Hjelp, 3-Cyl MX5.
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hjelp, 3-Cyl MX5.
MX5'en går bare på 3 sylindrer, men selvfølgelig ikke alltid.
Problemet kom for ca. 3 uker siden: Startet ved halvvarm motor og bilen gikk som en fiskebåt. Etter ca 1 km ble den helt fin. Siden dette har problemet har blitt værre og værre. Den har startet helt fint ved kald og varm motor, men etter en 1-3 timers stans er bilen helt ille.
Problemet er sylinder nr 1. Tar av pluggledningen til nr.1: Ingen forskjell. Har byttet plugger: Ingen forskjell.
Startet MX5'en i morges i 5 sek. for en test: Helt fin.
Skulle kjøre en tur i kveld (24 grader i skyggen her i Trondheim) : Bilen gikk på 3 sylindrer. Lånte pluggledninger fra en "frisk" MX5: Ingen forskjell.
Har med dette avskrevet tenningen (hvis ikke coilen er syk).
Noen forslag? Innsprøytningsdysene?
Gode tips mottas med takk.
Bilen er en 1999 mod MX5 1.8.
Steinar
Problemet kom for ca. 3 uker siden: Startet ved halvvarm motor og bilen gikk som en fiskebåt. Etter ca 1 km ble den helt fin. Siden dette har problemet har blitt værre og værre. Den har startet helt fint ved kald og varm motor, men etter en 1-3 timers stans er bilen helt ille.
Problemet er sylinder nr 1. Tar av pluggledningen til nr.1: Ingen forskjell. Har byttet plugger: Ingen forskjell.
Startet MX5'en i morges i 5 sek. for en test: Helt fin.
Skulle kjøre en tur i kveld (24 grader i skyggen her i Trondheim) : Bilen gikk på 3 sylindrer. Lånte pluggledninger fra en "frisk" MX5: Ingen forskjell.
Har med dette avskrevet tenningen (hvis ikke coilen er syk).
Noen forslag? Innsprøytningsdysene?
Gode tips mottas med takk.
Bilen er en 1999 mod MX5 1.8.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Jeg hadde nøyaktig samme problem på min -99 1,8. Det viste seg å være coilen som var gåen. Bytta den, og vogna "går som ei kula".
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Startet motoren i sted: Stygg gange.
Sjekket om det var gnist på syl. nr 1: Ingen gnist. Gjorde det samme med nr. 3: Gnist. Satte tilbake alle plugghettene og faenskapet mol som en katt.
Hjalp tydeligvis med trussel om evig forbannelse.
Sjekket prisen på coil her i Trondheim: Noe over 6000,- kr.
Bestiller fra IL Motorsport nå i kveld: 214,00 €. (1670.- kr) + frakt og evt moms.
Steinar
Sjekket om det var gnist på syl. nr 1: Ingen gnist. Gjorde det samme med nr. 3: Gnist. Satte tilbake alle plugghettene og faenskapet mol som en katt.
Hjalp tydeligvis med trussel om evig forbannelse.
Sjekket prisen på coil her i Trondheim: Noe over 6000,- kr.
Bestiller fra IL Motorsport nå i kveld: 214,00 €. (1670.- kr) + frakt og evt moms.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Bestill pluggledninger med det samme.
Har du sjekket om det er dårlig kontakt på coil? Irr på coilens pluggledningstilkobling?
Min -99 1,8l hadde samme sykdommen, men det var pluggledninger. Byttet dem, og den har gått i 9 mnd etter uten problemer.
Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
Har du sjekket om det er dårlig kontakt på coil? Irr på coilens pluggledningstilkobling?
Min -99 1,8l hadde samme sykdommen, men det var pluggledninger. Byttet dem, og den har gått i 9 mnd etter uten problemer.
Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Du mener ikke omvendt? Hvis det flytter seg er det pluggledninger?cartman wrote:Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
Han har visst prøvd nye/andre pluggledninger. Det er wastespark dette heter, er det ikke? (Virker som du har peil)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Det er wastespark, ja. Du får en gnist-sekvens som egentlig er til ingentig.RotaryPower wrote:Du mener ikke omvendt? Hvis det flytter seg er det pluggledninger?cartman wrote:Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
Han har visst prøvd nye/andre pluggledninger. Det er wastespark dette heter, er det ikke? (Virker som du har peil)
Hvis du bytter om ledningene på coilen, og får feilen på 4'ern istedenfor, så er det coilen som er feilen. Du bytter ikke hele ledningen, bare utgangen på coilen. Sånn at plugg 4 får strøm fra der plugg 1 fikk før, og omvendt. Fusker det da på 4'ern, er det strømkilden (Coilen) som fusker. Fortsetter det på 1'ern, så er det ledningen eller pluggen på 1'ern som er feilkilden.
Jeg har opplevd flere ganger at det er feil på nye plugger også, men da er det som regel en konstant feil, og ikke en som kommer og går.
JEg ville også sjekket for fukt i tenningsanlegget, i plugghull og hetter.
Sånn som han beskriver det, kan det være begge deler. Som regel når en coil ryker, så er den enten helt død, eller så begynner den å fuske når den blir varm, etter litt kjøring. Det er skjeldent at en coil ryker uten at det har vært en ytre påkjenning som tar knekken på den, feks, dårlige kabler, plugger eller dårlig kontakt.
På 626 og 323 med tenningsmodul i fordeleren (eldre typer) var det ganske vanlig at tenningsmodulen tok kvelden når en pluggledning eller 2 ble dårligere. Coilen trenger da mer strøm, for å kunne slå gnist på pluggen, og da brant tenningsmodulen opp til slutt. Disse kunne funke greit når de var kalde, men etter noen minutter, så begynte de å fuske. Diagnosen bestod av litt kjølespray på modulen, og da gikk den fint igjen, helt til den ble varm igjen. MX-5 har tenningsmodulen innebygd i coilen, men da ville den ha fusket på begge sylinderene, både 1 og 4. Men nå har han sjekket 1 og 3, da... Kan jo være feil med 4'ern også.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Vil tro at bilen din bare går på 2 syllindrer. Jeg brukte å ta ut pluggen bak på coilen, og inn igjen, dette funka noen ganger, men ikke alltid.
Når bilen gikk på alle 4 ved oppstart, var det sjelden at feilen kom under kjøring, men det skjedde et par ganger det også. For lenge fusking går katalysatoren til h....... så det er bare å bytte først som sist.
Denne feilen hadde jeg på min forrige 1.6 l 99 mod
Når bilen gikk på alle 4 ved oppstart, var det sjelden at feilen kom under kjøring, men det skjedde et par ganger det også. For lenge fusking går katalysatoren til h....... så det er bare å bytte først som sist.
Denne feilen hadde jeg på min forrige 1.6 l 99 mod
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Bilen har aldrig fusket dersom den først har fyrt opp på alle fire sylindrer.
Kjørte en times tur i gårdkveld (fikk briste eller bære, 27 grader i skyggen) uten et feilslag.
Etter en times pause skulle jeg prøve om den gikk fint: Nei.
Skal bytte om pluggledning nr. 1 og 4 i kveld for å se om problemet flytter seg.
Håper at det er coilen: Bestilte ny coil i gårkveld.
Steinar
Kjørte en times tur i gårdkveld (fikk briste eller bære, 27 grader i skyggen) uten et feilslag.
Etter en times pause skulle jeg prøve om den gikk fint: Nei.
Skal bytte om pluggledning nr. 1 og 4 i kveld for å se om problemet flytter seg.
Håper at det er coilen: Bestilte ny coil i gårkveld.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Bilen går elendig, fusker på tomgang, kan skyte litt.biXen wrote:Kan jeg få spørre hvordan du merker dette her? Lyder, hendelser osv.? Siden jeg har noen rariter når bilen begynner å bli varm ofte.
Toppfart vil jeg tippe ligger på 100km/t
maks.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline