Sær lyd i drivverk 1,8 nb 6tr kasse tortion diff
Moderator: Styremedlemmer
Sær lyd i drivverk 1,8 nb 6tr kasse tortion diff
Hei, akkurat kjøpt mej en 10th anniversary som er gått 48000 nå. Ved lave turtall(rundt om 2000omdr) får ej omtrent som en sage lyd ved PÅDRAG. Noen andre som har opplevd dette? Ifølge olje skift på gir og diff skal det skiftes etter 6 år eller 90000km, min er 7 år. Skiftet diff olje i forgårs. Å den oljen var stygg, skal skifte girolje til helga å håper lyden roer seg da. Men andre som har erfart noe med dette?
mvh Michael
mvh Michael
Heisann.. har akkurat samme lyden på min ved lavt turtall. Men har også lyden når jeg bremser i gir fra høyt turtall.. Har byttet olje på kassa, men lyden er der enda. Prøv bytt olje på diffen. Er et kjent problem dette, men ingen som har funnet ut hva det kommer fra. På miata.net kan du lese om mange som har samme problem. Noen har byttet både motor, diff og kasse men fortsatt samme lyden. Noen har fått bort deler av lyden ved å heve girkassen litt. Som regel har denne lyden oppstått etter klutsj-skifte.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Du har jo 3 mnd garanti hvis du kjøpte bilen til forhandler. Ville ha tatt den tilbake dit og bedt dem finne en løsning.
Har samme bilen som deg, og har enda ikke hørt noen ulyder. Litt treg og få i reversj noen ganger, men kan jo være litt typisk Mazda synkronisering.
Har samme bilen som deg, og har enda ikke hørt noen ulyder. Litt treg og få i reversj noen ganger, men kan jo være litt typisk Mazda synkronisering.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
regna litt med det, siden de hadde en inne for ikke så lenge siden.
JEg fikk 3 mnd garanti. Ta den tilbake du, og be dem utbedre feilen, koste hva det koste vil.
JEg fikk 3 mnd garanti. Ta den tilbake du, og be dem utbedre feilen, koste hva det koste vil.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Jeg har samme lyden på min 99 NB.
Lyden har jeg hørt før, på div manuelle Chrysler girkasser. Der var det slakk i akslingene i girkassa. På de girkassene vi tok opp, var slakken innenfor toleransene, men ved max toleranse, så vi shimset dem opp til min. toleranse. Resultatet var at lyden endret arbeidsområde og at lyden ble noe lavere.
Leste litt på Miata.net, hvor jeg kom over dette:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost1944651
På min må jeg "høre etter" lyden, er ikke slik at de som ikke har sittet i bilen før, sier "Hva er det for en lyd".
Lyden har jeg hørt før, på div manuelle Chrysler girkasser. Der var det slakk i akslingene i girkassa. På de girkassene vi tok opp, var slakken innenfor toleransene, men ved max toleranse, så vi shimset dem opp til min. toleranse. Resultatet var at lyden endret arbeidsområde og at lyden ble noe lavere.
Leste litt på Miata.net, hvor jeg kom over dette:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost1944651
Men hvor høy opplever dere lyden?The UK MX5 forum has had some good discussion about this.
This is the best theory I've heard yet...
"Jazza wrote:
...Metallic rattle once engine warmed up between 2500 -4000 rpm in 4th either under acceleration or deceleration...
...it only came back when the garage replaced the 1st and 2nd synchro hub to ease a duff gearchange....
...they replaced the ENTIRE exhaust system from front to back and it has made absolutely no difference to this noise...
That's because the noise is coming from your gearbox - there is a little bit of slack (incompatble tolerances) in the syncro rings which causes the 2nd gear selector to resonate causing it to chatter hence the noise.
The only way to fix this is to remove the slack or change the resonance.
To remove the slack the 1st and 2nd synchro hub needs to be replaced but this can cause your gearchange to go back to being tight 1st-2nd again.
The other method which has worked on Mk2.5's is to fit a different clutch which I'm guessing must alter the gearbox resonances as I can't think how else it would address the problem.
There is plenty of advice around (much of it from Mazda dealers) saying that it's an exhaust/cat heat shield but in this case it isn't, it's the gearbox.
On the positive side though, gearboxes wth this noise tend to have the best gear-changes and it's only a resonance so there is no damage being caused so if you can ignore it the car is perfectly safe."
På min må jeg "høre etter" lyden, er ikke slik at de som ikke har sittet i bilen før, sier "Hva er det for en lyd".
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
Lyd i drivverk
Hei, takk for kjappe å gode svar:P Lyden på min varierer etter hvor lavt turtallet er når jeg aksellerer!Men det er ikke så høyt, bare et par som har kommentert det! Ej klare fint å leve med det, er ikke så gale!Men olja mi er 7!!!! år gammel så den skal skiftes MANDAG! Ej har INGEN lyd under deakselerasjon...bare ved akselerasjon! Men siden det er snakk om slakke mellom synkronringer så forklarer det at ej har litt girkasse lyd ved tomgang som forsvinner når ej pressa clutchen! For utløser lageret tvila ej på e gåent etter 48000 km!
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
En ting er ihvertfall sikkert; man kan aldri bytte olje for ofte. Og kostnadene er som du sier små. Sett i forhold til det å holde bil så er det snakk om "fjottpenger".
Motorolje har jeg byttet, men ikke gir- og diffolje. Og det ligger i bakhodet og plager meg - fordi jeg ikke vet når det ble gjort sist. Blir heldigvis gjort noe med asap.
Motorolje har jeg byttet, men ikke gir- og diffolje. Og det ligger i bakhodet og plager meg - fordi jeg ikke vet når det ble gjort sist. Blir heldigvis gjort noe med asap.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Letter arbeidet en del jaarildh wrote:Til de som ikke har gjort det før så sparer man en del tid på å kjøpe en sånn olje "sprøyte" på Torshovbilrekvesita eller.no hvor man først suger opp olje fra kanna og sprøyter det inn via en slange. Det er trangt å få inn noen flaske både ved diffen og girkassen.

Kjøpte min på biltema for ca 90 kroner..
Oljesuger kalles det på Biltema
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82532
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive