Page 1 of 2
Kjøpeguide
Posted: 11 Jul 2006, 18:02
by mysil
Hei
Registrerte meg her i håp om å få tips til et evt. kjøp av MX5 på et seinere tidspunkt.
Finnes det en guide for hva man bør se etter noe sted? Er det noen typiske feil man bør vite om?
Noen vil vel si at det er som å banne i kirka, men hvordan er bilen som vinterbil?
Er nok helst på jakt etter en NB, men tips blir generelt sett mottatt med stor takk.
Posted: 11 Jul 2006, 18:32
by biXen
Heisann,
Hvis du går til FAQ på
http://www.miata.net så har de noen kjøpetips tror jeg. Mer nøyaktig her:
http://www.miata.net/faq/faq2.html#E .Man kan også kikke på basics i Garage og se hva andre anbefaler er minimum vedlikehold så kan du spør eier om det.
Jeg har selv NB, kjørte med den fra Trondheim om Oslo til Stavanger i vinter når jeg henta den, noe som gikk veldig fint. Kjørte også med den ellers om vinteren, og bilen er så velbalansert og lett å kontrollere at selv om du skulle dra opp turtallet såpass at du får en sladd så er den lett å ta inn. Så jeg vil ikke si det er problem. Men min er idag på understellsbehandling, og det anbefales å ta etter du kjøper isåfall da de fleste er importerte og sårbare for salt osv.
Posted: 11 Jul 2006, 19:01
by mysil
Takker og bukker for info. Var nettopp sånne ting eg var på jakt etter.
Kordan er kalesje/hardtopp? Er de tette i vårt vintervær? Eller er de utsatte for lekkasjer?
Posted: 11 Jul 2006, 19:30
by Vidar
så lenge softtopen er hel og ikke har sprekker, så er den tett. Begynner det å komme sprekker i kalesjen, så er det på tide å skifte den.. Koster ca 3000,- i deler og er gjort på ei helg..
Hardtopen er tett. Hardtop er kjekt å ha, men ikke en nødvendighet. Men bilen blir stillere. Og så sliter du ikke så mye på softtopen.
Posted: 11 Jul 2006, 19:44
by biXen
Her i Stavanger er det sjelden under -5C og det er jo glassrute i NB så det var ikke særlig problem om morgenen, så ingenting å klage på. Men det kan jo være små forskjeller på sånt. Må forresten lappe min topp, er en liten rift og et bittelite hull det ikke lekker av men man ser såvidt gjennom
Har lyst på hardtop selv, men ingen nødvendighet. Føler glassruta hjelper veldig på, er varme i denne.
Posted: 12 Jul 2006, 14:36
by HansT
biXen wrote:Her i Stavanger er det sjelden under -5C og det er jo glassrute i NB så det var ikke særlig problem om morgenen, så ingenting å klage på. Men det kan jo være små forskjeller på sånt.
Likevel, bor selv i Stavanger og "digger" hardtoppen min på vinteren. Bilen er MYE roligere og stille innvendig. Bilen føles i det hele tatt MYE mer solid når hardtoppen er på. Hele bilen blir stivere.
At bilene også ser meget pene ut med hardtop på er jo heller ikke noen ulempe, og bakruten på hardtoppen gir MYE bedre sikt bakover... En av mine bedre investeringer på bilen og som jeg ikke har angret en dag på.
Re: Kjøpeguide
Posted: 12 Jul 2006, 15:44
by Miatapowers
mysil wrote:Hei
Registrerte meg her i håp om å få tips til et evt. kjøp av MX5 på et seinere tidspunkt.
Finnes det en guide for hva man bør se etter noe sted? Er det noen typiske feil man bør vite om?
Noen vil vel si at det er som å banne i kirka, men hvordan er bilen som vinterbil?
Er nok helst på jakt etter en NB, men tips blir generelt sett mottatt med stor takk.
Nå har eg hatt begge deler, både na og nb. lette å mekke på begge deler. nb er mer komfortabel og stivere chassi, men er bare na eg savner, savner min gamle hvite, den var lettere ,hissigere og gikk bra. Skal ha en ny na. gjerne hvit... De funker så vidt på glatta, man kommer seg frem da men meget morsome å leke seg med,
Re: Kjøpeguide
Posted: 12 Jul 2006, 20:28
by biXen
StianOppistov wrote:savner min gamle hvite, den var lettere ,hissigere og gikk bra. Skal ha en ny na. gjerne hvit...
Hehe, ikke så rart den var lettere da når du kjørte rundt med tunge 18 tommere på NBen
Men Hardtop både ser fint ut og har praktiske egenskaper, men man MÅ ikke ha det for å overleve vinteren. Men kjøper man MX-5 så er det ingen Passat som er lydløs for å si det sånn, det må man være klar over. Var litt ør i hodet etter de lange turene for å hente bilen, tak på og drittvær og vinterdekkstøy

Posted: 12 Jul 2006, 20:46
by mysil
Heh.. Coupen er ikkje akkurat lydløs den heller da.
Og eg meiner at man skal kjenne at man kjører bil, ikkje berre glir lydløst avgårde...
Posted: 12 Jul 2006, 22:55
by Hauk
mysil wrote:Heh.. Coupen er ikkje akkurat lydløs den heller da.
Og eg meiner at man skal kjenne at man kjører bil, ikkje berre glir lydløst avgårde...
Du høres ut som en fornuftig kar.
Kan ikke skjønne annet enn at det blir MX-5 på deg.
Posted: 12 Jul 2006, 23:55
by EspenAndre
fra
www.mx-5.se
Vilken Miata är bäst"
Vilken Miata som är bäst beror lite på vad man är ute efter. M1, särskilt årsmodell 90-93 är lite råare och lite mer sportbil än de senare. M2 är fortfarande en mycket fin sportbil men är lite mer "vanlig" bil i känslan. Dock är kvalitén och utrustningen märkbart bättre. En bra kompromiss, om man vill köpa svensksålt, är M1 -97, den har all utrustning man kan vilja ha, stora motorn men den ursprungliga karossen. Dessutom annorlunda (och sköna) stolar.
http://www.mx-5.se/content/view/49/25/
Posted: 07 Aug 2006, 09:28
by mysil
Er det noen praktisk/reell forskjell mellom MX5 og Miata?
Trodde det var samme bil, men har plutselig hørt at Miata kunne ha noen tekniske problemer som MX5 ikkje har.
Noen kommentarer til dette?

Posted: 07 Aug 2006, 11:44
by Miatapowers
mysil wrote:Er det noen praktisk/reell forskjell mellom MX5 og Miata?
Trodde det var samme bil, men har plutselig hørt at Miata kunne ha noen tekniske problemer som MX5 ikkje har.
Noen kommentarer til dette?

Samme bil men miata har litt mer utstyr som airbag fra tidlige modeller, ofte cruice controll og air condition, men tror ikkje alle har det, ser om det er miata lett bak ifra, plassen til bakskiltet er mindre,
Posted: 07 Aug 2006, 12:21
by mysil
Så MX-5 har plass til vanlig skilt (AB 12345), mens en Miata har plass til to-etasjes skilt?
AB
12345
Posted: 07 Aug 2006, 13:15
by Hauk
mysil wrote:Så MX-5 har plass til vanlig skilt (AB 12345), mens en Miata har plass til to-etasjes skilt?
AB
12345
Jepp!
