Hvor får jeg tak i flatjern/u-jern

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558
Status: Offline

Hvor får jeg tak i flatjern/u-jern

Post by inglar »

Må modifisere noen festebraketter til stoler. Tenkte jeg skulle bruke vanlig flatjern eller u-jern.
lengde: 40cm
bredde: 3cm
tykkelse: ca0.5cm
u-jernet skal bygge opp maks 1cm

Hvor kan jeg få tak i dette?
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Dette skaffes da på ett seriøst verksted, eller en skole om du kjenne noen som går på mekanisk, :lol: ellers så har diverse jernvare slikt, Hva stoler er det du montere da, :lol:
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

Det ble Sparco Sprint bøttestoler. Det er ikke justering på de, men de passer uten problemer. Setet på passasjersiden gikk rett inn uten problemer. Lagde bare ett nytt hull i hver glideskinne og rett i bilen. På førersiden er den ene skinnen (den med beltefestet) flyttet ca 2 cm. innover. Men en lengde med flatjern over så skal det gå uten problemer, ikke vil det bygge opp så mye heller. De nye setene er uansett tynnere enn de originale så en sitter faktisk lavere. Og hvis det blir for mye rett opp og ned i ryggen så er det også bare å space opp med noen tykke skiver. Så nå skal jeg sitte der jeg skal sitte når det går fort i svinger :D

De er kjøpt hos Auto-Supply

http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... er/Sparco/

Får vel legge inn noen bilder av bilen snart.
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Du får sparco sprint til å passe uten flatjern hvis du fester skinnene til stolen litt løst og presser som F på stolen når du fester skinnene til gulvet.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

Har du gjord det selv? Da tror jeg en må presse nor grønnjævelig for det er litt over 2 cm forskjell.

Men uansett, fikk tak i flatjern hos Hemek AS så syntes det er greit å få gjort det skikkelig. Greit å vite at setet sitter fast under oppbremsing og i svinger :D
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Det sitter bra. Jeg har da fått testet det ganske grundig de siste årene.
Det er som du sier et lite helvete å få de nedi så et flatjern er nok en bedre løsning hvis stolen skal inn og ut en gang i året slik det er for min del.
.
StianF

Post by StianF »

sorry offtopic, men er det andre bøttestoler som er litt breiere som passer i mx5? relativt lett? som er utprøvd?

ett hvert lokalt mek.verksted burde ha litt stål til rimelig penge
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

Så først på Bimarco-stolene Auto-Supply hadde, men de var litt for brede for min del (derfor ble det Sparco), men de passet inn i bilen når jeg var innom for å prøve. Hadde tatt ut passasjersetet for testing.

Du vil nok ikke få seteryggen helt inntill veggen bak da skulderdelen på setet vil gå borti sideveggen på bilen. Det beste er å ta av rammen til originalsetet og sette det fast i bilen slik at du kan sette nye seter løst oppå dette for så å se om du får inn setet og får lukket døren.
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg har kjørt med Sparco Sprint Junior nå et par år.
På lengre turer blir man klar i ryggen da man får en slik pensjonist stilling da baken blir sittende veldig lavt.
Jeg bruker derfor en pute i korsryggen hvis jeg skal kjøre "langt", ( eks. til Rudskogen eller Våler ).
Det største problemet på sommeren er at det blir foookings varmt i det trange setet. Det blir ingen ventilasjon på sidene da man faktisk sitter i ei "bøtte" og det brannsikre stoffet ikke akkurat har gode pusteegenskaper.
Med andre ord kan det være verdt å kjøpe et litt dyrere sete med bedre komfort om slikt er prioritert.
.
Post Reply