftslange og sette innpå massemålern, måtte bruke litt spytt og litt tålmodighet å få den innpå men ikkje noe problem, annbefaller sikkert å bruke en slik varmepistol. ellers så måtte eg ha lengre ledning, men dette ordnet eg med en liten kniv og skjærte forsiktig av tape på ledningsnettet og la den litt annerledes, tok et slikt rør etterpå og la ledningene i og tapet igjen, dette ser meget ok ut, en modd eg er fornøyd med. hjelper endel mot sprekere lyd også,.
Vurderte også å fjerne ene blinklyset og legge ett rør der. for å få lufta rett i filteret,

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- inglar
- 7200 RPM
Også en meget god idéHansT wrote:Hvorfor slite med å huske å "få det med"? Kan du ikke legge det inn i signaturen din da? Så ER det ALLTID der..inglar wrote:[Og det er som "glaibilenmin" skriver, det er en nb. Er vel på tide å lære seg å få med det når jeg skriver innlegg.Kim

Da skal det være med for alltid.